Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

16-35 VR tappar fokus vid zoomning

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Som sagt, min AF-S 16-35/4 VR behöver fokuseras om efter att man zoomat. Inte ens i närheten av oändligheten finns det en möjlighet att röra zoomringen utan att fokusera om.

När jag köpte den vill jag minnas att det var en hel del tal om just att den skulle behålla fokus när man zoomade. Det var en grej jag såg fram emot rätt mycket när jag fotar med stativ i dåligt ljus eftersom det är lite krångligt att hitta något man ser tillräckligt bra för att fokusera på.

Ni som har erfarenhet av den, hur funkar det för er? Jag vill bara veta om min är som alla andras eller inte.
 
Menar du?
1 du zoomar in till 35mm och ställer in fokus på ngt.
2 du komponerar om med zoomen och då tappar fokus på det du nyss ställde in.

Så skall det inte vara men det kan bli så om optik får en smäll.
Åtgärdas på verkstad och det kallas "att skimsa om optiken".
 
Exakt, jag sätter kameran på stativ och tar några bilder av samma motiv med olika brännvidd/komposition och måste fokusera om emellan varje gång jag zoomar. Fokus blir alltså riktigt riktigt off.

När fokus väl är satt är den dock hur skarp som helst! Den har inte fått någon smäll och har varit så sedan dag ett, jag köpte den ny i somras.
 
Jag vet inte hur just denna modellen är men normalt är det så man måste fokusera om efter man har ändrat bränvidd. Det gäller i alla fall alla de zoomar jag någonsin ägt.

M
 
När man jobbar med tex 80-200/2,8 så zoomar man in maximalt 200mm.
Sätter skärpan genom att trycka ner avtryckare till hälften och sedan komponerar man om och trycker ner avtryckaren i botten.

Att man gör så är att du vill minimera fokuseringsfelet och det fungerar ypperligt.
Men släpper du avtrycket eller redan har tryckt ner så får du börja om från början.
 
När man jobbar med tex 80-200/2,8 så zoomar man in maximalt 200mm.
Sätter skärpan genom att trycka ner avtryckare till hälften och sedan komponerar man om och trycker ner avtryckaren i botten.

Att man gör så är att du vill minimera fokuseringsfelet och det fungerar ypperligt.
Men släpper du avtrycket eller redan har tryckt ner så får du börja om från början.

Så du vet alltså inte hur det är med AF-S 16-35/4? I så fall är informationen inte av något värde. Om objektivet behåller fokus eller inte beror på konstruktionen och det finns gott om konstruktioner som _inte_ gör det.
 
När man jobbar med tex 80-200/2,8 så zoomar man in maximalt 200mm.
Sätter skärpan genom att trycka ner avtryckare till hälften och sedan komponerar man om och trycker ner avtryckaren i botten.

Att man gör så är att du vill minimera fokuseringsfelet och det fungerar ypperligt.
Men släpper du avtrycket eller redan har tryckt ner så får du börja om från början.

Jag har ett nikkor 80-200 2.8 den första skjutzoomen och den ändrar också fokus när man zoomar.

M
 
Så du vet alltså inte hur det är med AF-S 16-35/4? I så fall är informationen inte av något värde. Om objektivet behåller fokus eller inte beror på konstruktionen och det finns gott om konstruktioner som _inte_ gör det.
Jag har ALDRIG varit med om en Nikonoptik som inte behåller fokusplanet när man zoomar.

Nikon 35-70/3,x-5,y (såld sedan länge)
35-70/2,8 som jag för övrigt haft på verkstad för att fokus flyttades när man zoomade. Dottern drog den & F5an i golvet. kostade... 500 eller 1000 kommer inte ihåg riktigt. Men optiken kom hem väldigt fin och REN inuti också.
17-35/2,8
80-200/2,8 skjutzoom
24-70/2,8, korttidslån
70-200/2,8 VR, korttidslån
70-300/vad det nu är, korttidslån
12-24/4 test i butik
Sigma 24-70/2,8 kort test

Så jag förstår inte varför inte just denna optik skulle fungera annorlunda och dessutom sämre.

Vilka optiker år det då som inte behåller fokusplanet?
 
Senast ändrad:
När man jobbar med tex 80-200/2,8 så zoomar man in maximalt 200mm.
Sätter skärpan genom att trycka ner avtryckare till hälften och sedan komponerar man om och trycker ner avtryckaren i botten.

Att man gör så är att du vill minimera fokuseringsfelet och det fungerar ypperligt.
Men släpper du avtrycket eller redan har tryckt ner så får du börja om från början.

Det är bland annat därför som jag och många med mig använder endast on/off knappen till detta. Dessutom har jag alltid inställt på C vad gäller skärpan vilket gör att när jag zoomar och håller in on/off knappen följer skärpan med.
JB
 
Det är bland annat därför som jag och många med mig använder endast on/off knappen till detta. Dessutom har jag alltid inställt på C vad gäller skärpan vilket gör att när jag zoomar och håller in on/off knappen följer skärpan med.
JB
Fast i trådskaparens fall så vill man att fokus skall vara kvar, trots att man komponerar om bilden. Och då fungerar inte AF-C som arbetssätt. Eller menar du att du släpper af-on när det är rätt och därefter komponerar om?

I mitt exempel så står i princip motivet still, mest porträtt.
Rör det sig så måste jag byta sätt. Då jobbar jag antingen AF-C på avtrycket eller med knappen af-on precis som du Jan.
 
Jag kör med AF-C och AF-aktivering på AF-ON, fokus på avtryckaren är inaktiverat.

Men det spelar ingen roll hur jag fokuserar, tar jag en bild som blir tokskarp och sedan fokuserar om blir nästa bild oskarp.

Det stora problemet är att jag tar mycket nattbilder just nu, jag är på Svalbard så det är natt dygnet runt, eftersom det är så mörkt finns sällan något i motivet att fokusera på, vare sig manuellt eller med AF utan jag får rikta kameran mot någon lykta eller något på en bits avstånd och fokusera mot den.

Jag mailade Lasses kameraservice igår men de har inte svarat, det ska bli intressant att se vad de säger. Det borde gå på garantin tycker jag, jag inte haft objektivet längre än sedan september eller så.
 
Fast i trådskaparens fall så vill man att fokus skall vara kvar, trots att man komponerar om bilden. Och då fungerar inte AF-C som arbetssätt. Eller menar du att du släpper af-on när det är rätt och därefter komponerar om?

I mitt exempel så står i princip motivet still, mest porträtt.
Rör det sig så måste jag byta sätt. Då jobbar jag antingen AF-C på avtrycket eller med knappen af-on precis som du Jan.

Jo, jag släpper när jag ser att skärpan ligger där den skall även om det ibland är svårt att se. Fördelen tycker jag är att om motivet börjar röra sig eller om jag vill ändra snabbt trycker jag bara ned knappen för att sedan släppa när skärpan sitter. Sedan ser jag i sökaren den övriga informationen jag behöver vilket gör att jag aldrig behöver ta kameran ifrån ögat. Varje finger vet vart det skall ta vägen. Jag måste dock erkänna att jag behöver lite "uppvärmning" på våren eftersom jag fotar rätt sparsamt under den mörka årstiden.
JB
 
Ajda, det låter inte bra. Blir första bilden skarp och du bara komponerar om eller ändrar Zoomen lite grann bör nästa bild också bli skarp, kanske inte idiotskarp om du ändrar zoomläge mycket men inte oskarp. Låter som ett fel, trodde inte det kunde hända på Nikonprodukter faktiskt ;-)
JB
 
Det låter som att det är fel på det eller?

Jag har ett test från igår, zoom på 29 mm och fokusera, bilden blev tokskarp. Zooma till 35 mm utan att fokusera om, hela bilden blev oskarp.
 
Jag hade för mig att objektiven inte behöll focus, men blev tvungen att testa. Och det visade sig att båda mina zoomar behöll focus när brännvidden ändrades. Även den billigare 18-105mm.
 
Det låter som att det är fel på det eller?

Jag har ett test från igår, zoom på 29 mm och fokusera, bilden blev tokskarp. Zooma till 35 mm utan att fokusera om, hela bilden blev oskarp.
Ja, fast du gör fel, alltså du gör tvärtom mot vad man bör.

låt säga att du har ett 50-200, alltså 4 ggr zoom.
sätt slärpan med 50 och du har ett litet fel, låt säga 1mm. men det syns inte.
zooma in till 200 och du har "förstorat" felet 4ggr. Nu syns felet.

Siffrorna är endast hypotetiska men de är där för att enklare förklara.

Du bör sätta skärpan vid 200 för att minimera felet.
Sedan zoomar du ut till den brännvidd du vill ha, inte tvärtom.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto