Annons

Nikon D3 – konstiga färger i ACR

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi har olika preferenser. Du föredrar hög färgmättnad, hög global kontrast och accentuerade kanter. Jag föredrar bilder med naturliga färger, mjuk kontrast och fina tonövergångar.

Adobe Standard ger hemska färger vid vissa motiv. Hemsk = övermättad och onaturlig i kombination med för hög kontrast.

Hög färgmättnad? prova att dra ner kontrasten Tore, så jävla förskräcklig är väl inte standard?
enbart kontrasten sänkt i den vänstra bilden

Bilagor

• ASvsCN.1.jpg
    ASvsCN.1.jpg
    66.4 KB · Visningar: 115
lika bra vi tar pippin också, endast en kontrastsänkning, är profilen standard så illa som du vill göra gällande?
Inga andra korrigeringar

Bilagor

• ASvsCN.2.jpg
    ASvsCN.2.jpg
    72.2 KB · Visningar: 111
jag kan hitta nackdelar angående färgåtergivningen i profilen neutral precis som jag kan finna nackdelar med standard, men jag dömer inte ut någon av dom som kass om man vet vilka för och nackdelar de båda har och hur de kan korrigeras

jag kan hitta nackdelar angående färgåtergivningen i profilen neutral precis som jag kan finna nackdelar med standard, men jag dömer inte ut någon av dom som kass om man vet vilka för och nackdelar de båda har och hur de kan korrigeras

En profil är tänkt att vara användbar direkt för att underlätta och snabba på rawkonverteringen.

Adobe Standard som den är har för hög kontrast och färgmättnad för många motiv bla porträtt.

Om Adobe Standard ändå justeras kraftigt exempelvis genom att reducera kontrasten är det inte längre samma profil.

Jag använder Camera Neutral Invariant som en netural utgångspunkt för att kunna göra justeringar efter motiv och preferens. Jag har gjort ett större antal variationer på denna basprofil och dessa presets kan jag snabbt testa av för att se vilken profil som kan bäst passa till en given bild.

I slutändan nyttjar jag en mängd olika profiler och justerade sådan varför det sällan eller aldrig går att använda en färdig profil som kan användas på en viss typ av bilder eller en grupp av foton.

Adobe Standard är en "One size fits all" som ytterst sällan passar mig och mina bilder.

Det här med kontrast är ju personligt, många "fotbollsmammor" och klickare VILL ha hög kontrast för att bilderna ska bli lika "klatschiga" som de de fick med superzoomen.

Själv tycker jag det ser för dj-vligt ut, men det är jag det. JAG tycker DITT ideal (som det verkar...) har högre kontrast än vad jag ofta använder privat... :) Min abilder anses ofta vara ganska "platta" - men det är så jag ser det. Men jag förstår de som gillar A.Standard, jag kan se vad de är ute efter. Rätt eller fel - ?

smaksak.

Själv är jag för lat för att få i ordning på någon av de profiler som Adobe "skickar" med. Föredrar till 99% de bilder som mina Nikons fixar i kameran eller i Nikons programvaror. Jag använder jag enbart råfiler och LR som arkivprogram och får leva med det.

Inget problem faktiskt då det i princip bara är jag som ser mina bilder så länge som de stannar i LR. Bilder som säljs eller visas för andra på diverse media bearbetar jag givetvis vidare men jag orkar/hinner inte göra det med alla

ANNONS
Götaplatsens Foto