Annons

Raster, vilken vinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Jag har försökt mig på lite hårljus senaste gångerna jag tagit bilder i min lilla ministudio. Jag har en reflektor och det blir lite för stor spridning. Så jag tänkte köpa ett raster, har läst mig till att det brukar vara bättre än snoot om man vill få mindre spridning.

Frågan är vilken vinkel på raster som skulle vara bra, har bara råd med ett. Står blixten bakom modellen så är det ca 1.5 meter till modellen. Om blixten är ovanför, ca 1 meter från modellen.

Och jag ser på cyberphoto att de även har snoot med raster. Vad blir det för skillnad?

Tacksam för lite tankar och hjälp med vad som skulle vara det bästa.

Snoot med raster blir mer eller mindre bara en ljuspunkt på modellen på det avståndet. Du får en ljuskägla på omkring 7-8 cm. Raster tycker jag passar bättre där ljuskäglan blir ca 30 cm på samma avstånd. Jag använder Elins 18 reflektor med raster.

Snoot med raster blir mer eller mindre bara en ljuspunkt på modellen på det avståndet. Du får en ljuskägla på omkring 7-8 cm. Raster tycker jag passar bättre där ljuskäglan blir ca 30 cm på samma avstånd. Jag använder Elins 18 reflektor med raster.

Tack. Använder du alltså den på liknande avstånd som jag? Och vad menar du med 18? På Cyberphoto är ju alla sådana 18 cm, men med olika grader, 12, 20 eller 30 grader.

Om någon vill förklara vore det super.

Tycker ljusbilden blir lagom. Du lyser upp modellens bakhuvud. Det är förståss en smaksak men jag vill inte bara ha en liten ljuspunkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto