Annons

Behöver hjälp inom objektiv världen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jnordstrom

Ny medlem
Hejsan!

Jag är en riktig amatör inom foto men väldigt intresserad!
En Canon eos 1100d har precis införskaffats.

Jag vet att de inte är en värsting men duger till att lära sig på :)
Men nu till saken, jag vill ha ett nytt objektiv då jag känner att de som är på
Inte alls är topp.

Jag fotar mycket i rörelse från avstånd, tex. Sport, min hund
När han leker osv. Men de jag upplever med mitt objektiv är att de inte
Blir bra med inzoomning. Skulle vilja ha ett som liksom får känslan om att man varit
Nära och tagit bilden.

Som sagt är så himla ny på detta och ska gå en kurs om en månad på grunder och så.
Men finns de något ok objektiv för ett rimligt pris? Som passar en amatör?

Tack på förhand :)

Håller med. 55-250 IS är skarpt och prisvärt.
Nackdelarna är plastig konstruktion och framför allt långsam autofokus som inte hänger med i snabba situationer lika bra. Om du fotar hundar och sport kommer du inte få alla bilder skarpa. Å andra sidan, är man glad amatör är det ju bara att köra på med seriebildstagning, spara de som blev skarpa och radera resten.

Ett riktigt kvalitetsobjektiv är annars 70-200/4 USM http://www.fotosidan.se/reviews/viewads.htm?ID=249
Modellen utan IS är inte så dyr, särskilt om du kan tänka dig köpa begagnat. USM (ultraljudsmotor) betyder snabb autofokus. Ett gediget objektiv helt i metall (och glas ;o)) En proffsglugg i budgetmodell kan man säga. Det som saknas är bildstabilisering, vilket absolut kan vara bra att ha på en telezoom.

Vilket som är bästa köp av ovanstående beror på ens egna prioriteringar.

Om du vill ha både bildstabilisering och snabb af blir det med nödvändighet lite dyrare.
EF 70-200/4 med IS kostar ca 7500-8000 begagnad, så det kanske är lite utanför budgeten.