Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det blir 2 Nikon, en D800(?) och en till som jag behöver hjälp med att välja.

Produkter
(logga in för att koppla)
När vi åker på semester o.s.v. så är det skönt att inte behöva ha 2 kameraväskor för olika objektiv, utan jag bär objektiven i min väska och hon bär sin kamera med det objektiv hon vill använda i sin handväska.

.

Köp ett Nikon 18-200mm. Jag byter aldrig objektiv och trivs bra med mitt. Om hon inte just nu inte har så mycket tid, tror ajg att det är baättre för henne att ha 18-200 bildvinkel alltid , än att bestämma och byta objektiv
200mm med full öppning ett par meters avsånd blir fantastiska porträttbilder.
Lycka till.
/pia

Lite underligt att en som tänker i banorna att skaffa en D800 behöver rådfråga om enklare modeller, borde själv kunna ge råd istället. Men har man bara "kunskapen" att Canon är totalt oanvändbart så kanske det finns anledning att be om råd.

Har jag någon gång sagt att Canon är oanvändbara? Jag var länge inne på att skaffa Canons 5DMk2 men efter att ha kollat en hel del på nätet så föredrog jag bilderna från D700.

Sen vill jag gärna kunna filma också, och då känns det ju som att D800 är det jag söker, då en D3s är onödigt dyr och stor bara för att kunna filma som D700 inte kan.

Att jag byter system över huvud taget är för att jag vill ha full(små)format, vilket var lite svårt med Pentax, om jag inte börjar fota med film eller köper en Pentax 645D men den verkar inte så särskilt bra/smidig heller, särskilt inte i förhållande till totalpris på utrustning och att jag ändå skulle behöva byta ut objektiven.

Förstår inte varför jag måste lära mig allt om Nikons basmodeller och vilka som har inbyggd autofokus om jag efter jämförelse av bilder är intresserad av kvalitén från D700/800? Det var flera år sen senast jag köpte kamera och jag antog att de numera hade inbyggd autofokus i alla modellerna. Dessutom antog jag felaktigt att en D5100 skulle ha en autofokus som var modernare än den i D90(som jag inte gillar) t.ex. men det är ju tvärtom, D90 är snäppet bättre där.

Köp ett Nikon 18-200mm. Jag byter aldrig objektiv och trivs bra med mitt. Om hon inte just nu inte har så mycket tid, tror ajg att det är baättre för henne att ha 18-200 bildvinkel alltid , än att bestämma och byta objektiv
200mm med full öppning ett par meters avsånd blir fantastiska porträttbilder.
Lycka till.
/pia

=)

Tack för ett vettigt svar. Det låter faktiskt som en bra idé. Ska kolla på det paketet, om någon har det i lager, verkar tunt med D7000 i lager hos handlarna.

=)

Tack för ett vettigt svar. Det låter faktiskt som en bra idé. Ska kolla på det paketet, om någon har det i lager, verkar tunt med D7000 i lager hos handlarna.

När D7000 släpptes fanns möjligheten att köpa huset i ett kit med olika varianter objektiv. Det verkade som om alternativet 18-200 dröjde och inte fanns så många, så jag köpte huset och objektivet var för sig. Den möjligheten finns nog nu också. Kanske lättare än att leta kit.
/pia

När D7000 släpptes fanns möjligheten att köpa huset i ett kit med olika varianter objektiv. Det verkade som om alternativet 18-200 dröjde och inte fanns så många, så jag köpte huset och objektivet var för sig. Den möjligheten finns nog nu också. Kanske lättare än att leta kit.
/pia

Japp, paketet finns i lager separat, men kostar 1500kr mer, och då väntar man nog hellre på att lagret med kamera inkl. objektiv fylls på. Tack för tipset iaf.

En lite passus bara, fundera även på en extern blixt om du inte satsar på ett ljusstarkt objektiv eller bara skall plåta i bra ljus. 18-200 är bra allround men inte särskilt bra när ljuset sviker.
Lägg till en perfekt porträttglugg för ett par tusen ny eller begagnad ex 50/1,4 eller 1,8.

Det absolut bästa till D7000 gällande DXglugg är annars zoomen Nikon 17-55/2,8.
D7000 är förövrigt otroligt kompetent på alla vis. En riktig höjdare.

Sorry för kanske OT. :)

En lite passus bara, fundera även på en extern blixt om du inte satsar på ett ljusstarkt objektiv eller bara skall plåta i bra ljus. 18-200 är bra allround men inte särskilt bra när ljuset sviker.
Lägg till en perfekt porträttglugg för ett par tusen ny eller begagnad ex 50/1,4 eller 1,8.

Det absolut bästa till D7000 gällande DXglugg är annars zoomen Nikon 17-55/2,8.
D7000 är förövrigt otroligt kompetent på alla vis. En riktig höjdare.

Sorry för kanske OT. :)

Tack för ditt svar.

Jo, extern blixt är bra, det använder jag till nuvarande Pentax, men hade hoppats att bättre ISO-egenskaper på en nyare kropp som D7000 skulle klara sig på ganska höga ISOn utan blixt även med kitobjektiv. Dessutom kommer vikten att bli för hög, vilket var ett ganska viktigt krav.

Jag vet inte om du läst hela tråden, men eftersom vi kommer köpa 2 kameror och min fru inte är så intresserad av att hålla på och byta objektiv hela tiden så ville jag hitta ett objektiv som är en bra kompromiss åt henne. Nikons 18-105 eller 18-200 verkar det luta åt till att börja med.

Nikons 17-55 är ju ganska dyr också, och begränsat omfång, med tanke på att hon vill slippa objektivbyten. Annars tror jag säkert att den är jättebra. =)

b.t.w. OT gör inget, så länge det tillför något till diskussionen, och blir då alltså inte OT. ;)

Senast ändrad:
Har jag någon gång sagt att Canon är oanvändbara? Jag var länge inne på att skaffa Canons 5DMk2 men efter att ha kollat en hel del på nätet så föredrog jag bilderna från D700.

Sen vill jag gärna kunna filma också, och då känns det ju som att D800 är det jag söker, då en D3s är onödigt dyr och stor bara för att kunna filma som D700 inte kan.

Att jag byter system över huvud taget är för att jag vill ha full(små)format, vilket var lite svårt med Pentax, om jag inte börjar fota med film eller köper en Pentax 645D men den verkar inte så särskilt bra/smidig heller, särskilt inte i förhållande till totalpris på utrustning och att jag ändå skulle behöva byta ut objektiven.

Förstår inte varför jag måste lära mig allt om Nikons basmodeller och vilka som har inbyggd autofokus om jag efter jämförelse av bilder är intresserad av kvalitén från D700/800? Det var flera år sen senast jag köpte kamera och jag antog att de numera hade inbyggd autofokus i alla modellerna. Dessutom antog jag felaktigt att en D5100 skulle ha en autofokus som var modernare än den i D90(som jag inte gillar) t.ex. men det är ju tvärtom, D90 är snäppet bättre där.

Du tog ju så kategoriskt avstånd från Canon, men hur kan man bedömma om D700 ger bättre bilder än 5DII genon att titta på bilder på nätet, det är ju mycket annat som kan påverka bilderna där. Hur bilderna från en D800 blir i jämförelse med en D700 är det väl knappt någon som vet heller. D700 är snabbare och har bättre AF än 5DII, annars ligger den efter i det mesta. Men köp det du tror du kommer att trivas med, men jag tycker nog att resonemanget är lite underligt, är man något så när fotointresserad är det knappast svårt att läsa sig till kameraspec.

Du tog ju så kategoriskt avstånd från Canon, men hur kan man bedömma om D700 ger bättre bilder än 5DII genon att titta på bilder på nätet, det är ju mycket annat som kan påverka bilderna där. Hur bilderna från en D800 blir i jämförelse med en D700 är det väl knappt någon som vet heller. D700 är snabbare och har bättre AF än 5DII, annars ligger den efter i det mesta. Men köp det du tror du kommer att trivas med, men jag tycker nog att resonemanget är lite underligt, är man något så när fotointresserad är det knappast svårt att läsa sig till kameraspec.

Det var som sagt bara för att slippa kommentarer som "Köp en 600D istället" "Varför skaffar du inte en 5dmk3 när den kommer istället?"

Sen har du självklart helt rätt i att vi inget vet om D800, men jag antar att den inte lär vara sämre än D700 då utvecklingen går framåt och Nikon inte släppt skit förr, vad jag vet. Sen är som du sa Nikons AF system i prisklassen bättre. D800 vs 5Dmk3 vet vi såklart inte heller.

Problemet med att söka fram kameraspec på en mindre kamera var att jag ville ha lite snabba kommentarer, för att slippa lusläsa varenda review innan jag hade ett hum om modellerna.

Nu kan vi gå ner och kolla i fotobutik och veta vilka modeller som kan räknas bort, det kunde vi inte förut. Eller jo, jag kunde läst mig till allt själv, men ibland kan det vara trevligt att lufta sina tankar på ett forum också. Det är väl därför det finns forum? =)

Det är nog bra att klämma och känna på de där mindre kamerorna och noga känna efter hur bekväma de är att hantera. Min erfarenhet har varit att de mindre kamerahusen varit rätt obekväma att greppa i längden. De ligger helt enkelt inte så bra i handen, fast där tycker man säkert olika. Prova även kamerahuset ihop med större och/eller tyngre objektiv som ni kanske redan har eller kan tänkas köpa i framtiden - hur bekvämt blir det i längden att hålla i en sådan kombination?
/Nonno

Det är nog bra att klämma och känna på de där mindre kamerorna och noga känna efter hur bekväma de är att hantera. Min erfarenhet har varit att de mindre kamerahusen varit rätt obekväma att greppa i längden. De ligger helt enkelt inte så bra i handen, fast där tycker man säkert olika. Prova även kamerahuset ihop med större och/eller tyngre objektiv som ni kanske redan har eller kan tänkas köpa i framtiden - hur bekvämt blir det i längden att hålla i en sådan kombination?
/Nonno

Tack för ditt svar. =)

Vi ska göra det. Men troligtvis kommer 18-105 att hänga på kameran ganska konstant.. Men det är ju klart bra att prova hänga på 70-200/2,8 o.s.v.

Det finns en anledning att hänga på sitt längsta tele på den mindre sensorn.
"Eftersom att man kommer lite närmre" pga cropfaktorn.

Det finns en anledning att hänga på sitt längsta tele på den mindre sensorn.
"Eftersom att man kommer lite närmre" pga cropfaktorn.

Jo, förutsatt att pixlarna sitter tightare i lillsensorn och att optikens upplösning klarar det.

I fallet med D800 ska ju pixeltätheten vara samma som D7000 ungefär, så där kan man lika gärna beskära i datorn vid behov.

kort uppdatering:

Vi har varit och kollat och jämfört D5100 och D7000 och kom fram till att viktskkillnaden var väldigt liten med 18-105 och funktionerna övervägde stort. så det blev en D7000 som hämtas på Onsdag.

Tack för hjälpen ni som kommenterat! :D

kort uppdatering:

Vi har varit och kollat och jämfört D5100 och D7000 och kom fram till att viktskkillnaden var väldigt liten med 18-105 och funktionerna övervägde stort. så det blev en D7000 som hämtas på Onsdag.

Tack för hjälpen ni som kommenterat! :D

Nu har det ju gått lite tid. Blev ni nöjda med era D7000 och D800?

Nu har det ju gått lite tid. Blev ni nöjda med era D7000 och D800?

Vilken överraskning! Hade glömt bort den här tråden! ;)

Det blev ingen D800 ännu, utan vi kör på med D7000 vilken verkar räcka till ganska bra i de flesta situationerna. Vi fick fixa autofokus på den hos Lasses men nu är den väldigt bra.

Det som jag spontant kan säga är som du skrev några inlägg tidigare, att D7000 blev lite obekväm i längden, man krampar handen för att hålla en så liten kamera och efter en dag blir man lite trött och får ont i högerhanden, och det med 18-105.. så man kan ju bara undra hur en dag med 70-200 på den skulle kännas.. Jag borde väl släpa med enbenaren lite oftare så man kan avlasta lite.

Får se framöver när det blir en D800. Jag känner att jag just nu hellre köper bättre/ljusstarkare telezoomoptik(70-200 t.ex.) till D7000 som ändå är anpassad för fullformat så man kan ha det till en D800 sen.

Jag har funderat på om batterigreppet skulle göra att den blir bättre att hålla utan krampgrepp. Någon som läser tråden och har testat?

ANNONS
Götaplatsens Foto