Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 fokuseringsalternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Det är en sak med min D700's fokuseringsalternativ som jag inte blivit klok på ännu. Jag kör med tumfokus och AF-C aktiverat för det mesta, aldrig AF-S. Jag fotograferar aldrig sport men uppskattar ändå en bra följande autofokus för att fotografera t.ex. människor som rör sig på en scen. Vill kunna komponera om bilden under fokuseringen och att fokuspunkten byts automatiskt för att följa motivet i sökaren. Det funkar då jag kör med 51 punkters af med 3D-följning, men jag läste i manualen att det inte är optimalt för annat än motiv som rör sig väldigt snabbt och oförutsägbart.

När jag provar ställa om till 9 eller 21 punkters AF under anpassade inställningar, som rekommenderas för mer förutsägbart rörliga motiv, så ser jag inte att fokuspunkten byts överhuvudtaget trots att den borde använda sig av de 9 resp. 21 fokuspunkterna runtom den valda punkten. Är det så att de andra punkterna används automatiskt utan att man ser dem, eller? Och vad är det egentligen som gör att man inte rekommenderar 51p+3D-följning? Stod nåt i manualen om färgigenkänning eller nåt, men ganska lite (har inte den bredvid mig för närvarande).

Nån som kan/vill förklara det här som jag funderar på lite mer ingående?

Tack för svaret! Det var en ny sida för mig. Lite mer information hittade jag där, tror jag börjar förstå mig på hur den funkar nu. Men kan nån säga vad det direkt finns för nackdelar med att ha 3D-trackingen aktiverad? Sämre hitrate på mer förutsägbart rörliga motiv kanske?

Tack för svaret! Det var en ny sida för mig. Lite mer information hittade jag där, tror jag börjar förstå mig på hur den funkar nu. Men kan nån säga vad det direkt finns för nackdelar med att ha 3D-trackingen aktiverad? Sämre hitrate på mer förutsägbart rörliga motiv kanske?

Den blir långsammare med fler missade bilder helt enkelt. Kameran behöver tänka till lite för länge i vissa fall....framför allt om motivet rör sig snabbt

Hej,

Det är en sak med min D700's fokuseringsalternativ som jag inte blivit klok på ännu. Jag kör med tumfokus och AF-C aktiverat för det mesta, aldrig AF-S. Jag fotograferar aldrig sport men uppskattar ändå en bra följande autofokus för att fotografera t.ex. människor som rör sig på en scen. Vill kunna komponera om bilden under fokuseringen och att fokuspunkten byts automatiskt för att följa motivet i sökaren. Det funkar då jag kör med 51 punkters af med 3D-följning, men jag läste i manualen att det inte är optimalt för annat än motiv som rör sig väldigt snabbt och oförutsägbart.

När jag provar ställa om till 9 eller 21 punkters AF under anpassade inställningar, som rekommenderas för mer förutsägbart rörliga motiv, så ser jag inte att fokuspunkten byts överhuvudtaget trots att den borde använda sig av de 9 resp. 21 fokuspunkterna runtom den valda punkten. Är det så att de andra punkterna används automatiskt utan att man ser dem, eller? Och vad är det egentligen som gör att man inte rekommenderar 51p+3D-följning? Stod nåt i manualen om färgigenkänning eller nåt, men ganska lite (har inte den bredvid mig för närvarande).

Nån som kan/vill förklara det här som jag funderar på lite mer ingående?

Intressant det du säger. Jag hade samma inställningar som du tills en Nikonrepresentant rekommenderade att använda 3 D innan hade jag 21 eller 51 fokuspunkter. När jag använder 3D tycker jag att fokuspunkten hoppar väldigt mycket men ändå fokuserar den för det mesta bra. Om det blev bättre än innan kan jag inte uttala mig om. Inget jag lagt märke till iaf. Fotar inte sport utan mest situationer - gatufoto.

Det första jag märkte när jag började använda 3D-följning var att fokus sällan ligger exakt där fokuspunkten ligger, punkten kan hoppa runt helt planlöst men fokus sitter rätt ändå.

För övrigt kom jag på ett nytt sätt att använda 3D när jag fotade några katter igår. De rör ju sig som bekant inte helt förutsägbart, men jag låste fokus på ögat och lät 3D se till att fögat var kvar i fokus oasett hur de tittade och rörde sig

ANNONS
Götaplatsens Foto