Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerafileter - snabb hjälp önskas!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

TomFol

Medlem
Hittade denna annons på blocket och blev lite intresserad:
http://www.blocket.se/vi/38280756.htm

Kontaktade säljaren med frågor om märke, skick etc.
Efter ett par mail har jag fått följande information vilket gör att jag känner mig tveksam till affären.

Säljaren har köpt filtren från sin bror, eller brors kompis men köpte filtren innan kamera, köpt e annan kamera med annan filterstorlekoch säljer dessa därför.
De är 3 månader gamla och köptes då för 1499:-, och köpte dem "svart" dvs utan moms Efter en snabb Googling hittade jag samma kit på direktimport för 70$ + frakt å moms. Totalt 90$ typ och det är ca 700:- om jag ar räknat rätt?

Säljaren är väldigt trevlig och svarar på alla mina frågor rakt och direkt men svaren gör ig inte direkt klokare.

Märket på filtren är Numex India och det kanske inte är de bästa filtren men för den summan de är till salu för lät det som en skoj affär och ett sätt att få prova flera olika filter till en rimlig kostnad.

Nu är frågan om det mer är en dålig affär eller om jag ska slå till.
Vad tror ni?

Jag TROR att det där är någon som importerar dom där billigt och tjänar pengar på att kränga vidare dom på blocket. Men det är bara en gissning...

Jag hade inte köpt.
58mm som gänga är liten, passar alltså få objektiv.

Din beräkning verkar inte helt korrekt heller. Men det vet du säkert redan.

Sannolikt är dessa filter av en rätt dålig kvalitet; det kan vara kul att leka med en stund men dom kommer rätt snabbt att bli liggande i en byrålåda. Dom flesta effekterna kan du dessutom göra i Photoshop eller liknande program, det är bättre använda tid och pengar att leka där istället tycker jag.

Polfilter, ND-filter och Graduerat ND-filter är vad jag behöver. Färgfilter är meningslöst på en digitalkamera kan jag tycka. Då ska även det graduerade ND-filtret vara fyrkantigt och inte som fallet i bilden, runt.

[...]
Nu är frågan om det mer är en dålig affär eller om jag ska slå till.
Vad tror ni?

Ett ord: skräp.

Det enda du behöver är som sagt polfilter, gråfilter och ev tonade gråfilter. Ta de där 900 kr och lägg dem på ett polfilter och ett gråfilter, t.ex. ND8 (tre steg) eller ND64 (6 steg), av hyfsad kvalitet istället.

Helt värdelöst och oanvändbart. 900kr i sjön, inte ens värt fraktkostnaden om jag så fick skiten gratis.

Provat o köpa mycket saker via Ebay = kina saker mest. Massor av dem fungerar kanon, snabb service, inga problem att byta vid eventuellt fel, snabb leverans osv.

Priset för en blixt t.ex gör att jag kan köpa 3-4 st istället för en.

Men, vissa saker fungerar inte. Köpte just POL filter från en av firmorna, och iväg till flygdag på Västerås, nästan klarblå himmel, bra tele på plats ... men... vid genomgång i datorn var det små ringar, CA, på ca 80-90% av bilderna, var bara att slänga...

Köpt bra HOYA POL filter nu, om än via Ebay :), fast känt märke.

Så lägg inga pengar på just filter av okänt märke, kostnaden för missade/förstörda bilder är mycket högre...

/Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto