Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad bör jag sikta på?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasPol

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag ska sälja min EOS 550D då jag vill ha något snabbare.
Jag har tittat på Canon 7D.

Jag fotar mest bilsport med farter uppemot 200km/h.

Kan ni rekomendera mig ett bra kamerahus + objektiv? (Runt 150-200mm)

// Mattias

7D kommer nog få ett gäng röster, men jag tänkte slänga in ett mkt billigare alternativ, varför inte en begangad 1D mk2n? Går på runt 4k på blocket, 8.5b/s.

Sen är väl bilsport ganska ofta i rätt välbelysta utomhusmiljöer och superkort skärpedjup är kanske inte prio 1, så en canon 70-200 f4L, kanske med IS?

Det får bli mitt tips, även om jag inte har någon så jättekoll på att fota bilar, så om någon säger att jag är ute och cyklar så har de säkert rätt :)

Hejsan!

Jag ska sälja min EOS 550D då jag vill ha något snabbare.
Jag har tittat på Canon 7D.

Jag fotar mest bilsport med farter uppemot 200km/h.

Kan ni rekomendera mig ett bra kamerahus + objektiv? (Runt 150-200mm)

// Mattias

7D låter väl bra, den är jättesnabb och bra på det mesta. En dröm att använda! En EF 70-200/4L IS eller 70-200/2.8L IS II är aldrig fel. Vill du snåla finns EF 70-200/4L utan IS eller Sigma 70-200/2.8 II HSM utan OS. Till exempel. Vill du ha ännu mera tele kan Sigma 120-300/2.8 OS HSM vara ett alternativ, prisvärd för bara 17.999kr ny.

Senast ändrad:
Har fotat lite Mc på bana på Knutstorp Men jag tycker nog att 200 är lite i kortaste laget..Skulle nog rekomdera 300mm .Men det breor ju på hur nära man kan stå på banan

Märkligt, kan inte din något år gamla EOS 550D ta bilder från bilsporter, den säljs fortfarande över disk, alltså tillräckligt modern?
Serietagningen bör räcka väl till, även slutarhastigheten, ett nytt kamerahus gör ingen större förändring!
Ny teleglugg skulle bli ett bättre alternativ!
200 km/tim?
Det är väl ingenting, det klarar även en begagnad VW, med defekt låda och knastrande radio!

Då jag fotat Mc på bana så har jag panorerat och inte smattrat på med en massa bilder per sekund.Men en bättre sökare hadde nog inte varit fel.Har en 450d

Märkligt, kan inte din något år gamla EOS 550D ta bilder från bilsporter, den säljs fortfarande över disk, alltså tillräckligt modern?
Serietagningen bör räcka väl till, även slutarhastigheten, ett nytt kamerahus gör ingen större förändring!
200 km/tim?
Det är väl ingenting, det klarar även en begagnad VW, med defekt låda och knastrande radio!

Jag tycker den fotar så sakta, vill ha något mer snabb-fotande.
Jag tror Canon 7D begagnad ligger närmast till hands.

Om vi tittar åt Sony eller Nikon, vad finns där i jämförelse med 7D?

Om vi tittar åt Sony eller Nikon, vad finns där i jämförelse med 7D?

Nikon har D300s som är rätt snabb men känns lite daterad, D7000 är långsam jämfört med 7D. Sony har jag inte använt men tror ändå Canon 7D vinner sportronden med bättre/snabbare AF, större buffert, snabbare skrivhastighet till kortet (65MB/s), fin optisk sökare, många olika prisvärda objektiv med supersnabb AF (både nytt och beg), mycket god ergonomi, bra ljusmätning etc.

Senast ändrad:
Sony A77

Skulle ev. kunna vara ett alternativ, men den har ju fått kritik för just AF-prestanda, enl. ett flertal siter/tidningar. Inte helt underligt, mtp dess hastighet (~12fps i "Continuous Advance Priority AE")? Har tyvärr inte testat själv än, men vore kul att jämföra, vid tillfälle, och då även på "Continuous Hi" (8fps).
/A.

200 km/tim?

550D ger absolut bra bilder ifrån sig, men vad gäller AF suger den faktiskt. Hade den med mig på riddarturnering i somras och den missade fokus på kanske 70% av bilderna. Min 5DMKII var en dröm i jämförelse, och den är ändå ingen dröm vid sportfoto. Så visst skulle en 7D eller 1DMKII vara ett ordentligt lyft.

ANNONS
Götaplatsens Foto