Annons

Ny Nikon - Blir irriterad...

Produkter
(logga in för att koppla)
såg att du har d3s..

så jag passar på att fråga. Jag köpte ett 100 mm 2,0 till att börja med. Tror du man klarar sig med en konverter för lite bättre tele?

lma

så jag passar på att fråga. Jag köpte ett 100 mm 2,0 till att börja med. Tror du man klarar sig med en konverter för lite bättre tele?

lma

Jag är inte så säker på att en konverter fungerar med det objektivet. Det är tyvärr få som fungerar bra.
Jag kollade på nikons kompatibilitets lista över vilka objektiv som fungerar och det är inte många som gör det tyvärr. Såg inte ditt objektiv?? Kanske letade dåligt:)
Du kan själv ladda ner excelfilen och kolla vilka som funkar

https://nikoneurope-se.custhelp.com...2LzEvdGltZS8xMzEyOTkwMTg2L3NpZC91LWhYQWJCaw==

Hade du länken till fotoaffären i Tyskland?

Jag är inte så säker på att en konverter fungerar med det objektivet. Det är tyvärr få som fungerar bra.
Jag kollade på nikons kompatibilitets lista över vilka objektiv som fungerar och det är inte många som gör det tyvärr. Såg inte ditt objektiv?? Kanske letade dåligt:)
Du kan själv ladda ner excelfilen och kolla vilka som funkar

https://nikoneurope-se.custhelp.com...2LzEvdGltZS8xMzEyOTkwMTg2L3NpZC91LWhYQWJCaw==

Hade du länken till fotoaffären i Tyskland?

Det är väl ett Carl Zeiss ditt 100/2.0?

Jag lägger också en röst på D700 eller möjligen D3/D3s, det är fantastiska kameror och beg. så är de enormt prisvärda. Har själv en D3 som ju introducerades 2007, dvs en hel evighet sedan ;) Den är fortfarande en dröm att använda och jag saknar egentligen inget, den är ruskigt snabb (även D700 med batterigrepp), otroligt lite brus, man fotar utan vidare på iso 3200 och det blir väldigt rent.

Att kunna plåta ett lucia-tåg i en mörk kyrka med endast några stearinljus som belysning och ändå få skarpa och i princip brusfria bilder är häftigt. Det korta skärpedjupet på FX är också väldigt snyggt.

Jag antar att du menar AF 105/2,0 DC?

Finns inte objektivet med i listan över kompatibla modeller går det inte att montera Nikons konverters på det alls.

Dessutom är 105/2,0 ett AF-objetkiv och Nikons egna konverters ger bara autofokus med AF-S-objektiv. Du får alltså bara manuell fokus, det går nästan garanterat inte att montera på konvertern utan att slipa bort en spärr på konverterns bajonett och eventuellt går det inte att montera det även om spärren är borta. Det är å andra sidan inga problem att slipa bort den lilla spärren om det verkar funka annars, det finns guider här på forumet om du söker.

Vill du ha mer tele än 105 mm kan du kika på ett 70-300 VR, om det inte räcker med att croppa dina 105 mm bilder. Ett så skarpt objektiv på e D3s ger såpass bra kvalité att man kan beskära rejält om man inte ska presentera bilderna enormt stort.

Ok, gratulerar till en fin kamera.
Om dom är billiga och bra att ha att göra med kanske du kan tipsa om länken till deras hemsida. Alltid intressant med seriösa handlare som dessutom har bra priser :)

Här kommer en länk till den lagerbutik/outlet där jag köpte min D3S för 37500 kr för över ett år sedan, när butikpris i sverige fortfarande låg på 54000 kr.

http://www.pc-bomber.co.jp/shop/contents/index.aspx

Erkänner att det inte är lätt att läsa då hemsidan är på japanska men ...
Om någon avser göra större investeringar och har vägarna förbi Tokyo så är denna butik långt billigare än de stora drakarna (Bic Camera mfl) i samma stad.

Om så önskas så kan jag förklara mer i detalj hur man tar sig dit, hör i så fall av dig.
De har också begränsat antal produkter så det är inte säkert att just det du söker finns i lager.
De tar inte heller kort så du behöver ha med dig kontanter.

Kuriosa:
När jag la upp närmare en halv miljon JPY på bordet för min D3S så fick jag ändå inte öppna lådan innan jag överlämnat pengarna, men det är en helt pålitlig butik där flera expat's gjort sina inköp av kamera, objektiv och annan utrustning .. utan minsta problem.
Du får dock bara Japansk garanti, inte world wide, kräver alltså att utrustningen lämnas in i Japan för ev åtgärd.

Här kommer en länk till den lagerbutik/outlet där jag köpte min D3S för 37500 kr för över ett år sedan, när butikpris i sverige fortfarande låg på 54000 kr.

Erkänner att det inte är lätt att läsa då hemsidan är på japanska men ...
Om någon avser göra större investeringar och har vägarna förbi Tokyo så är denna butik långt billigare än de stora drakarna (Bic Camera mfl) i samma stad.

Om så önskas så kan jag förklara mer i detalj hur man tar sig dit, hör i så fall av dig.
De har också begränsat antal produkter så det är inte säkert att just det du söker finns i lager.
De tar inte heller kort så du behöver ha med dig kontanter.

Kuriosa:
När jag la upp närmare en halv miljon JPY på bordet för min D3S så fick jag ändå inte öppna lådan innan jag överlämnat pengarna, men det är en helt pålitlig butik där flera expat's gjort sina inköp av kamera, objektiv och annan utrustning .. utan minsta problem.
Du får dock bara Japansk garanti, inte world wide, kräver alltså att utrustningen lämnas in i Japan för ev åtgärd.

Hemsidan till butiken "PC-Bomber":

Kollade idag på D700 vs D7000 och mitt hjärta slår för D700 överlägset, men min plånbok föredrar D7000.

D700
+wonderbar bildkvalite!
- inget film läge
- dyr optik

D7000
+bra bildkvalitet.
+överkomligare för den lilla plånboken.
+film läge.
-liten och inte lika skön som D700
-är inte D700

Tänkte att jag skulle köpa en D7000 nu och börja köpa in objektiv som jag sen skulle kunna ha till en D700 eller motsvarande, fick höra att dessa objekt skulle fungera men att de skulle "kapas" ? = inte kunna använda dem 100% med en D7000?

Tex Nikkor 14-24 F/2.8 G ED
Nikkor 24-70 F/2.8 G ED

Ja vad jag ville tillföra med mitt inlägg? D700 är en 10 poängare och D7000 en 7 poängare... frågan är vad jag har för poäng? :)

Kollade idag på D700 vs D7000 och mitt hjärta slår för D700 överlägset, men min plånbok föredrar D7000.

D700
+wonderbar bildkvalite!
- inget film läge
- dyr optik

D7000
+bra bildkvalitet.
+överkomligare för den lilla plånboken.
+film läge.
-liten och inte lika skön som D700
-är inte D700

Tänkte att jag skulle köpa en D7000 nu och börja köpa in objektiv som jag sen skulle kunna ha till en D700 eller motsvarande, fick höra att dessa objekt skulle fungera men att de skulle "kapas" ? = inte kunna använda dem 100% med en D7000?

Tex Nikkor 14-24 F/2.8 G ED
Nikkor 24-70 F/2.8 G ED

Ja vad jag ville tillföra med mitt inlägg? D700 är en 10 poängare och D7000 en 7 poängare... frågan är vad jag har för poäng? :)

Med FX-optik avsedd för D700 och andra fullformatskameror (FX) monterat på en D7000 (DX-kamera) som har mindre sensor så fungerar det utmärkt, men du kan inte få ut hela FX-objektivets kapacitet i bildstorlek, ytterkanterna beskärs pga D7000/DX-kamerans begränsning i och med den mindre sensorn. Men FX-objektiv på DX-kamera nyttjar å andra sidan den bästa delen av FX-objektivets kapacitet ..

ANNONS
Götaplatsens Foto