Annons

Behöver hjälp inom objektiv världen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jnordstrom

Ny medlem
Hejsan!

Jag är en riktig amatör inom foto men väldigt intresserad!
En Canon eos 1100d har precis införskaffats.

Jag vet att de inte är en värsting men duger till att lära sig på :)
Men nu till saken, jag vill ha ett nytt objektiv då jag känner att de som är på
Inte alls är topp.

Jag fotar mycket i rörelse från avstånd, tex. Sport, min hund
När han leker osv. Men de jag upplever med mitt objektiv är att de inte
Blir bra med inzoomning. Skulle vilja ha ett som liksom får känslan om att man varit
Nära och tagit bilden.

Som sagt är så himla ny på detta och ska gå en kurs om en månad på grunder och så.
Men finns de något ok objektiv för ett rimligt pris? Som passar en amatör?

Tack på förhand :)

Håller med. 55-250 IS är skarpt och prisvärt.
Nackdelarna är plastig konstruktion och framför allt långsam autofokus som inte hänger med i snabba situationer lika bra. Om du fotar hundar och sport kommer du inte få alla bilder skarpa. Å andra sidan, är man glad amatör är det ju bara att köra på med seriebildstagning, spara de som blev skarpa och radera resten.

Ett riktigt kvalitetsobjektiv är annars 70-200/4 USM http://www.fotosidan.se/reviews/viewads.htm?ID=249
Modellen utan IS är inte så dyr, särskilt om du kan tänka dig köpa begagnat. USM (ultraljudsmotor) betyder snabb autofokus. Ett gediget objektiv helt i metall (och glas ;o)) En proffsglugg i budgetmodell kan man säga. Det som saknas är bildstabilisering, vilket absolut kan vara bra att ha på en telezoom.

Vilket som är bästa köp av ovanstående beror på ens egna prioriteringar.

Om du vill ha både bildstabilisering och snabb af blir det med nödvändighet lite dyrare.
EF 70-200/4 med IS kostar ca 7500-8000 begagnad, så det kanske är lite utanför budgeten.

I och för sig finns denna: 70-300 IS USM http://www.fotosidan.se/reviews/viewads.htm?ID=10142 Den har både IS och USM, men autofokusen är av en mellanmodell, bättre än 55-250 men sämre än 70-200. Även byggkvaliteten är mitt emellan. Skärpan är lite sämre än de andra i teleläget, enligt vad jag sett och hört.

Man kan också kolla på ett fast objektiv, t.ex. EF 100/2 USM för 2600-2700kr. Fördelen med ett sådant objektiv är att det har bländare f/2 vilket är ger dig 2-3 exponeringssteg mera ljus att jobba med om du jämför med en f/4 eller f/5.6 zoom. Du kan antingen sänka ISO från 3200 till 400-800 eller korta ner exponeringstiden från 1/60s till 1/250 - 1/320s. Den snabba autofokusmotorn i objektivet gör det lättare att hinna med om hunden rör sig mot/från kameran. Dessutom kan objektivet ge mycket skarpa bilder och snygg och suddig bakgrundsoskärpa.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164762
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=164100

Senast ändrad:
Om det är actionbilder du främst ska ta så är IS inte till någon hjälp. Om du inte tror dig behöva IS till andra ändamål så är nog, som ovanstående nämnt, EF 70-200/4L USM ett utmärkt alternativ.

Eftersom snabba slutartider behövs kan man eventuellt bli lidande av att ljusstyrkan inte räcker till alltid. Nästa steg upp, EF 70-200/2,8L USM, är dock en rejäl slant dyrare.

/P

Om det är actionbilder du främst ska ta så är IS inte till någon hjälp.
Fast nu är det väl inget som tyder på att Jessica bara ska ha objektivet till att plåta saker som kräver slutartider på 1/500? Jag tror tvärtom att en ganska oerfaren fotograf som hon har väldigt stor nytta av IS och håller med alla dem i tråden som tycker att Canon 55-250 är ett bra förslag.

Fast nu är det väl inget som tyder på att Jessica bara ska ha objektivet till att plåta saker som kräver slutartider på 1/500? Jag tror tvärtom att en ganska oerfaren fotograf som hon har väldigt stor nytta av IS och håller med alla dem i tråden som tycker att Canon 55-250 är ett bra förslag.

Självklart är det så. Jag var lite otydlig där. Jag ville bara framhålla att om actionbilder är huvudanvändningen så är 70-200/4L ett bra alternativ. Man byter bort IS mot bättre optisk prestanda, snabbare fokusering och större bländare på maxbrännvidd.

Borde passa Jessica utmärkt då hon skriver "Jag fotar mycket i rörelse från avstånd, tex. Sport, min hund När han leker osv."

Själv har jag ett 70-200/4L IS USM och skulle inte vilja vara utan IS för handhållet. Jag är inte så stadig på handen så IS räddar nog dagen ganska ofta. Jag fotar dock inte mycket rörelse utan mest orörliga (eller långsamma) motiv. Ofta i mindre än optimalt ljus.

Annars använder jag objektivet ofta på stativ och då stänger jag av IS.

/P

ANNONS
Götaplatsens Foto