Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon SB900 AutoZoom vill inte funka med D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik1990

Aktiv medlem
Hej alla! Äger en Nikon D90 med:

50mm 1.8
16-85 3.5-5.6
70-300 4.5-5.6

Samt en Fjong ny Nikon SB900 blixt som jag införskaffa då jag trodde zoomen på min gamla Sigma DG Super 530 hadde gett upp.

Grejen är den att jag inte får min nya SB900 att funka med Autozoom heller... Den står alltid på 10MM, oavsett vilket MODE jag kör den i. Sen om jag trycker på Zoom ( I samtliga lägen händer inget!)

Är det någon som inte stämmer med min kamera eller är det bara en sådan där lurig inställning? =)

Jätte tacksam för svar!

//Fredrik

Hej alla! Äger en Nikon D90 med:

50mm 1.8
16-85 3.5-5.6
70-300 4.5-5.6

Samt en Fjong ny Nikon SB900 blixt som jag införskaffa då jag trodde zoomen på min gamla Sigma DG Super 530 hadde gett upp.

Grejen är den att jag inte får min nya SB900 att funka med Autozoom heller... Den står alltid på 10MM, oavsett vilket MODE jag kör den i. Sen om jag trycker på Zoom ( I samtliga lägen händer inget!)

Är det någon som inte stämmer med min kamera eller är det bara en sådan där lurig inställning? =)

Jätte tacksam för svar!

//Fredrik

Min D90 har fungerat felfritt ihop med en SB600 utan att jag har ändrat några inställningar. Tyvärr har jag inga tips :(
//Christian

En extra fråga bara gällande vad du menar med autozoom?

1. Vill du själv välja hur mycket blixten zoomar in, vilket du gör genom att trycka på zoom-knappen och sedan vrida på hjulet?

eller

2. Vill du att blixten skall zooma till samma brännvidd som objektivet, vilket kräver att du valt bort manuellt zoomläge i menyn på SB-900?

Rengöring?

Kom på ytterligare en liten grej då det ju inte fungerade med din Sigmablixt heller. Kan det vara så att kontakterna i blixtskon blivit smutsiga eller skadade? Hur ser blixtskon ut, är den i nyskick?

En extra fråga bara gällande vad du menar med autozoom?

1. Vill du själv välja hur mycket blixten zoomar in, vilket du gör genom att trycka på zoom-knappen och sedan vrida på hjulet?

eller

2. Vill du att blixten skall zooma till samma brännvidd som objektivet, vilket kräver att du valt bort manuellt zoomläge i menyn på SB-900?

2. Vill att kameran styr zoomläget själv. Om det är inställningar, kan du möjligtvis hjälpa mig med dom? =)

Kom på ytterligare en liten grej då det ju inte fungerade med din Sigmablixt heller. Kan det vara så att kontakterna i blixtskon blivit smutsiga eller skadade? Hur ser blixtskon ut, är den i nyskick?

Kontakterna är fina vad jag kan se, ska testa och göra rent med topps bara för att försäkra mig om det. Men den tanken slog mig också att det eventuellt är blixtskon kanske är trasig eller skadat på ett sådant sätt jag inte kan se med ögat...Synd att jag inte har en till Nikon som jag kan testa på för se resultat där..

//Fredrik!

Update!!

När jag sätter på blixten (Monterad på kameran) så låter zoomen så den är i funktion iallafall, dock så går det inte att zooma (Varken manuellt eller Auto)

Tar jag av blixten går det utmärkt att zooma Manuellt!

Återigen: Hmmm

Update!!

När jag sätter på blixten (Monterad på kameran) så låter zoomen så den är i funktion iallafall, dock så går det inte att zooma (Varken manuellt eller Auto)

Tar jag av blixten går det utmärkt att zooma Manuellt!

Återigen: Hmmm

Vilket belysningsmönster har du inställt på blixten SB-900? Zoom funkar bäst med STD-läget.

Hur har du blixten vinklad? Zoom funkar ENDAST om den är riktad rakt framåt, ej till sidorna, ej uppåt och inte heller den lilla knycken nedåt.

Den står alltid på 10MM, oavsett vilket MODE jag kör den i.

Aha, tog bort en kommentar om att SB-900 inte kunde gå lägre än 12 mm, men läste lite i manualen och upptäckte att om du har Bouncer eller Vidvinkelskivan framma så kan den gå ned till 8. När jag provade att ta fram vidvinkelskivan visade faktiskt min SB-900 också 10 mm ;)

Bouncern har du redan nämnt att du tagit bort, kan det vara så att du har vidvinkelskivan framme?

Aha, tog bort en kommentar om att SB-900 inte kunde gå lägre än 12 mm, men läste lite i manualen och upptäckte att om du har Bouncer eller Vidvinkelskivan framma så kan den gå ned till 8. När jag provade att ta fram vidvinkelskivan visade faktiskt min SB-900 också 10 mm ;)

Bouncern har du redan nämnt att du tagit bort, kan det vara så att du har vidvinkelskivan framme?

Fråga mig inte hur, men fick den att funka, tog av blixten och stälde den på en annan MM, därefter montera jag blixten på kameran så vips så funka den =D

Tack för alla bra och snabba svar!

//Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto