Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift på rullpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

pofoto

Aktiv medlem
Har möjlighet att arbeta med en storformatskrivare (Epson 9900) och har gjort ett antal printar på tunt papper (Epson semigloss 170g) för montering. Nu skulle jag vilja göra utskrifter som inte ska monteras och använda fint, tjockt papper (Epson Hot Press 330g). Är det någon som har erfarenhet av om det blir problem med "rullning", d.v.s. om pappret vill böja sig i rullens form efter att man skrivit ut. Jag ska köpa en 17" rulle och utskrifterna kommer att bli i format motsvarande A3+.

Har möjlighet att arbeta med en storformatskrivare (Epson 9900) och har gjort ett antal printar på tunt papper (Epson semigloss 170g) för montering. Nu skulle jag vilja göra utskrifter som inte ska monteras och använda fint, tjockt papper (Epson Hot Press 330g). Är det någon som har erfarenhet av om det blir problem med "rullning", d.v.s. om pappret vill böja sig i rullens form efter att man skrivit ut. Jag ska köpa en 17" rulle och utskrifterna kommer att bli i format motsvarande A3+.

Beror rätt mycket på hur torrt det är där du skriver ut. Både skrivare och papper mår bra av en relativt hög luftfuktighet, cirka 60%. Under 40 % blir pappret hårt och vill inte släta ut sig och skrivarnålarna sätter igen sig oftare, så att du får problem med ränder i utskriften. På vintern får våra luftfuktare jobba rätt hårt.

Stefan

Det låter som att det inte finns något sätt att plana ut bilderna. Luftfuktigheten kan jag tyvärr inte styra. Men kommer papperet att rulla sig mycket, oavsett luftfuktighet? Och finns det något sätt att plana ut det? Funkar det att rulla det "åt andra hållet"? Jag är gammal nog för att ha kämpat med barytpapper och lufttorkning. Lägga i press och allt vad vi gjorde. Ditt svar låter som att utskriftspapper kommer att leva ett eget liv beroende på luftfuktigheten. Hur gör tillverkarna då när de producerar ark?

Det låter som att det inte finns något sätt att plana ut bilderna. Luftfuktigheten kan jag tyvärr inte styra. Men kommer papperet att rulla sig mycket, oavsett luftfuktighet? Och finns det något sätt att plana ut det? Funkar det att rulla det "åt andra hållet"? Jag är gammal nog för att ha kämpat med barytpapper och lufttorkning. Lägga i press och allt vad vi gjorde. Ditt svar låter som att utskriftspapper kommer att leva ett eget liv beroende på luftfuktigheten. Hur gör tillverkarna då när de producerar ark?

När vi gör stora printar så motrullar vi dem för att få dem planare. Luftfuktigheten påverkar framförallt hur mjuka och smidiga pappren är. Vid låga luftfuktighetsnivåer blir pappret hårt och motspänstigt.

Stefan

Apropå Hot Press

Har fastnat i om jag ska beställa "natural" eller "bright" yta. Vad är den praktiska skillnaden?

Har fastnat i om jag ska beställa "natural" eller "bright" yta. Vad är den praktiska skillnaden?

Stor skillnad i vithet. I Bright har man tillsatt optiska vitmedel för att få en vitare pappersbas. Natural saknar detta. Jag vill undvika optiska vitmedel, men om du har ljusa, lätta blå färger är det bättre då.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto