Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska till strobistkit

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej,

Undrar om någon har nåt bra tips på en väska som man kan använda till att släpa runt sitt ljuskit. Har googlat runt men inte hittat något som passat. Jag vill kunna få i:

- 2-3 st mindre belysningsstativ (runt 85 cm långa)
- Ett par paraplyer
- Två softboxar ihovikta i sina små runda väskor (30-40 cm i diameter)
- 4 speedlites
- Stativhuvuden/softboxhållare
- Diverse filter, klämmor, sladdar, ljusformare etc.

Jag har närt drömmen om att hitta en billig avlång nylonväska på typ Bauhaus eller liknande men inte haft så stor framgång. Har ingen lust att lägga ut några stora pengar på en så här pass enkel grej.

Tips mottages tacksamt!

Mvh
F

Hej Fredrik!
Har egentligen inga bra råd att ge men min reflektion är att du har blixtgrunkor för 15000:-, men tvekar att lägga någon tusing till på en schysst väska.....
Själv brukar jag köpa billiga kylväskor när tillfälle ges, de har ofta lite vaddering av lämplig sort samt dragkedja och finns ilite olika storlekar. Passar bra till det mesta i fotoväg även om de inte är så snygga....

Tjena Per!

Tack för din reflektion och tips om kylväskor. Jag är normalt sett inte blyg att lägga till pengar för kvalitet om det behövs, men just väskor har jag upptäckt att det är svårt att få valuta för pengarna. Har vid flera tillfällen köpt väskor för 4-5000 kr st för övrig kamerautrustning, bara för att upptäcka att de inte riktigt fyller ut behoven som de skulle. Otroligt svårt att veta vad man vill ha förrän man provat ordentligt ett tag.

Efterseom detta är något relativt enkelt så kände jag helt enkelt en aversion mot att lägga massa stålar på det.

Vilken som helst enklare väska i nylon borde funka som samlingsskal, eftersom alla grejorna ändå har egna skydd omkring sig (och generellt sett inte är lika ömtåliga).

Fundera om väskor ämnade för andra brancher kan fungera. Till exempel sport- eller musikcase. Själv springer jag omkring med ett elbasfodral som sväljer mitt bomstativ plus andra pryttlar. Och jag har sett folk på stan som konkat runt på stora väskor i ljusstativslängd som jag misstänkt har innehållit sportitrustning.

Svarar utifrån min blixt samling och hur jag transporterar dessa

Vad har jag

3 ggr studioblixtar
3 ggr speedlites med hotshoe

1 studioblixt som har ett batteri som garanterar 700 avfyringar/laddning

2 studioblixtar är beroende av ett externt batteri, dvs Portabel batteridrift från Q

3 softboxar varav en är en octa på 120cm

6 st blixtstativ

Allt detta får plats i en rullväska från HP Printing, dvs samma typ av väska som hockeyspelare använder för sin utrustning, men med avskiljare

Och allt avfyras me Elinchrome Skyport system

Senast ändrad:
Jag köpte en handfull stora baggar från Stadium, nåt liknande denna. Inte för att de skyddar utrustningen på något vis, men det blev lättare att bära...

Tack för alla bra tips. Den där billiga från Stadium var exakt vad jag var ute efter. Enkelt och inga konstigheter. En sån får det bli tills vidare.

ANNONS
Götaplatsens Foto