Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

yens

Aktiv medlem
Ur Terjes synvinkel så förlorar han alltså en intressent om han erkänner.

OK, då förlorar alltså Terje på att erkänna när det gäller ditt förhållande till honom.
Nej, för jag kommer att noga se till att aldrig någonsin investera en endaste krona i det han gör eller har gjort. Hade han erkänt utan omsvep det han gjort, så kunde jag mycket väl ha tänkt mig att i framtiden köpa en bok eller gå på en föreläsning med honom, om han visat upp ett sådant rakryggat beteende. Så nej, han tjänar verkligen inte på det när det gäller mig i alla fall...
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Ur Terjes synvinkel så förlorar han alltså en intressent om han erkänner.

OK, då förlorar alltså Terje på att erkänna när det gäller ditt förhållande till honom.
När "en intressent" är en person som inte gillar Terje och skriver negativa (för Terje) saker om Terje så kan jag inte förstå att du tycker Terje förlorar på att han slutar att vara intresserad ?

Tror du Terje tycker han vinner på att den personen fortsätter skriva negativt om honom ?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej, för jag kommer att noga se till att aldrig någonsin investera en endaste krona i det han gör eller har gjort. Hade han erkänt utan omsvep det han gjort, så kunde jag mycket väl ha tänkt mig att i framtiden köpa en bok eller gå på en föreläsning med honom, om han visat upp ett sådant rakryggat beteende. Så nej, han tjänar verkligen inte på det när det gäller mig i alla fall...
Men du skriver fortfarande.
Du läser fortfarande.
Alltså tjänar Terje på att inte säga ngt.
För du skrev själv att du kommer att sluta när korten är på bordet. (Ta ordet "korten" bildligt)

Och när det gäller mig själv så hade jag nog kunnat tänka mig en kurs pga att det är nära och därmed billigare. Fast jag förbrukar mina fotopengar utan att gå på kurser...
Men inte en bok. Det är inte den typen av fotoböcker jag köper.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När "en intressent" är en person som inte gillar Terje och skriver negativa (för Terje) saker om Terje så kan jag inte förstå att du tycker Terje förlorar på att han slutar att vara intresserad ?

Tror du Terje tycker han vinner på att den personen fortsätter skriva negativt om honom ?
JAG tror inte att Terje har gjort det han har gjort pga pengar.
Jag vill inte sätta MIN teori på pränt, så det är ingen idé att du frågar.
Men träffas vi en dag så är du välkommen att fråga och då skall jag svara mellan fyra ögon.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Men du skriver fortfarande.
Du läser fortfarande.
Alltså tjänar Terje på att inte säga ngt.
För du skrev själv att du kommer att sluta när korten är på bordet. (Ta ordet "korten" bildligt)

Och när det gäller mig själv så hade jag nog kunnat tänka mig en kurs pga att det är nära och därmed billigare. Fast jag förbrukar mina fotopengar utan att gå på kurser...
Men inte en bok. Det är inte den typen av fotoböcker jag köper.
Vad tjänar Terje på att ha en som skriver negativa saker om honom ?
 

yens

Aktiv medlem
JAG tror inte att Terje har gjort det han har gjort pga pengar.
Jag vill inte sätta MIN teori på pränt, så det är ingen idé att du frågar.
Men träffas vi en dag så är du välkommen att fråga och då skall jag svara mellan fyra ögon.
Det blir hyffsat svårt att diskutera om jag skriver min åsikt, du svarar ungefär "jag tror du har fel" och får då motfrågan vad du tror, varvid du svarar att det tänker du inte tala om...

OT/liknelse: det är ungefär som fenomenet att folk skriver "neeeeej" som facebook-status, varvid folk frågar vad det är som hänt och får svaret: "det vill jag helst inte prata om"...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Terje intar en lustigt ställning.
Lodjursbilderna var något han hade sett men bara inte lyckats fånga.
De andra fuskbilderna något som liknande det han redan tidigare fotat.
Klipp och klistra olagligheterna i Photoshop kan liknas hans experimentella fotograferande som han klarar av direkt i kameran.
Fotografer som kritiserar hans påhitt kan inte vara några värda namnen då de antingen ute publicerat några bilder på webben eller går att söka reda på via Google.

Detta lite grovt när man läser hans inlägg på bloggen.

Allt är ett sätt att förminska de straffrättsliga- som moraliskabrott han faktiskt begått. Avståndet mellan vad han kunnat göra eller gjort tidigare och hans egentliga fusk ska upplevas som ytterst kort. Terje vill att vi ska se fusket som en väldigt kort genväg bara och inget grövre.

Att Terje struntar i de brott han faktiskt begått och vägrar att berätta hur länge han egentligen hållit på med detta blir bara tydligare för varje post han gör. Man undrar om han kört fuskracet i väldigt många år eftersom att det skrämmer honom så mycket.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Sista blogginlägget är ett slag i ansiktet på alla seriösa naturfotografer. Han försöker få sitt fusk att framstå som ett i mängden. Fy, han har verkligen ingen stolthet. Han menar också att avslöjanden kommer i form av föredrag, kurser osv. Han tror alltså stenhårt på en väg tillbaka i naturfoto. Mannen har rejäla problem ledd sitt inre måste jag säga.
 

hornavan

Aktiv medlem
Allt är ett sätt att förminska de straffrättsliga- som moraliskabrott han faktiskt begått. Avståndet mellan vad han kunnat göra eller gjort tidigare och hans egentliga fusk ska upplevas som ytterst kort. Terje vill att vi ska se fusket som en väldigt kort genväg bara och inget grövre.

Att Terje struntar i de brott han faktiskt begått och vägrar att berätta hur länge han egentligen hållit på med detta blir bara tydligare för varje post han gör. Man undrar om han kört fuskracet i väldigt många år eftersom att det skrämmer honom så mycket.
Som tidningsredaktör har jag tillbringat mången dag i tinget. Gemensamt för nästan alla åtalade är att de ljuger så hästarna travar, trots att de är överbevisade. Rattfyllot med två promille som hävdar att en folköl är alltvhan druckit är klassisk, så det Terje gör är fullt naturligt.
För övrigt är jag glad att vi börjar få samsyn på att Terje tjänar på att inte avslöja allt han gjort. När jag för 1000 inlägg sedan spekulerade om den saken blev jag idiotförklarad, så det kan bli:)
 

hornavan

Aktiv medlem
Sista blogginlägget är ett slag i ansiktet på alla seriösa naturfotografer. Han försöker få sitt fusk att framstå som ett i mängden. Fy, han har verkligen ingen stolthet. Han menar också att avslöjanden kommer i form av föredrag, kurser osv. Han tror alltså stenhårt på en väg tillbaka i naturfoto. Mannen har rejäla problem ledd sitt inre måste jag säga.
Och du är lika säker på att ingen annan fuskar som de som bedyrade Terjes oskuld? Du har väl full koll ?
Det brukar vara toppen på ett isberg när någon fuskare avslöjas. Minns korruptionen i Göteborg, först en korrumperad, sedan ännu en osv.
Jag påstår inte att någon annan naturfotograf har fuskat.
 

yens

Aktiv medlem
Som tidningsredaktör har jag tillbringat mången dag i tinget. Gemensamt för nästan alla åtalade är att de ljuger så hästarna travar, trots att de är överbevisade. Rattfyllot med två promille som hävdar att en folköl är alltvhan druckit är klassisk, så det Terje gör är fullt naturligt.
För övrigt är jag glad att vi börjar få samsyn på att Terje tjänar på att inte avslöja allt han gjort. När jag för 1000 inlägg sedan spekulerade om den saken blev jag idiotförklarad, så det kan bli:)
Men jag håller fortfarande inte med... dock är väl tveksamt hur det skulle te sig nu, efter en månad, om han erkände allt, dock tror jag att på kanske 3-4 års sikt hade ett fullständigt erkännande varit positivt. Däremot har jag inte idiotförklarat dig för att du har en annan åsikt, det ligger inte för mig...
 

yens

Aktiv medlem
Och du är lika säker på att ingen annan fuskar som de som bedyrade Terjes oskuld? Du har väl full koll ?
Det brukar vara toppen på ett isberg när någon fuskare avslöjas. Minns korruptionen i Göteborg, först en korrumperad, sedan ännu en osv.
Jag påstår inte att någon annan naturfotograf har fuskat.
Jag säger absolut inte att alla naturfotografer har rent mjöl i påsen, men jag tror inte eventuellt fusk är särskilt utbrett, av den enkla anledningen att TH var ganska unik i sitt "konstnärliga" bildspråk när det gäller naturfoto. De flesta verkar vara mer inne på dokumentärt naturfoto, vilket inte är lika lätt att fuska inom, och inte heller lika intressant.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Vad angår Terjes senaste blogginlägg (ang sanning..) så är min reaktion som följer.

Terje har som jag förstår det idag (och så länge jag kännt till honom) alltid pratat om sanningen som något autentiskt och då menar jag inte autentisitet som något "valfritt & påhittat autentiskt" utan som något faktiskt, något som är, något som står i bestämd form.

I hans senaste blogginlägg så tycker jag att det framkommer tydligt att han liksom vrider sin tidigare så bestämda uppfattning - från att söka en autentisk sanning i sina bilder - till att proklamera vad sanning ÄR på ett sätt där naturen INTE själv dikterar utan HAN själv. DET ÄR EN STOR FÖRÄNDRING DET!

Han poängterar lite det jag själv sagt flera ggr i tråden, att det är fotografen som bestämmer vad som var verklighet och inte det som kamerans sensor registrerar. Det kameran registrerar är bara en delvis sanning och kommer så alltid att vara.

Men nu går ju Terje ett steg längre, eftersom han med egna ord pratar om sig själv i konstnärliga termer. Han har ju alltid ansetts vara en konstnär med sin subjektiva bildstil men nu är ju steget taget helt och hållet. Han värderar (han skriver att han inte ännu bestämt sig,,) att ställa ut sina kreaterade verk på konstnärlig arena.
- ATT han värderar att göra det antyder att han Nu i sin egen värld redan ÄR konstnär och inte fotograf. Möjligen en fotograferande konstnär och kreatör.
- OM han blir utställd på en vedertagen konstnärlig arena eller forum så ÄR han per definition en konstnär också i mer professionell betydelse.

Personligen så tror jag att Terje aldrig tidigare hade för avsikt att hamna inom denna genren då jag tror att han i grund och botten har så många olikheter med de postkulturella konstmiljöerna.
Om vi antar att han inte hade för avsikt att hamna inom den kategorin kreatörer så är nog den enda trösten den att det inom dessa forum inte spelar någon roll om han hade det för avsikt eller ej, där bryr man sig inte om den saken.

Det verkar vara en slags lättnad i det Terje skriver om att han nu glider mot konstens fria horisonter.. där blir liksom hans övertramp lite förmildrat och diffust, nästan osynligt i vissa perspektiv. OM det i verkligheten är en lättnad för honom så som det antyds i texten han skriver så är det enligt mig en soklar indikator på att han faktiskt har manipulerat i sådan hög grad att han inom sig själv sedan länge faktiskt har befunnit sig långt inne i ett konstnärligt skapande - där lögn blivit en sanning - eftersom det subjektiva är det som är sanning.

Snusen eller inte snusen när bilden med kogsmiljön fotograferades. Ja jag tror vi är eniga i att det är en stor skillnad mellan de människor som anser att det spelar roll och de människor som anser att det inte alls spelar ngn roll.
Jag misstänker att de människor som inte bryr sig inte heller är så intresserade av naturens äkthet annars i livet. Jag misstänker på samma gång att de som anser att det speeeeelar roll är de som verkligen bryr sig om naturen på ett genuint plan.
JAG tror att Terje fortfarande BRYR sig om naturen på ett genuint plan men att han nu tvingas ställa sig i leden med individer som inte bryr sig.
Dessa tankar får mig att bli tvärsäker på att Terje ALDRIG hade tagit detta enorma steg om inte det som nu har hänt hade hänt.
Hans nu så svart på vitt deklarerade ställningstagande tycker jag påvisar hur lite han faktiskt vill vara där. En slags panik att hitta nya skapandegrundlag att stå på, nya skapanderamar att vidare skapa utifrån.

Nu spekulerar jag på, jag vet.
Men jag är också tämligen övertygad om att Terje vill att vi skall vandra utåt bredderna i våra spekulationer, där i det diffusa myllret av skitsnack kan han så småningom definiera sig igen, på nytt. Jag önskar honom om igen lycka till - och jag menar det.


/Niclas, (Ps, som tycker att det är vansinnigt stor skillnad på att snusen var en fantasi och inte ett Lodjur som aldrig varit i närheten av den skogen..)
 
Senast ändrad:

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Om det nu är så attraktivt att vara stolt kreatör med konstens fulla frihet som ramverk, varför gick då inte Terje ut innan Lodjursprojektet och berättade att "jag är fri konstnärlig kreatör i detta projekt och enligt min version av verklighetens sanning så ser jag Lodjuret på detta viset" ?

Svar: Nej,, eftersom Terje faktiskt inte hade betraktat monterade bilder som lika attraktiva bilder.
- Detta är ju också en indikator på vilken sida av konstnär - autentisitet som han önskar att befinna sig på!

Som sagt, inom konstens kretsar så lyfter man inte på ögonbrynen (man bryr sig faktiskt max föga om vad sanning är - eftersom den är valfri idag ....:)

Där det uppenbarligen blir problem är ju inom naturFOTOgrafins kretsar, där man ADLRIG skulle kunna förenas med tanken på att Snusen aldrig satt sina fötter i den skogen som Terje fotograferade.
Eftersom Terje (ganska säkert) verkligen VILL befinna sig på den autentiska sidan av skapandet så tror jag mig ha rätt när jag säger att han befinner sig i ett gigantiskt dilemma.
Han frågar sig nog vem han är, vad han står för och inte minst vad kommer människor att accceptera att han står för i framtiden.
TUFFT LÄGE!
Är inte avis.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Tusan, nu är jag här och skriver igen. Men det berör, det som hänt. Konstigt bara att det berör så olika på olika ställen. Vargmedia, som annars brukar käka skådespelare med "innehav", till frukost verkar bli frälsta av något som de uppfattar som en helgonalik bekännelse, intressemedia verkar ha honom som styrelseordförande. Stjärnan själv försöker fortsätta stråla.
Det är bara pöbeln som är förbannade och det är bara pöbeln som har ensamrätt till känslor, professionella media borde kunna rapportera neutralt. När de inte kan det köper folk mer ruttna ägg att kasta och det kommer inte att sluta förrän -ja, närdå?

Om han hade sagt "HAHA, IN YOUR FACE!" tror jag att han fått mer respekt, och det hade också gått att sälja i media (hyr gärna in mig som mediakonsult.)
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Och du är lika säker på att ingen annan fuskar som de som bedyrade Terjes oskuld? Du har väl full koll ?
Det brukar vara toppen på ett isberg när någon fuskare avslöjas. Minns korruptionen i Göteborg, först en korrumperad, sedan ännu en osv.
Jag påstår inte att någon annan naturfotograf har fuskat.
Om du har sån koll, och verkar anta att detta är toppen på ett isberg anser jag att du är fel ute, jag har svårt att se att många fler än Terje skulle bedra på ett sånt här sätt. Tänk på vad du skriver
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS