Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Har du en länk till den tråden? Sökning av "Terje Hellesø" på Flashback ger 17 träffar (vilket jag tolkar som 17 trådar.)
 

Merlin

Aktiv medlem
Ja, det gjorde jag. Jag är lite förvånad över att moderatorn inte rensar mer bland inlägg som inte handlar om trådens ämne.
Finns mycket i den här tråden som moderatorn har haft överseende med om du frågar mig ;) På vilket sätt skjuter kritiken bredvid målet? Jag är inte riktigt med på hur du menar.


Jag har hängt med dåligt på sistone, men är det någon som har koll på om någon av de drabbade har begärt skadestånd av Terje? Alltså de som Terje har stulit bilder ifrån?
 

PMD

Aktiv medlem
Finns mycket i den här tråden som moderatorn har haft överseende med om du frågar mig ;) På vilket sätt skjuter kritiken bredvid målet? Jag är inte riktigt med på hur du menar.
Jag menar att en diskussion om trådens vara eller icke vara inte hör hemma i tråden. Den kan man ta i en egen tråd. (Egentligen tycker att en sådan diskussion knappast har något existensberättigande. Varför skulle man vilja stoppa en diskussionstråd? Det är lite halvfascistiskt att vara emot yttrandefrihet, tycker jag.)
 

Merlin

Aktiv medlem
Jag menar att en diskussion om trådens vara eller icke vara inte hör hemma i tråden. Den kan man ta i en egen tråd. (Egentligen tycker att en sådan diskussion knappast har något existensberättigande. Varför skulle man vilja stoppa en diskussionstråd? Det är lite halvfascistiskt att vara emot yttrandefrihet, tycker jag.)
Jo, men att starta en egen tråd för att diskutera en annan tråd känns ju lite galet. Jag tycker att diskussionen i den här tråden är en offentlig debatt (eftersom den befinner sig på ett offentligt forum) och att den ska hålla höjd. Vad har tex Terjes och Malins privatliv med hans bildfusk att göra? Vad har smutskastningen mot dem för berättigande?

För övrigt vore väl det mest halvfascistiska att stoppa kritiken.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Finns mycket i den här tråden som moderatorn har haft överseende med om du frågar mig ;) På vilket sätt skjuter kritiken bredvid målet? Jag är inte riktigt med på hur du menar.


Jag har hängt med dåligt på sistone, men är det någon som har koll på om någon av de drabbade har begärt skadestånd av Terje? Alltså de som Terje har stulit bilder ifrån?
Ingen har begärt skadestånd. Vilket kanske inte är så jätteförvånande, de flesta bestulna fotograferna är utländska, samt agerar mer eller mindre på hobbynivå, och kanske inte är så brydda av en skandinavisk "natur"fotograf. Något förvånande är dock att bildbyråerna inte verkar ha agerat överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:

Merlin

Aktiv medlem
Ingen har begärt skadestånd. Vilket kanske inte är så jätteförvånande, de flesta bestulna fotograferna är utländska, samt agerar mer eller mindre på hobbynivå, och kanske inte så brydda av en skandinavisk "natur"fotograf. Något förvånande är dock att bildbyråerna inte verkar ha agerat överhuvudtaget.
Ok. Men de fotograferna som är anslutna till en byrå borde ha motsvarande F-skatt tycker man. Bara att skicka en faktura. Men de kanske inte anser det vara värt besväret.

Ja, det verkar ju vara det som folk som klagar på att tråden fortfarande finns vill göra.
Nja, men du skrev tidigare att du var förvånad över att inte moderatorn rensade undan kritiken gentemot tråden. Att folk då och då ifrågasätter smutskastningen tycker jag är ganska befogat.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jo, men att starta en egen tråd för att diskutera en annan tråd känns ju lite galet. Jag tycker att diskussionen i den här tråden är en offentlig debatt (eftersom den befinner sig på ett offentligt forum) och att den ska hålla höjd. Vad har tex Terjes och Malins privatliv med hans bildfusk att göra? Vad har smutskastningen mot dem för berättigande?

För övrigt vore väl det mest halvfascistiska att stoppa kritiken.
Deras privatliv har väl inte diskuterats speciellt mycket, mer än då det som Terje själv skrivit i sin blogg. Som sedan granskats. Skriver man ut sitt privatliv, ekonomi och annat på en blogg får man ju också givetvis tåla att det blir granskat. Annars är det bara att krypa in under stenen igen.

Vad för typ av smutskastning du menar förstår jag inte. Möjligtvis de diskussioner kring Terjes bloggande. Han förstod ju själv att han var ute på helt fel vatten. Detta bekräftas också av att han tagit bort många av de mest bisarra inläggen han gjort på sin blogg.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Jo, men att starta en egen tråd för att diskutera en annan tråd känns ju lite galet. Jag tycker att diskussionen i den här tråden är en offentlig debatt (eftersom den befinner sig på ett offentligt forum) och att den ska hålla höjd. Vad har tex Terjes och Malins privatliv med hans bildfusk att göra? Vad har smutskastningen mot dem för berättigande?

För övrigt vore väl det mest halvfascistiska att stoppa kritiken.
Länka gärna till smutskastningen du pratar om. Tycker att Terje själv står för den värsta smutskastningen.
Deras privatliv har nog ingen skrivit om heller. Men det har skrivits och gjort många kommentarer om deras firma, ekonomi, skatteskulder, svindel, fusk och liknande. Malin har själva lagt ut ett ganska omfattande bloggande om deras och hennes privata saker typ ekonomi, firma och annat. Då är det givetvis ok att andra också skriver om det när hon själva gjort sakerna offentliga
 

StaffanW

Aktiv medlem
En reflektion.
Tråden här på fotosidan har 4739 inlägg. Flashbacktråden har 9725 inlägg. Visserligen var det folk på flashback som hittade dom tagna bilderna och möjligt att det finns fler som "hänger" på flashback än på fotosidan. Men ämnet borde rimligtvis beröra nästan 100% av oss på fotosidan (mer eller mindre).
 

krukvaext

Aktiv medlem
En reflektion.
Tråden här på fotosidan har 4739 inlägg. Flashbacktråden har 9725 inlägg. Visserligen var det folk på flashback som hittade dom tagna bilderna och möjligt att det finns fler som "hänger" på flashback än på fotosidan. Men ämnet borde rimligtvis beröra nästan 100% av oss på fotosidan (mer eller mindre).
Flashback Forum > Kultur & Media > Fotografi > Foto
 

dajli

Aktiv medlem
En reflektion.
Tråden här på fotosidan har 4739 inlägg. Flashbacktråden har 9725 inlägg. Visserligen var det folk på flashback som hittade dom tagna bilderna och möjligt att det finns fler som "hänger" på flashback än på fotosidan. Men ämnet borde rimligtvis beröra nästan 100% av oss på fotosidan (mer eller mindre).
Jag tror det är en betydligt högre andel på flashback som är intresserade av att hålla igång ett drev, oavsett vad och vem det gäller.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS