Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montering av stor panoramabild

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Ska göra en bild att sätta på vägg, ca 1 x2,5 meter.
Crimson Lamda blir nog det sätt bilden görs på.
Deras montage är nog säkert bra, (men väl kostsamt, dyrare än kopian), så jag tänker mig att motera på MDF lättvikt board, eller något liknande.
Har någon tipps på material och på lim?
Våtrumtapetlim, är det att rekomendera? det får ju inte slå sig.
Spaya kontaktlim på 2,5 kvadrat, som nyper direkt är nog svårt att få till, man har ju inte så många försök på sig.

Varför inte montera bilden på Forex (skummad plast) som är relativt lätt och stryktåligt.
Finns dessutom i storlekar som passar din bild.

FOREX CLASSIC VIT

Tjocklek i mm
2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 19

Storlek
2500 x 1220, 3050 x 1560, 3050 x 2030

Varför inte använda Aluminium (Dibond)? Lätt och avsedd för just tryck av bilder med mera.
Ta en titt i min galleri.

/ Steve

Varför inte använda Aluminium (Dibond)? Lätt och avsedd för just tryck av bilder med mera.
Ta en titt i min galleri.

/ Steve

Ursäkta, lånar tråden lite.
Ser mycket intressant ut. Hur lackar du Dibond?
Hur förbereder man bilder för plexiglas och Dibond på bästa sätt?

Hej!
Vi andra är kanske också intresserade, kan du inte lägga upp din info även här?

Hej Mats,

Dibond, är 2 ihopsatta aluminiumtavlor, mellan dessa är ett tunt lager av något plastmaterial.
På det sättet kan man framkalla bilderna på bägge sidor av tavlan. Man kan också välja om man vill lackera tavlan eller ej. Lackering kostar en del, faktiskt i vissa fall kostar mer än själva tavlan med vanlig tryck på. :)
Men ser snyggt ut. Man får mer djup i färgerna.

Man kan också lackera Dibond tavlan själv. Ärligt talat, jag har inte provat. Men jag pratade med en kund, han beställde ett par stycken och lackerade själv. Har sagt att det blev bra, men jag har inga bevis på det.

Kolla gärna bilder: http://mittverk.com/se/vara-produkter/aluminium-dibond/

Tryckeriet lovar också 4 år garanti på att tavlan håller färg vid användning utomhus i all väder,
förutsätter att man lackerar tavlan. Jag vet inte om det stämmer eller ej, har inte haft möjlighet att testa.
Om du tittar på bilder på mittverk, kan du se bilder på skyltar med t.ex. Hamburgare, tavlan är icke lackerad.
Men tavlan som installerad i köket är med lack på.

Kom gärna med fler frågor. Jag har sett en del, tor jag. :)

/ Steve

ANNONS
Götaplatsens Foto