Annons

Frontlins skadad!?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Upptäckte idag när jag rengjorde mina objektiv att mitt 10-24 (det enda som inte har "skyddsfilter") hade ett par mindre avskavda områden. Områdena är ljusare än frontlinsen i övrigt och påminner mer om rent glas. Kan det vara att jag lyckats :( skava bort antireflexbehandlingen? Och vad kan man göra åt det?

Jag har ibland sett att jag får blå prickar i vissa av mina bilder, skulle de kunna bero på dessa avskavda områden eller är det troligare "heta/döda" pixlar på sensorn?

Det ska mycket till för att det ska synas

Upptäckte idag när jag rengjorde mina objektiv att mitt 10-24 (det enda som inte har "skyddsfilter") hade ett par mindre avskavda områden. Områdena är ljusare än frontlinsen i övrigt och påminner mer om rent glas. Kan det vara att jag lyckats :( skava bort antireflexbehandlingen? Och vad kan man göra åt det?

Jag har ibland sett att jag får blå prickar i vissa av mina bilder, skulle de kunna bero på dessa avskavda områden eller är det troligare "heta/döda" pixlar på sensorn?

Sitter det avskavda nära centrum och på frontlinsen, är sannorlikheten större att det syns och då endast vid "besvärligt" ljus. Men troligen inte.
Det är mycket sämre med repor på bakre linsen. Att det sedan är frågan om en kort brännvidd gör odsen sämre.
Du får låta bli "svinto" vid rengöring!
Dom små blå? Döda pixlar, kan dom vara döda bara ibland? Är det inte troligare damm på sensorn du ser. Kolla med en annan glugg om det blir lika mönster på bilden då är det inte objektivet.

Lägg upp en bild så får vi se.
Instinktivt känns det mer som "heta pixlar" än problem med antireflexbehandlingen.
Den borde väl i så fall synas som "disiga bilder" när Du fotar i motljus?

Har du testat att rengöra med lite mild rengöringsmedel (ampassad för linsrengöring)? Kan ju röra sig om torkad beläggning som vägrar släppa.

Själv hade jag flammiga områden på min Sigma 150/2.8 Macro som jag lyckades avlägnsa med rengöringsmedel och lite nagel hantering (!) OBS att skava med nagel görs på egen risk! Och om detta görs på torkade ställen där beläggningen är hårdare än glasbeläggningen är risken mycket stor att repor uppstår...

Om större områden mist sin beläggning finns inte så mkt annat göra än att låta byta ut frontglaset. Detta kostar säkert ett par tusen men den kan vara lönt ifall objektivet i övrigt är i bra skick.

Senast ändrad:
Isopropanol, mikrofiberduk och fukta linsen med andedräkten. Har själv trott mig ha repade frontlinser tills jag fuktat litet extra.

Du får låta bli "svinto" vid rengöring!

Haha ... nä, jag tror mer på att jag fått några grenar mot linsen när jag haft kameran över axeln.

Detta blir väl ett inlägg i debatten om man ska ha skyddsglas framför linsen. Motljusskyddet på 10-24 skyddar ju knappast, det är ju inte mer än nån millimeter djupt :(

Hurra, linsen var bara skitig :)

Var in om Mediamarkt idag och köpte lite linsrengöringsvätska från Hama. Det funkade!!! Hurra linsen är ren :)

Dom blå prickarna då?

Hur var det med dom blå då?
Är det något som sitter i dina ögon av och till :)?

Hur var det med dom blå då?
Är det något som sitter i dina ögon av och till :)?

Njaäe, men jag måste hitta en sådan bild först :)

Har faktiskt varit lite för dålig med att hålla koll på när de dykt upp, så jag vet inte om de endast kommer med ett visst objektiv eller under speciella fotofrhållanden (som motljus). Men jag lovar återkomma när jag hittar en bild, även om det nog kan ta lite tid att hitta. Är ju inte några bilder som jag höjt till skyarna i min samling direkt ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto