Annons

Köpa objektiv i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper33

Avslutat medlemskap
Prissklillnaden och moral

Det är ju tydligen så att man i USA som handlare kan gå runt på att sälja nämnda objektiv för runt 14.000 SEK. En nätbutik i Tyskland tar 16.500 kr. Fysisk butik i Sverige, 19.700 kr d v s en skillnad på 3.200 kr inom EU.

Med hänsyn taget till moms borde man kunna få nämnda objektiv för runt 17.000 kr i Sverige och ändå gynna den lokala handlaren men 3.200 kr i dricks till en butik för att känna på grejerna och diskutera det med en säljare en kvart är väldigt, väldigt dyrt.

Varför skall man acceptera skillnaden? Det är ju bara olika typer av konkurrensbegränsningar som gör att vi måste betala mer, på tal om att sno pengar. Alla utom vissa särintressen tjänar på frihandel och fri konkurrens och det borde vara den vägledande moralen i detta.

Mvh
Jesper
 

iSolen.se

Guest
Det är ju tydligen så att man i USA som handlare kan gå runt på att sälja nämnda objektiv för runt 14.000 SEK. En nätbutik i Tyskland tar 16.500 kr. Fysisk butik i Sverige, 19.700 kr d v s en skillnad på 3.200 kr inom EU.

Med hänsyn taget till moms borde man kunna få nämnda objektiv för runt 17.000 kr i Sverige och ändå gynna den lokala handlaren men 3.200 kr i dricks till en butik för att känna på grejerna och diskutera det med en säljare en kvart är väldigt, väldigt dyrt.

Varför skall man acceptera skillnaden? Det är ju bara olika typer av konkurrensbegränsningar som gör att vi måste betala mer, på tal om att sno pengar. Alla utom vissa särintressen tjänar på frihandel och fri konkurrens och det borde vara den vägledande moralen i detta.

Mvh
Jesper
Vilken skola, sjukförsäkring och sjukvård får du i USA jämfört med Sverige?

Du kan inte tänka dig att acceptera skillnader på pris av produkter och tjänster beroende på socialförsäkringen?

Gillar du Sveriges system?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vilken skola, sjukförsäkring och sjukvård får du i USA jämfört med Sverige?

Du kan inte tänka dig att acceptera skillnader på pris av produkter och tjänster beroende på socialförsäkringen?

Gillar du Sveriges system?
Tyskland då? D u hade ju detta inlägg lagt på svensk moms till övriga priser och hävdade just det att momsen INTE förklarade prisskillnaden.
 

Jesper33

Avslutat medlemskap
Vilken skola, sjukförsäkring och sjukvård får du i USA jämfört med Sverige?

Du kan inte tänka dig att acceptera skillnader på pris av produkter och tjänster beroende på socialförsäkringen?

Gillar du Sveriges system?
Svaret på fråga 3, jag gillar det svenska systemet. Vi spenderar ungefär som genomsnittet inom OECD på välfärd. En intressant skillnad mot USA är att i USA kostar sjukvården ungefär dubbelt så mycket per capita jämfört med Sverige utan att vara bättre. De lägger alltså mer pengar på sjukvård än vad vi lägger på sjukvård och skola som andel av BNP per capita. Att de sedan eventuellt inte gör det bättre har inget som helst samband med priset på objektiv.

Huvudsakligen finansieras svensk skola och sjukvård via hög inkomstskatt och sjukförsäkringen via arbetsgivaravgiften, inte genom att vi har sämre konkurrens i detaljistledet eller att tillverkarna av någon annan anledning har en högre prisnivå på objektiv till svenska återförsäljare. Momsen förklarar bara en liten del av skillnaden i pris.

Så svaret på din andra fråga är nej, jag vill inte betala mer för produkter med hänvisning till ett välfärdssystem som jag redan betalat för. Jag kommer jaga prisvärda affärer och det tycker jag alla andra konsumenter också skall göra. Konkurrens är bra.

Mvh
Jesper
 

iSolen.se

Guest
Svaret på fråga 3, jag gillar det svenska systemet. Vi spenderar ungefär som genomsnittet inom OECD på välfärd. En intressant skillnad mot USA är att i USA kostar sjukvården ungefär dubbelt så mycket per capita jämfört med Sverige utan att vara bättre. De lägger alltså mer pengar på sjukvård än vad vi lägger på sjukvård och skola som andel av BNP per capita. Att de sedan eventuellt inte gör det bättre har inget som helst samband med priset på objektiv.

Huvudsakligen finansieras svensk skola och sjukvård via hög inkomstskatt och sjukförsäkringen via arbetsgivaravgiften, inte genom att vi har sämre konkurrens i detaljistledet eller att tillverkarna av någon annan anledning har en högre prisnivå på objektiv till svenska återförsäljare. Momsen förklarar bara en liten del av skillnaden i pris.

Så svaret på din andra fråga är nej, jag vill inte betala mer för produkter med hänvisning till ett välfärdssystem som jag redan betalat för. Jag kommer jaga prisvärda affärer och det tycker jag alla andra konsumenter också skall göra. Konkurrens är bra.

Mvh
Jesper
Jag är medveten om skillnaderna, det var därför jag nämnde några, det finns fler. Varför tror du själv att priserna i sverige är högre? (Elektronik är rätt bra prissatt i Sverige jämfört med tex Spanien. Eller sydamerika där priser ligger 50% högre än här)

Är alla våra återförsäljare snåla?
 

PMD

Aktiv medlem
Svarar på en del av din argumentation. Om du tänker att alla köper sina varor utomlands. Vad skulle bli konsekvenserna då? Staten förlorar momsen, handlarna förlorar sitt uppehälle.
Frihandel jämnar ut konkurrensen mellan handlare i olika delar av världen. Den gör att det inte finns någon konkurrensfördel att befinna sig i ett visst land (förutom att det förstås ofta är en konkurrensfördel att befinna sig nära den man säljer till).

Konsekvenserna av slopade tullar skulle inte bli att alla som säljer varor i Sverige skulle gå i konkurs. En del skulle göra det, medan andra skulle klara av att anpassa sig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En sak jag tror missas är det att överlag kanske Sverige har hyffsade priser i elektronik. Tittar man däremot på dyrare objektiv och kameror i proffsklassen så dyker skillnaderna som diskuterats här tidigare i exempel upp.

På den amerikanska marknaden är marginalerna även på dessa varor små (t ex 100 USD på 4300USD är ett exempel jag känner till) och priserna, även om det hade varit svensk moms, låga. Nu kan man säga att USA är en mycket större marknad, men den egentliga marknaden här är EU, som räknat i antal invånare, är ännu större.

Jag tror (spekulerar nu) paradoxalt nog att det är de svenska skattesystemet som gör inköp för företag relativt billiga jämfört med privata konsumenten. En konsument i Sverige som skall köpa ett objektiv betalar moms och köper för skattade pengar, och de som har råd att köpa dyr optik har en marginalskatt på nästan 60% och överlag betalar nästan 50% i inkomstskatt. Företagaren betalar ingen moms och köper för icke skattade pengar. Detta blir ca 40% av konsumentpriset.

I USA har konsumenten, med viss variation, 30% skatt och beställer momsftitt out of state (och momsen ligger mellan 6,5 och 11% ungefär ändå). Företagaren köper momsfritt och för icke skattade pengar och betalar 70% av objektivets pris netto gentemot konsumenten. Detta gör företagaren mer priskänslig än den svenske företagaren vilket leder till prispress vilket även öppnar marknaden mer för konsumenten.

Den svenske återförsäljaren kan välja att sänka priserna för att sälja till fler konsumenter. Men varje gång marginalen minskas måste försäljningen dubbleras. Den svenska privatmarknaden är sannolikt inte så stor och lönsam för proffsgrejer och blir mindre ju mer exklusiva fotoprylar man pratar om. Jag vet inte ens om det finns någon amstör som inte är företagare som äger ett nyinköpt 600/4,0 och även 300/2,8 nyinköp är nog nästan bara företagare. Företagaren är mindre priskänslig och för varje 1000:- man ökar priset betalar denne bara 400:-. Företagaren kan välja att köpa i t ex NL eller D, men varför bry sig om några tusenlappar - det blir inte mycket i kronor och man går säkert misste om en del service och kan vara bunden av avtal.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ursäkta meningen i föregående inlägg skulle inte vara:

Men varje gång marginalen minskas måste försäljningen dubbleras.

Utan:

Men varje gång marginalen halveras måste försäljningen dubbleras
 

Jesper33

Avslutat medlemskap
Dålig konkurrens

Jag är medveten om skillnaderna, det var därför jag nämnde några, det finns fler. Varför tror du själv att priserna i sverige är högre? (Elektronik är rätt bra prissatt i Sverige jämfört med tex Spanien. Eller sydamerika där priser ligger 50% högre än här)

Är alla våra återförsäljare snåla?
Jag tror det beror på dålig konkurrens, inte nödvändigtvis i återförsäljarledet. Det handlar inte om snåla återförsäljare. De sätter priser uifrån ambitionen att maximera lönsamheten vilket är fullt rimligt. Sätter de höga priser så förlorar de en del kunder. Jag brukar acceptera några hundralappar extra för att köpa i en lokal butik men när det börjar handla om tusenlappar så förlorar de möjligheten att sälja till mig.

Mvh
Jesper
 

Jesper33

Avslutat medlemskap
Riktar sig till proffs

Ursäkta meningen i föregående inlägg skulle inte vara:

Men varje gång marginalen minskas måste försäljningen dubbleras.

Utan:

Men varje gång marginalen halveras måste försäljningen dubbleras
Förstod det. Hursomhelst, det är kanske som du är inne på att handlarna här riktar sig främst till proffs när det gäller de dyrare objektiven. Som du pekar på blir det med skatteeffekt inte så mycket pengar för dem och de accepterar den skillnaden precis som jag accepterar några hundralappar mer i den lokala butiken för de flesta prylar.

Men, när man som privatperson skall handla ett dyrt objektiv är det lönsamt att köpa in det i andra länder. Personligen tycker jag inte det är värt att göra det i USA med detta exemplet utan det blir i så fall en tysk nätbutik.

Mvh
Jesper
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Förstod det. Hursomhelst, det är kanske som du är inne på att handlarna här riktar sig främst till proffs när det gäller de dyrare objektiven. Som du pekar på blir det med skatteeffekt inte så mycket pengar för dem och de accepterar den skillnaden precis som jag accepterar några hundralappar mer i den lokala butiken för de flesta prylar.

Men, när man som privatperson skall handla ett dyrt objektiv är det lönsamt att köpa in det i andra länder. Personligen tycker jag inte det är värt att göra det i USA med detta exemplet utan det blir i så fall en tysk nätbutik.

Mvh
Jesper
Jag kan bara instämma. Jag kan även förstå frestelsen om man ändå är i USA att köpa där. Sedan har ju NL bra priser också. Har du hittat en tysk nätsida som är billigare än kameranu.nl?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Snor pengar från dig är ett komplicerat begrepp och leder in på hal is. 1) det är inte givet att köpet skulle bli [...]

Sedan kan jag principiellt hålla med om att man bör vara solidarisk med gällande lagar och främja samhällsnyttan. Men att fördömma detta tämligen beskedliga tycker jag är för starkt.
Din lista på argument har inget med saken att göra. Den som för in en vara värd mer än 4300 kr från ett land utanför EU ska betala moms och (eventuell) tull.

Sen är det intressant (och lite uppseendeväckande) att du tycker det är okej att sno mina pengar om man bara snor lite.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, fyrverkerier regleras av flera olika lagar. Skall man hårddra skall tillstånd sökas också på nyårsafton ...r
Du har helt rätt i att detta är OT, men fyrverkerier regleras av en lag, nämligen lagen om brandfarliga och explosiva varor. I den finns inget förbud mot att skjuta fyrverkerier någon viss dag. (Däremot kan det i olika kommuners lokala ordningsstadga finnas regler om detta, men det är en annan sak.)
 

ErlandH

Aktiv medlem
... de som har råd att köpa dyr optik har en marginalskatt på nästan 60% och överlag betalar nästan 50% i inkomstskatt. Företagaren betalar ingen moms och köper för icke skattade pengar. Detta blir ca 40% av konsumentpriset.
Nej, det har de inte. Det är uppseende vanligt att överskatta (!) de svenska skatternas storlek. För att betala 50 procent i inkomstskatt måste man ha en lön på 152800 kr -- i månaden. Alltså 1,8 miljoner om året. Det finns ganska många med lägre inkomster än så som anser sig ha råd att köpa "dyr optik". (Den som tjänar 50000 kr i månaden betalar ungefär 35 procent i skatt, den som tjänar 35000 kr i månaden betalar 26 procent i skatt.)

Även när det gäller skattekilarna för företagare överskattar du skatternas storlek något. För mig som företagare kostar ett uttag av lön som ger mig 4400 kr i handen (skattat och klart) lika mycket som att investera 10000 kr (inkl moms) i t ex ett objektiv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är ju tydligen så att man i USA som handlare kan gå runt på att sälja nämnda objektiv för runt 14.000 SEK. En nätbutik i Tyskland tar 16.500 kr. Fysisk butik i Sverige, 19.700 kr d v s en skillnad på 3.200 kr inom EU.

Varför skall man acceptera skillnaden? Det är ju bara olika typer av konkurrensbegränsningar som gör att vi måste betala mer...
Det finns ingen anledning att acceptera skillnaden. Köp från Tyskland om det är billigare där.
 

Jesper33

Avslutat medlemskap
Djurskydd

Du har helt rätt i att detta är OT, men fyrverkerier regleras av en lag, nämligen lagen om brandfarliga och explosiva varor. I den finns inget förbud mot att skjuta fyrverkerier någon viss dag. (Däremot kan det i olika kommuners lokala ordningsstadga finnas regler om detta, men det är en annan sak.)
Innan Djurskyddsmyndigheten lades ner gjordes en genomgång och förutom det du nämner tog de upp ordningslagen, djurskyddslagen och brottsbalken

• Barn under 18 år får inte köpa eller använda fyrverkerier. Att köpa ut fyrverkeri till personer under 18 år räknas som langning.

• Inte ens en vuxen person får, i de flesta fall, skjuta fyrverkerier utan skriftligt tillstånd från polisen.

• Fyrverkerier får inte skjutas upp i husdjurs närhet om det finns minsta risk för att ett djur kan bli skrämt.

Personligen tycker jag ovanstående är långt värre än ringa varusmuggling och jag skulle av moraliska skäl inte avstå från att köpa objektiv i USA.

Mvh
Jesper
 

iSolen.se

Guest
Innan Djurskyddsmyndigheten lades ner gjordes en genomgång och förutom det du nämner tog de upp ordningslagen, djurskyddslagen och brottsbalken

• Barn under 18 år får inte köpa eller använda fyrverkerier. Att köpa ut fyrverkeri till personer under 18 år räknas som langning.

• Inte ens en vuxen person får, i de flesta fall, skjuta fyrverkerier utan skriftligt tillstånd från polisen.

• Fyrverkerier får inte skjutas upp i husdjurs närhet om det finns minsta risk för att ett djur kan bli skrämt.

Personligen tycker jag ovanstående är långt värre än ringa varusmuggling och jag skulle av moraliska skäl inte avstå från att köpa objektiv i USA.

Mvh
Jesper
Som hundägare kan jag bara hålla med om att ovan lag upprättshålls för dåligt (om det nu är en lag eller sammanfattning av flera).

Vad nu denna lag har med objektivsmuggling att göra.

Man kan förstås aldrig säga att bara för att en viss lag inte följs så betyder det klartecken att bryta mot en annan.

(du FÅR köpa grejer utomlands, det är smugglingen som är otillåten)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Innan Djurskyddsmyndigheten lades ner gjordes en genomgång och förutom det du nämner tog de upp ordningslagen, djurskyddslagen och brottsbalken [...]

• Inte ens en vuxen person får, i de flesta fall, skjuta fyrverkerier utan skriftligt tillstånd från polisen...
Jag får be om ursäkt och ta tillbaka det där om en enda lag, det finns en paragraf i ordningslagen som handlar just om fyrverkerier. Men inte heller denna säger något om att man behöver skriftligt tillstånd från polisen. Tvärtom gör den klart att det är tillåtet att avfyra fyrverkerier, oberoende av dagens datum. Tillstånd krävs bara om fyrverkerierna skulle innebära "risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom". Att en hund (eller ett barn) skulle kunna bli skrämd anses knappast vara "beaktansvärd olägenhet" i lagens mening.
 
ANNONS