Annons

Bakgrundsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

laptop

Avslutat medlemskap
hej
Hoppas ni kan hjälpa mig att bli klokare.. Jag håller på att lära mig "studio" fotografering o vill köpa på mig några bakgrunder. Vad rekommenderar ni? Om man vill ta på barn, hundar mm mm
Jag har funderat på tyg då det är tvättbart, MEN då ska det ju strykas ngt så in i bänkens varje gång det är tvättat o om ev fläckar inte går bort helt så e de ju trist.
Papper? Hållbarhet?
Kom gärna med åsikter. =)

Papper. Rakt av.

Fick jag välja skulle jag bara fota mot papper eller en ren vägg (typ 50/50 av de som är fotade innomhus i min portfolio), med tyg ibland för att man vill åt utseendet från just tyg. Men vill du ha en ren/lättredigerad bakgrund utan veck etc så är det vinyl eller papper som gäller. Tyg är också jobbigt för helkroppsbilder då det nästan alltid 'bullar upp sig' runt fötter/skor annat man ställer på den.

Fast du kommer nog få massa andra tips också, så det egentliga tipset blir att gå till en studio och testa vinyl/papper och sen jämföra med tyg som du kanske har hemma (typ ett lakan)...

Ja jag måste naturligtvis säga emot. Jag fotar nästan enbart hundar och barn i studio. Hundar hårar ner dreglar osv, det är näst intill omöjligt att hålla snyggt även med nytt papper. Barn i rörelse är inte heller lätt. Så min erfarenhet av papper glöm det när det gäller barn och hundar. Min bästa bakgrund är en matt vaxduk från ÖB 19kr metern skrynklar inte går att torka av. Ett annat tips är golvmatta baksidan brukar vara vit och slätt är det sedan ett bra mönster på framsidan är det ett plus. Och tyg när det gäller hundar är ett aber en fotning och du har hundhår som du aldrig får bort utom i fotoshop
och där lär du få spendera timmar att klon, roligare saker finns.

Slatten

Ja jag måste naturligtvis säga emot. Jag fotar nästan enbart hundar och barn i studio. Hundar hårar ner dreglar osv, det är näst intill omöjligt att hålla snyggt även med nytt papper. Barn i rörelse är inte heller lätt. Så min erfarenhet av papper glöm det när det gäller barn och hundar. Min bästa bakgrund är en matt vaxduk från ÖB 19kr metern skrynklar inte går att torka av. Ett annat tips är golvmatta baksidan brukar vara vit och slätt är det sedan ett bra mönster på framsidan är det ett plus. Och tyg när det gäller hundar är ett aber en fotning och du har hundhår som du aldrig får bort utom i fotoshop
och där lär du få spendera timmar att klon, roligare saker finns.

Slatten

Vaxduk och mattor skriver jag under på vilken dag som helst! Tyg är dock fan alltid ett 'aber' och blir bara bra om man ute efter att ha just tyg som bakgrund... :)

Min bästa bakgrund är en matt vaxduk från ÖB 19kr metern skrynklar inte går att torka av.

Slatten

Intressant med vaxduk, hur bred är den?

Ang tyg så har jag köpt vitt och svart tyg på IKEA för 19kr/m, håller med alla här om tygets nackdelar men det var en billig och enkel början att testa med.

Jag använder papper och har inga som helst problem med det. Jag brukar torka av hundarnas tassar innan de går in i studion. Om barnen har skorna på sig så torkar jag av dem också.
//Bee

Hej Lasse-P

Tror att vaxduken var runt en meter, och det är underbart med den lätt att torka av och fina bilder blir det. Den passar utmärkt till barn och hundar, vill man ha bredare lägger man den dubbel bara.

Bilagor

• YI0H5110.jpg
    YI0H5110.jpg
    14.6 KB · Visningar: 323
Hej Lasse-P

Tror att vaxduken var runt en meter, och det är underbart med den lätt att torka av och fina bilder blir det. Den passar utmärkt till barn och hundar, vill man ha bredare lägger man den dubbel bara.

Det är säkert ok när det gäller småhundar, men det blir ju mer jobb i datorn när du måste redigera bort skarven på varenda bild när du har större hundar/barn/familjer och behöver bredare bakgrund.
//Bee

Det är säkert ok när det gäller småhundar, men det blir ju mer jobb i datorn när du måste redigera bort skarven på varenda bild när du har större hundar/barn/familjer och behöver bredare bakgrund.
//Bee

Ja så känner jag med, tygerna jag har är på 150cm bredd och det känns tajt så mindre vill man helst inte ha.

Hm visst ju större ju bättre, det har jag alltid sagt. Men efter ett tags fotograferande kommer man på nya saker. När man fotar hundar rör dom sig en del, och dom springer ur focus rör sig från där man ställt in blixten. Så kan man begränsa ytan lite där dom kan röra sig är det lättare att ha rätt ljus och focus inställt så man kan ta bilden när det händer något kul. Skickar med två bilder från studion. Hunden är en fullstor och den har jag fotat en del. Men ni som vill ha stora bakgrunder finns det sex meters papper och vinyl att köpa =).

Bilagor

• YI0H5995.jpg
    YI0H5995.jpg
    10.9 KB · Visningar: 313
  • YI0H6019.jpg
    YI0H6019.jpg
    17.5 KB · Visningar: 312
Hm visst ju större ju bättre, det har jag alltid sagt. Men efter ett tags fotograferande kommer man på nya saker. När man fotar hundar rör dom sig en del, och dom springer ur focus rör sig från där man ställt in blixten. Så kan man begränsa ytan lite där dom kan röra sig är det lättare att ha rätt ljus och focus inställt så man kan ta bilden när det händer något kul. Skickar med två bilder från studion. Hunden är en fullstor och den har jag fotat en del. Men ni som vill ha stora bakgrunder finns det sex meters papper och vinyl att köpa =).

Ser fint ut och i ditt fall med hundar funkar det ju bra. Men jag tycker det ser bredare ut än 1m på första bilden om man jämför proportionerna med dörren till vänster som väl är normalstor. Eller har du rullat ut dubbelbredd? Som du säger, det är ju ett smidigt material att hålla rent.

Hmm du har nog rätt, har inte vaxduken framme just nu, men den kan nog vara 140, borden som duken ligger på är 2,8 meter i bredd men det ligger enkelduk. Och vaxduken var bara ett exempel på vad man kan andvända. Jag är på inget sätt snål men att tänka lite annorlunda gör att man kan hitta bakgrunder som fungerar och ingen annan har.

Var ute i förrådet och hämtade min vaxduk, då såg jag lite andra bakgrunder jag använt rullgardiner. Dom brukar vara lätta att komma över beg. och dom finns i olika bredder. Bara ett tips till. Markisväv borde vara bra med.

ANNONS
Götaplatsens Foto