Annons

Ramar och passparton?

Produkter
(logga in för att koppla)
Först skall man ta sig en funderar på vilken livslängd inramningen och bilden skall ha. Om det är en ramning för att sitta på en utställning under någon månad och sedan tas ner och bilderna tas ur kan man använda sämre kartong och papp. Skall det vara en permanent inramning som skall säljas som fine art eller man själv tänker även nästa generation skall njuta av bilden. Ja då får man betala.
Jag sålde kartongen till Ikeas passpartouter som de så vitt jag vet fortfarande använder.
Även en hel del ramverkstäder använder t.ex skyltkartong som passpartout.
Både den vanligaste skyltkartongen i Sverige och den kartong Ikea använde/använder innehåller slipmassa eller CTMP i mittskiktet. Slipmassa är rent malt trä och innehåller mycket lignin. CTMP är bättre men innehåller också lignin. Lignin är att likna med kåda för den oinsatte och får kartongen att gulna med tiden. Det avger också ämnen som förgasas och kommer kontaminera även konstverket med tiden. Denna typ av material är dock relativt billiga. Vi pratar om pris på på under 10kr/kilo från tillverkaren.

Den kartong som är klor och syrafri samt arkivbeständig tillverkas oftast av ren bomullsfiber. Kallas på fackspråk för lumphaltig. Detta tillverkas på små och oftast gamla maskiner och bruken mycket ineffektiva jämfört med ett modern kartongbruk som kör Ikeas passpartou som förresten är samma material som jag också sålde som omslag till Ikea katalogen . Råmaterialen är också dyra.
Skulle ett modernt kartongbruk tillverka passpartou kartong skulle de på något dygn producera hela världsmarknadens behov för ett år.
Den kartong som säljs till Nationalmuseum i Stockholm eller Göteborgs konstmuseum kostar mellan 50-100 kr/kg De köper cirka 1 ton åt gången och det räcker i flera år för dem. Så marknaden inklusive ramverkstäder är mycket liten i papperssammanhang.

Så vill ni rama in något som skall hålla i generationer så får ni också acceptera att det kostar en del.
Gå till en bra ramverkstad och diskutera val av material. Kolla vilken passpartout och mounting board ni får. Om ni får Silkboard eller liknande så kostar den inte särskilt mycket men gulnar fort och kontaminerar er utskrift. Skall ni ha bra livslängd så skall ni ha lumphaltig passpartout och mounting board och då får ni räkna med att det kostar betydligt mer. Avskrivet över några generationer så blir det ändå inte många kronor per år:)
Att hitta både arkivbeständigt och billigt går tyvärr inte ihop.

Så vill ni rama in något som skall hålla i generationer så får ni också acceptera att det kostar en del.
Gå till en bra ramverkstad och diskutera val av material. Kolla vilken passpartout och mounting board ni får. Om ni får Silkboard eller liknande så kostar den inte särskilt mycket men gulnar fort och kontaminerar er utskrift. Skall ni ha bra livslängd så skall ni ha lumphaltig passpartout och mounting board och då får ni räkna med att det kostar betydligt mer. Avskrivet över några generationer så blir det ändå inte många kronor per år:)
Att hitta både arkivbeständigt och billigt går tyvärr inte ihop.

Hade tänkt att mina 2 st panaramobilder skulle få hänga på väggen kanske 2-3 år, sedan byta till något annat/andra bilder, har inga arvingar som kan tänkas ta över "tavlorna/bilder", det hela är mest för mitt eget nöje/ego som det skulle vara/är kul ha de där bilderna uppe på väggen, och finns inget ekonomiskt utrymme för mer än 500 kr per bild + ram.

Att skaffa saker som "skall hålla i generationer" är således inget för mig..... ,-)

/B

Hade tänkt att mina 2 st panaramobilder skulle få hänga på väggen kanske 2-3 år, sedan byta till något annat/andra bilder, har inga arvingar som kan tänkas ta över "tavlorna/bilder", det hela är mest för mitt eget nöje/ego som det skulle vara/är kul ha de där bilderna uppe på väggen, och finns inget ekonomiskt utrymme för mer än 500 kr per bild + ram.

Att skaffa saker som "skall hålla i generationer" är således inget för mig..... ,-)

/B

Då kan du lika gärna köra med Silkboard eller liknande. Skriver du dessutom ut på vanligt photopapper från Canon, HP eller Epson som oftast/alltid innehåller optiskt vitt så har ditt fotopapper ändå gulnat på den tiden.

Då kan du lika gärna köra med Silkboard eller liknande. Skriver du dessutom ut på vanligt photopapper från Canon, HP eller Epson som oftast/alltid innehåller optiskt vitt så har ditt fotopapper ändå gulnat på den tiden.

Gällde diskussionen ramar eller pappers/kvalité?

Har valt en snik/billig -förstorning från Fujidirect, i mitt fall 69 kr för en 30 x 90, får hoppas den håller i 3 år.

Kombinerat med en ram 30 x 90 som jag nämde, så landar jag då på kanske totalt max 400 kr, och är det jag har råd med.

/B

Jag köpte 2 ramar i ädelträ mått anpassad och passpartout samt mountingboard av hög klass.
Totalt betalade jag 450 kr/st. Då fick jag givetvis det också ramat. Papperet som jag använde för utskriften är också lumphaltigt. Kanske en utskrift på det i A3 plus kostar runt 50-60 kr inklusive bläck.
Så säg en ramning inklusive papper för en A3+ går lös på 500 kr. Inte så farligt med tanke på livslängden.
Sedan har jag också ramar i huset där jag har bilder som hänger ett tag till jag tröttnar och byter bild. Där använder jag ibland papper med OBA för utskriften som gulnar med tiden och passpartout samt baksides kartong som inte är arkivbeständig. Det spelar ju ingen roll eftersom det bara skall hänga något år och det klarar de fint.
Så igen välj material efter ändamål.
I det här fallet har du gjort helt rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto