Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Signal/brus-förhållandet blir bara så dåligt när det ständigt återkommer inlägg som bara klagar på att tråden fortfarande lever. Den sortens kritik skjuter helt bredvid målet.
 

gpq

Aktiv medlem
Nu är ju inte Malin och Terje samma person, men om man låter bli att vara saklig och istället blandar ihop dem lite blir hennes senaste blogginlägg lite surrealistiskt. Hon klagar nämligen på folk som inte trott att det varit "äkta" bilder på en fotoutställning, utan trott att det varit klippt-och-klistrat...

Malin sa:
Här var det alltså ett antal naturfotografer som misstänkte denne fotograf för fusk, men dom frågade aldrig fotografen själv, utan drog slutsatsen att bilden var för perfekt helt enkelt och att det var fusk, det kunde man ju se.
Samtidigt kan man ju om man är lite mer saklig förstå att hon själv säkert möts av en hel del misstankar om hennes bilder, och det kan ju inte vara så kul.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Nu är ju inte Malin och Terje samma person, men om man låter bli att vara saklig och istället blandar ihop dem lite blir hennes senaste blogginlägg lite surrealistiskt. Hon klagar nämligen på folk som inte trott att det varit "äkta" bilder på en fotoutställning, utan trott att det varit klippt-och-klistrat...



Samtidigt kan man ju om man är lite mer saklig förstå att hon själv säkert möts av en hel del misstankar om hennes bilder, och det kan ju inte vara så kul.
Det är ju inget nytt (har själv fått höra av domare att raka bilder 'uppenbarligen ' varit manipulerade), men det är ju det tråden handlar om, att misstankar/anklagelser (eller som i mitt fall bara felaktiga antaganden, utan större betydelse) kommer att öka efter TH skandalen. Speciellt naturfotografer (till vilka jag inte räknar mig, bör jag tillägga) kommer att få dras med att höra att deras bilder är 'för bra för att vara sanna'. Och det är ju denna grupp som traditionellt, och berömligt nog, har höga krav på autenticitet.
Som sagt, saken görs inte bättre av att TH tycks anse att man kan hoppa över 'incidenten' utan att klarlägga vad som var klippt o klistrat, och så bara köra på.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Samtidigt kan man ju om man är lite mer saklig förstå att hon själv säkert möts av en hel del misstankar om hennes bilder, och det kan ju inte vara så kul.
Fast tror du det? De enda bilderna av henne som jag kan tänka mig ha blivit ifrågasatta, som har blivit det, är vildsvins/lodjurs-bilden samt hennes manipulerade lodjursbild.

Men annars så känns det osannolikt att hennes bilder har blivit ifrågasatta. Det är ju snarare abstrakta bilder i svartvitt som är hennes grej, känns lite vagt att sitta och försöka ifrågasätta sådana bilder...

Inte för att det spelar någon roll då hon dessutom bara är en hobbyfotograf med en... excentrisk make. Hon får arbeta hur hon vill, manipulera hur hon vill - oväsentligt hursomhelst.
 

krukvaext

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com

"Men jag tänker givetvis fortsätta, om nu någon verkligen trodde att jag kunde sluta som naturfotograf… Jag kan inte sluta med att göra naturbilder, jag kan inte sluta med att vara den jag egentligen är innerst inne. I mina tankar och känslor. Min grundläggande livssyn kommer vara den samma; kärleken till naturen och bilden, kärleken till medmänniskan, engagemanget för vargen och våra andra stora rovdjur, kampen mot rasism och mobbning – och i allt detta ser jag att jag kan bli en ännu bättre människa själv. Mina föreläsningar och mina fotokurser, mina framtida böcker, mina artiklar, mina bilder – allt kommer bli ännu ärligare och genom det givetvis ännu bättre! Vänta bara…"

....
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com

"Men jag tänker givetvis fortsätta, om nu någon verkligen trodde att jag kunde sluta som naturfotograf… Jag kan inte sluta med att göra naturbilder, jag kan inte sluta med att vara den jag egentligen är innerst inne. I mina tankar och känslor. Min grundläggande livssyn kommer vara den samma; kärleken till naturen och bilden, kärleken till medmänniskan, engagemanget för vargen och våra andra stora rovdjur, kampen mot rasism och mobbning – och i allt detta ser jag att jag kan bli en ännu bättre människa själv. Mina föreläsningar och mina fotokurser, mina framtida böcker, mina artiklar, mina bilder – allt kommer bli ännu ärligare och genom det givetvis ännu bättre! Vänta bara…"

....
Allt kommer att bli ännu ärligare och genom det givetvis ännu bättre. Ha ha ha..............
 

acke

Avslutat medlemskap
Om någon på västkusten är shoppingsugen så finns just nu TH's bok "Året" till reapris på konstmuseets bokhandel, för cirka hundralappen. Det fanns ett dussintal osålda exemplar när jag besökte museet igår. Ingen strykande åtgång, verkar det som.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com

"Men jag tänker givetvis fortsätta, om nu någon verkligen trodde att jag kunde sluta som naturfotograf… Jag kan inte sluta med att göra naturbilder, jag kan inte sluta med att vara den jag egentligen är innerst inne. I mina tankar och känslor. Min grundläggande livssyn kommer vara den samma; kärleken till naturen och bilden, kärleken till medmänniskan, engagemanget för vargen och våra andra stora rovdjur, kampen mot rasism och mobbning – och i allt detta ser jag att jag kan bli en ännu bättre människa själv. Mina föreläsningar och mina fotokurser, mina framtida böcker, mina artiklar, mina bilder – allt kommer bli ännu ärligare och genom det givetvis ännu bättre! Vänta bara…"

....

"– när jag gör mina naturbilder men också när jag möter andra människor. Aldrig mer någon form för falskhet! Den kommer jag aldrig mer acceptera från varken mig själv eller från andra!"

De stora starka orden mot det oäkta kommer att tas upp igen? ;)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Med sitt senaste inlägg så lägger Terje upp till mer huvudskakningar. Han sätter sig på hyfsat hög pidestal.
Jag önskar fortfarande Terje allt gott men tycker att han välter sina chanser med sina egna ord om sig själv..
 

Birdman

Aktiv medlem
Om någon på västkusten är shoppingsugen så finns just nu TH's bok "Året" till reapris på konstmuseets bokhandel, för cirka hundralappen. Det fanns ett dussintal osålda exemplar när jag besökte museet igår. Ingen strykande åtgång, verkar det som.
Det var dyrt, på Vårgårda naturfotofestival förra helgen reade Neva Books ut boken för 50 pix om jag inte missminner mig.

// Daniel
 

acke

Avslutat medlemskap
Det var dyrt, på Vårgårda naturfotofestival förra helgen reade Neva Books ut boken för 50 pix om jag inte missminner mig.

// Daniel
Där ser man. 50 spänn är billigast hittills. Finns det ännu bättre bud, tro? ;-)

TH tar själv 250:-, men då ingår förstås en autograf.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Terje är en hejare på återhämtning!
Han pratar om böcker, kurser och föreläsningar som faktum, snarare än något som en önskan - om det nu vill sig väl. Förhoppningsvis kommer det någon samarit till Mullsjö för att hjälpa denna arma människa.

Det tragiska är nog inte det som hänt, utan snarare det som inte händer.......
 

afe

Aktiv medlem
På Flashback har det sedan ett tag publicerats en massa inlägg som mest går ut på att sätta dit Terje för allt möjligt, och Terje har publicerat bloggar som går ut på att folk vill honom illa (och jämfört hur han blivit behandlad på nätet med andra som nog gjort lite värre saker).

Det är svårt att diskutera vad Terje gör nu utan att ta upp det andra spekulerar om (eller säger sig anmäla honom för) eller vad han själv skriver utan att en del tar illa upp och pratar om drev och annat. Tror att det gjort att diskussionen avstannat, vilket kanske var meningen ...

Edit: för att mitt inlägg ska vara något så när förståeligt bör man nog läst lite i tråden på FB också ...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS