Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ok..
Nu har jag testat.
Ju längre tråden har pågått så har jag undrat hur det känns,, att göra montage och tänkt tanken att ingen skulle märka vad jag gjort.

Så här gick tankarna i korta ordalag:
Jag valde ett naturfoto,, en vy från skogen som jag själv har tagit.
Så tänkte jag att eftersom jag jobbar med ett rävprojekt så googlar jag efter en bild..
Jag hittade ett foto på en räv.. den räven jag hittade passar fint eftersom den har lite samma "tempo" som min grundbild.
Så fixade jag bilderna i samma upplösning och lagomt stora i förhållande tillvarandra,, det måste ju se naturligt ut.
Sedan så klippte jag ut räven.
Flyttade över räven.
Placerade den där jag tyckte att det såg naturligt ut SAMT att det skulle se bra ut för bilden i sig..
Sedan så justerade jag färgerna i "rävlagret" så att det matchade den övriga bilden.. pjattae lite och efterbelyste.. så klonade jag in lite omkringvarande gräs över räven så att den smälte ytterligare in i omgivningen..

Så vipps så var den där. Det tog ca 5min och det ser nu ut som en bra bild... (om ni förstår...)

MEN...

MEN det var inte bara det att det gick rättså fort..
Det var några saker som jag verkligen kom att reflektera över.
För det första,, det går rättså lätt att "ramla in i bilden" och dess nya innehåll.. man testar och det blir rättså snyggt,, ingen skulle ju märka något eller undra,, eftersom de ju har sett så många enormt bra foton från mig (typ)!
För det andra så la jag märke till hur många tankar man faktiskt tänker över vad man FAKTISKT gör här man sitter... det är ingen enkel sak att rent moraliskt göra en sådan sak.. än mindre att visa den i forum där det verkligen förutsätts att det är äkta/autentiskt innehåll.

***

Jag vill inte ens visa bilden här.. Känns liksom inte bra,, dessutom så stal jag ned räven till min dator från okänd källa.

Men seriöst nu,, summa summarum. Det jag känner här och nu är: hur lätt det än är att göra ett sådant övertramp och hur fort det än låter sig göras så ÄR det ett faktum att man faktiskt hinner tänka cRAZy många tankar omkring Vad Man FAKTISKT gör innan bilden är klar..

Kalla mig dum och tragisk ,, men jag kände mig tvungen att testa själv.

/Niclas,
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det blir hyffsat svårt att diskutera om jag skriver min åsikt, du svarar ungefär "jag tror du har fel" och får då motfrågan vad du tror, varvid du svarar att det tänker du inte tala om...
För det första visste jag inte att du har en åsikt om varför Terje har gjort det han har gjort.

Men jag vet att du anser att Terje måste göra rätt för sig på ditt sätt. Och jag anser inte heller att ditt sätt är fel för även jag anser det sättet som du förespråkar är moraliskt sett vettigt.
Men jag är övertygad om att det för Terjes del inte är det bästa sättet.

Nej, jag säger inte att du har fel.

Du vet att jag säger att jag tror att det inte beror på pengar. Det får räcka med det.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Ok..
Nu har jag testat.
Ju längre tråden har pågått så har jag undrat hur det känns,, att göra montage och tänkt tanken att ingen skulle märka vad jag gjort.

Så här gick tankarna i korta ordalag:
Jag valde ett naturfoto,, en vy från skogen som jag själv har tagit.
Så tänkte jag att eftersom jag jobbar med ett rävprojekt så googlar jag efter en bild..
Jag hittade ett foto på en räv.. den räven jag hittade passar fint eftersom den har lite samma "tempo" som min grundbild.
Så fixade jag bilderna i samma upplösning och lagomt stora i förhållande tillvarandra,, det måste ju se naturligt ut.
Sedan så klippte jag ut räven.
Flyttade över räven.
Placerade den där jag tyckte att det såg naturligt ut SAMT att det skulle se bra ut för bilden i sig..
Sedan så justerade jag färgerna i "rävlagret" så att det matchade den övriga bilden.. pjattae lite och efterbelyste.. så klonade jag in lite omkringvarande gräs över räven så att den smälte ytterligare in i omgivningen..

Så vipps så var den där. Det tog ca 5min och det ser nu ut som en bra bild... (om ni förstår...)

MEN...

MEN det var inte bara det att det gick rättså fort..
Det var några saker som jag verkligen kom att reflektera över.
För det första,, det går rättså lätt att "ramla in i bilden" och dess nya innehåll.. man testar och det blir rättså snyggt,, ingen skulle ju märka något eller undra,, eftersom de ju har sett så många enormt bra foton från mig (typ)!
För det andra så la jag märke till hur många tankar man faktiskt tänker över vad man FAKTISKT gör här man sitter... det är ingen enkel sak att rent moraliskt göra en sådan sak.. än mindre att visa den i forum där det verkligen förutsätts att det är äkta/autentiskt innehåll.

***

Jag vill inte ens visa bilden här.. Känns liksom inte bra,, dessutom så stal jag ned räven till min dator från okänd källa.

Men seriöst nu,, summa summarum. Det jag känner här och nu är: hur lätt det än är att göra ett sådant övertramp och hur fort det än låter sig göras så ÄR det ett faktum att man faktiskt hinner tänka cRAZy många tankar omkring Vad Man FAKTISKT gör innan bilden är klar..

Kalla mig dum och tragisk ,, men jag kände mig tvungen att testa själv.

/Niclas,
Terje måste ha ett psyke av stål, att under så många år klara av att producera bilder och historier, men än värre, lägga upp dessa för beundran, och verkligen "ta" åt sig av de goda orden som lämnas måste ju faktiskt ta på psyket nå förbannat.

Jag blir lite beklämd över att vissa verkar tro att detta är toppen av isberget, och att det skarvas mycket inom naturfoto. Jag hoppas inte jag är så blåögd och dum att världseliten i naturfoto gör samma som Terje. Jag har fortfarande mycket stor respekt för de duktiga naturfotograferna i Sverige, och denna händelse sänker för mig endast ett dåligt ljus mot Terje, och ett ännu bättre sken mot de andra naturfotograferna som kämpar på för bilderna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
KOmmer jag ihåg fel om att Frans Lanting var i hetluften för några år sedan?
Han stal inga bilder av ngn annan men bättrade väl på ngt kompositionsmässigt med ngn flytt av objekt i bilden.

Sedan var det inte så många år sedan ett pris drogs tillbaka.
En varg hoppade över en grind eller en gärdsgård. Bilden var väl tagen i djurpark om jag kom ihåg rätt. World wildlife photo... ngnting
 

vbg_snake

Aktiv medlem
KOmmer jag ihåg fel om att Frans Lanting var i hetluften för några år sedan?
Han stal inga bilder av ngn annan men bättrade väl på ngt kompositionsmässigt med ngn flytt av objekt i bilden.

Sedan var det inte så många år sedan ett pris drogs tillbaka.
En varg hoppade över en grind eller en gärdsgård. Bilden var väl tagen i djurpark om jag kom ihåg rätt. World wildlife photo... ngnting
Bilden på vargen du menar är av en Jose. Han tog den på en farm. Folk kände igen tamdjuret och platsen. Han hade även manipulerat omgivningen i datorn. World nature photographer of the year. Anses väl som världens främsta fototävling.

Nu avslutar jag kvällen med en iskall Carlsberg och BBC-lite :) fridens
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag tror att Terje föredrar att ngn skriver ngt om Terje framför att ingen skriver ingenting om Terje.
Det är svårt att veta, men Du kan ha rätt.
Av reklamfolk har jag hört att negativ information kan vara bra i reklamsammanhang. Bättre att det skrivs om ett märke än att det är helt tyst.
Hur detta påverka TH kan ingen veta utan det är helt enkelt marknaden som avgör.
Det har också visat sig att allmänheten har lätt att glömma, men fotografer har kanske ett gott minne på den punkten.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ok..
Nu har jag testat.
Ju längre tråden har pågått så har jag undrat hur det känns,, att göra montage och tänkt tanken att ingen skulle märka vad jag gjort.

...


/Niclas,

Plockade upp mitt montage nyss. Visade tjejen och hon förklarar att folk nog också kan uppleva det som en slags "kick" när man liksom lyckas med ett "så bra foto".. kanske ligger ngt i det.

Det jag också reflekterade över nu när jag plockade upp det igen är att bilden jag "gjorde".. blev otroligt galet fantastisk. Jag inser hur lätt det måste vara att liksom tillåta sig själv att förälska sig i en bild man bearbetar över tid.
Just tiden tror jag är en viktig faktor här. Det går inte över en dag, vecka eller år att bli van att göra något sånt här... men i takt med tiden så bleknar verklighetsnärvaron i den ursprungliga bilden - helt klart!

Jag blir lite förvånad över mig själv...
Hur skall jag lyckas göra en sån här bild i verkligheten???? jag vill jag vill jag vill!!!!!!

Enda medlet mot att sätta ngt sånt här i system är nog att inte alls befatta sig med det alls, förutom möjligen på ett högst konstnärligt sätt...

En tanke bara:
Jag personligen har aldrig haft problem med sprit. Men så vet jag också med mig att jag inte kan ha sprit hemma,,, skulle dricka för mycket,,, så mycket är så fruktansvärt gott. Måste avstå typ helt och hållet.

Mitt experiment har verkligen varit upplysande för mig.

/Niclas,
 

hornavan

Aktiv medlem
Det blev ju en konstig redigering det där.

Till hornavan/Johans svar till mitt eget.
Sen är det 2a gången i tråden han jämställer diverse korruption och annat med Terje-skandalen.
Det är ju DU som hela tiden pekar ut Terje som en kriminell begragare, då borde det väl vara OK för mig att jämföra hans beteende med hur andra kriminella beter sig?
Du har verkligen svårt att fatta. Jag jämställer inte, jag jämför, det är stor skillnad. Kolla ordlistan.

Du tjatar oavbrutet på hur Terje har lurat och bedragit och stulit. Det finns säkert tio eller fler inlägg från din sida där du pekar ut Terje som en stor bov och bedragare. Du är en av de som allra kraftigast fördömer Terje.

Varför blir du så uppretad när jag jämför honom med åtalade.


Du insinuerar också att ”vissa” (jag) påstår att Terje bara är toppen på ett stort isberg. Det har jag inte påstått eller insinuerat. Det har du ryckt ur ett sammanhang.

Jag vill att du slutar att hela tiden medvetet misstolka vad jag skriver. Du får tycka vad du vill i sakfrågan och om vad jag skriver, men det är väl inte för mycket begärt att du först skall läsa igenom ordentligt och sedan försöka förstå vad inläggen handlar om innan du kastar dig kastar dig på tangentbordet.


Redan när jag första gången skrev att jag tror att Terje inte har något att vinna på att gå ut med hela sanningen brann det hos dig. Sedan dess har du inte skrivit en enda kommentar (till mig) som inte är ett missförstånd, medvetet eller ej.

Don't kill the messenger.
 

peolund

Aktiv medlem
Terje måste ha ett psyke av stål, att under så många år klara av att producera bilder och historier, men än värre, lägga upp dessa för beundran, och verkligen "ta" åt sig av de goda orden som lämnas måste ju faktiskt ta på psyket nå förbannat.

Jag blir lite beklämd över att vissa verkar tro att detta är toppen av isberget, och att det skarvas mycket inom naturfoto. Jag hoppas inte jag är så blåögd och dum att världseliten i naturfoto gör samma som Terje. Jag har fortfarande mycket stor respekt för de duktiga naturfotograferna i Sverige, och denna händelse sänker för mig endast ett dåligt ljus mot Terje, och ett ännu bättre sken mot de andra naturfotograferna som kämpar på för bilderna.
Inte kan vi väl låta Terje sänka alla duktiga naturfotografer, speciellt amatörer....Hans senaste blogginlägg pekar väl tragiskt nog mot att han vill ha flera med sig i fallet.
 

hornavan

Aktiv medlem
Inte kan vi väl låta Terje sänka alla duktiga naturfotografer, speciellt amatörer....Hans senaste blogginlägg pekar väl tragiskt nog mot att han vill ha flera med sig i fallet.
Det är bra om han sänker andra fuskare; det är det han skriver.
Du tror väl inte att han tänker sänka ALLA naturfotografer? Då får han det svettigt.
 

peolund

Aktiv medlem
Det är bra om han sänker andra fuskare; det är det han skriver.
Du tror väl inte att han tänker sänka ALLA naturfotografer? Då får han det svettigt.
Hans irrationella ifrågasättande av naturfotografer, misstänkligörande av andra bilder han sett tyder väl på att han vill flytta fokus från sig själv till hela fenomenet naturfoto. För mig har han varit en "jaha" fotograf, har aldrig gillat hans bilder då de ej har speglat naturen, skit samma ,finns andra och amatörer som är fantastiskt duktiga!
 

hornavan

Aktiv medlem
Hans irrationella ifrågasättande av naturfotografer, misstänkligörande av andra bilder han sett tyder väl på att han vill flytta fokus från sig själv till hela fenomenet naturfoto. För mig har han varit en "jaha" fotograf, har aldrig gillat hans bilder då de ej har speglat naturen, skit samma ,finns andra och amatörer som är fantastiskt duktiga!
Det är en viss skillnad på att flytta fokus och vilja sänka alla naturfotografer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS