Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är jag för dyr?

Produkter
(logga in för att koppla)

humppa

Medlem
Fick i uppdrag att fotografera tre nylanserade produkter inom träning/hälsokost. Uppdragsgivaren ville ha foto, retuschering och friläggning. Jag förklarade att jag tar 500kr/h + 250kr/bild för publicering på webben. Om han vill använda bilderna till produktkataloger, affischer mm så kommer jag ta ut extra avgift för det. Jag sa att jag behöver veta vad han har tänkt använda bilderna till för att kunna förbereda ett skriftligt avtal. Men då backade han ur och tyckte att jag var för dyr och så verkade han tycka att det var jobbigt med avtal.
Är jag för dyr? 2250 kr för tre bilder..
Vad är ett rimligt pris i detta fall annars. Jag tycker att BLF:s prislista är lite luddig...

Jag tycker att 500 kr i timmen är billigt. Men jag förstår inte varför du ska ta "extra avgift" för att kunden ska få använda bilden du tagit -- för deras räkning. Hade jag varit kund hade jag också blivit störd av att behöva betala samma sak två gånger.

Jag tycker att 500 kr i timmen är billigt. Men jag förstår inte varför du ska ta "extra avgift" för att kunden ska få använda bilden du tagit -- för deras räkning. Hade jag varit kund hade jag också blivit störd av att behöva betala samma sak två gånger.

Erland, hur mycket tar du i timman för ett liknande jobb?

Jag tror betalning per användning är en affärsmodell som är på väg ut. Jag skulle själv vilja betala bara en gång och sedan ha fri användning av bilderna. Vad som sedan är ett rimligt pris är lite svårare att bedöma, det beror på dina egna kostnader, jobbets storlek, vilken kunden är osv.

Tycker det verkar Ok prismässigt - att du tar 250 för webben och vill ha extra om det skall gå i tryck tycker jag är rätt.
Vill kunden ha hela rättigheten så säljer man ju inte det för 250:-/bild.
Jag antar att ni inte gjort upp priset innan?

Lycka till.
Glenn

Tycker det verkar Ok prismässigt - att du tar 250 för webben och vill ha extra om det skall gå i tryck tycker jag är rätt.
Vill kunden ha hela rättigheten så säljer man ju inte det för 250:-/bild.
Jag antar att ni inte gjort upp priset innan?

Lycka till.
Glenn

Nej, priset var inte uppgjort innan. Fel av mig... Det är svårt det här med prissättning på den här typen av jobb tycker jag. Nästan alla tycker att man är alldeles för dyr och förstår inte att det kan ta flera timmar att få till tre frilagda bilder osv. Saken är också den att han kommer ut med ytterligare 20 produkter inom kort och det skulle ju vara trevligt att få det uppdraget också.

Är det verkligen så?

Jag tror att det går åt det hållet, om det är så vet jag förstås inte säkert.

Jag kan bara veta vad jag själv tycker och vad dom som köper mina bilder verkar tro och tycka. Att hålla på med avtal för specifik användning, och kanske behöva förhandla igen om man vill använda samma bild till något nytt är i alla fall för mig en modell som är krånglig och i en del fall rent stötande för en del kunder. Dom flesta verkar hellre ta en något högre engångskostnad mot att dom får fri användningsrätt utan att behöva fråga mig och betala varje gång.

Erland, hur mycket tar du i timman för ett liknande jobb?
Jag är inte fotograf och gör inte den typen av jobb. Visserligen frilansar jag, men det handlar aldrig om att debitera per timme. Vanligtvis föreslår jag eller kunden ett jobb och då är frågan "vad vill du ha för det?" respektive "vad kan ni betala för det?" Sen gör jag, för mig själv, en uppskattning av hur lång tid det kan ta och vad alltså den föreslagna summan motsvarar t ex i timlön. Om jag ska ta ett jobb som (enligt min uppskattning) ger mindre än 500 kr/tim får det vara speciella omständigheter.

Som frilansare tycker jag det är viktigt att inte vara krånglig. Och om jag var kund skulle jag inte anlita någon som dels tar betalt för arbetet och sedan extra betalt för att jag ska få använda det.

Fick i uppdrag att fotografera tre nylanserade produkter inom träning/hälsokost. Uppdragsgivaren ville ha foto, retuschering och friläggning. Jag förklarade att jag tar 500kr/h + 250kr/bild för publicering på webben. Om han vill använda bilderna till produktkataloger, affischer mm så kommer jag ta ut extra avgift för det. Jag sa att jag behöver veta vad han har tänkt använda bilderna till för att kunna förbereda ett skriftligt avtal. Men då backade han ur och tyckte att jag var för dyr och så verkade han tycka att det var jobbigt med avtal.
Är jag för dyr? 2250 kr för tre bilder..
Vad är ett rimligt pris i detta fall annars. Jag tycker att BLF:s prislista är lite luddig...

Inget konstigt pris men du borde hållit det enkelt och bara tagit timpris eller klumppris De flesta kunder som inte är vana förväntar sig att få rättigheterna när de hyr in en fotograf.