larsborg
Aktiv medlem
Jag har också varit ute och fotograferat idag! Så det så.
/Mats
Det va som f-n!
Tidningarna skriver ju, att tusen-tals personer ligger golvade i influensa nu i febr-mars.
Kan inte vara roligt!
Då har vi klarat oss, båda två!
-
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
/Mats
Nästan nog om detta
Jo, jag vet. R&Rs test var inte så bra och Nikon kunde gott och väl bemött det med just de här sakerna, men de valde att inte göra det. De skrev inte ett enda dugg om det, utan påstod istället att R&R hade grava fel och räknade upp saker som kamerans vikt som skilde på några gram, fast R&R hade rätt eftersom de vägde kameran med batteri. Upplösningen på diplayen där Nikon räknat bildpunkterna gånger 3 för att pixlarna kunde visa RGB. Avrundningen av upplösningen som R&R skrev 12,2 megapixel, medan Nikon hävdade 12,3 osv.
Rent skämmigt svar av Nikon helt enkelt, otrevlig ton och dessutom sakligt felaktigt.
R&Rs missar i inställning av vitbalans osv. bemötte de inte alls med ett enda ord.
/Mats
Jaha, idag lördag, var jag ute och luftade mina kameror med fotogänget på cykel, väl tillbaka, upptäcker igen samma personer på FS Forum som bara sitter inne framför datorn, - snackar kameror, kameror, optik, optik, ....
Är ni förkylda hela bunten?
ISO 6400 brus i ögonen och knäck i lurarna?
Titta på bilden som sägs ha ett rödbrunt färgstick, manuellt ställd vitbalans.
Bara för att man är oberoende och använder bra testlab innebär ju inte det att det är idioter som skriver. Testlab föresten är det ett sådant som de använder i hudcremes-reklam. De som har dörrar från StarTrek i frostat glas som låter swosch och håller på med teknologi och formulas i stället för teknik och formler.
Senare såg jag ett test av diskmaskiner där testlab gett en modell sisådär 78poäng en annan hade drygt 80p.
R&R utsåg 78p modellen till vinnare, utan att förklara varför! (Antar att det beror på att de är oberoende som gör att de kan strunta i att förklara varför de inte följer sina egna resultat)
R&R är i min värld ett lågvattenmärke inom svensk journalistik.
Nog om detta![]()
Det va som f-n!
Tidningarna skriver ju, att tusen-tals personer ligger golvade i influensa nu i febr-mars.
Kan inte vara roligt!
Då har vi klarat oss, båda två!
-, -
![]()
Kjell, det kan bero på priset t.ex. - mest prisvärd är ju ett begrepp trots allt.
Det är samma sak som ju jag tidigare retade upp mig på ett test i Kamera & Bild som jag tidigare refererai, Tre kameramodller. Fritt ut huvudet Nikon D300, Canon 40D och Sony A700. Canon och Sony med kitobjektiv och Nikon med det bästa de hade d.v.s. en normalzoom för 17 00:- spänn. Den ställdes mot de övrigas halvtaskiga kitobjektiv där jag vet att mellanskillnaden mellan hus och kit var typ 700 spänn när det gällde Sony-kameran. Nikon vann bildkvalitetsjämförelsen. Canon var sämst men vann tävlingen för den var mest prisvärd och så hade väl de andra båda (C&N) topdisplayer och en sådan måste man vid den tiden ha i det segmentet om man inte ville riskera att sågas inna tävlingen ens börjar. Sony sågades också för att de satt en del knappar där displayen satt på de andra och det var testaren inte heller van vid.
Bedömningsgrunderna är allt. Som man frågar får man svar. Sen kan jämförelsen ha gått till i princip hur som helst. Det är inte nödvändigtvis den "bästa" kameran som vinner om vi nu även skulle bestämma vad vi rent tekniskt skulle mäta. Det finns andra parametrar också.
Nä, jag har varit totalgolvad av influensan och legat nedbäddad i fosterställning en hel vecka och har nu efterdyningar av det med en hosta som inte ger med sig.
Det hindrar mig dock inte från att fotografera
/Mats
Visst kan man hålla med om att R&R testade lite underliga saker, men i det stora var det ett bra test som testade "kit" som de säljs i affärerna. Testet gjordes inte av samma gäng som testar dammsugare och annat, utan det var seriöst utfört.
Det som var det viktigaste och gav det låga betyget var bildkvaliteten.
Nikon klagade på testet på det uslaste sätt man kan tänka sig och framförde ingen kritik alls mot just bildkvaliten eller så, utan skrev ett brev där de påstod att R&R hade en massa grava fel som allihop berörde petitesser som angiven vikt, antal pilar på displayen, avrundning av upplösnngen från 12,2 till 12,3 megapixel osv. Tråkigt och dåligt skrivet och dessutom faktiskt helt felaktigt, R&R hade rätt och Nikon fel.
http://www.radron.se/nyheter/Klargorande-om-testet-av-systemkameror/
Sen vet vi att D90 faktiskt är en alldeles lysande kameramodell. Det är nog den mest långlivade av alla systemkameror och håller ännu och säljs tom fortfarande här och var. Mycket bra kamera, men det levererade inte så bra bildkvalitet i det exemplaret som R&R testade och som sagt, Nikon bemötte inte detta utan skrev ett otroligt skämmigt svar med massa fel som berörde helt andra saker.
Det borde inte spela någon roll hur mycket man gillar Nikon, det är alldeles självklart att Nikon bemötte detta helt uselt och det finns knappast nåt försvar för det.
Jag såg aldrig själva testet, men väl Nikons svar å testet när jag googlade efter Nikon D90.
Det var precis då jag skulle gå ut och köpa mig en sådan kamera. Hade innan dess fått låna en Nikon D90 under 3 veckor och blev myckety förtjust i kameran.
Hade just då en Konica minolta D5D plus en blixt och tre objektiv, så jag hade först tittat på en Sony A350 eftersom en kompis hade en sådan, men jag tyckte D90 var så mycket bättre att jag bestämde mig för att byta system (även om det inte var så mycket till system jag hade samlat ihop då, men jag tyckte ändå det då).
Som sagt, D90 låg för ögonen, men när jag läste nikons svar på det där testet blev jag lite fundersam och när jag var i Rajala-butiken s hade precis Sony A550 släppts och jag titade därför på den. Den var snabbare, hade högre upplösning, skulle ha bättre ISO-egenskaper, hade bättre LiveView och vinklingsbar skärm och dessutom passade mina tidigare objektiv och blixtar så jag gjorde en kovändning i butiken och köpte Sony-kameran istället. Sen rullade det som sagt på med Sony-systemet för min del, men hade det inte varit för Nikons usla svar på testet så hade jag med största sannolikhet kört nikon idag.
/Mats
Priset är invägt i R&R betyg, så det är inte förklaringen. Jag skiter egentligen i vad som är orsaken, det är frånvaron av förklaring som är märklig.Kjell, det kan bero på priset t.ex. - mest prisvärd är ju ett begrepp trots allt.
Det är samma sak som ju jag tidigare retade upp mig på ett test i Kamera & Bild som jag tidigare refererai, Tre kameramodller. Fritt ut huvudet Nikon D300, Canon 40D och Sony A700. Canon och Sony med kitobjektiv och Nikon med det bästa de hade d.v.s. en normalzoom för 17 00:- spänn. Den ställdes mot de övrigas halvtaskiga kitobjektiv där jag vet att mellanskillnaden mellan hus och kit var typ 700 spänn när det gällde Sony-kameran. Nikon vann bildkvalitetsjämförelsen. Canon var sämst men vann tävlingen för den var mest prisvärd och så hade väl de andra båda (C&N) topdisplayer och en sådan måste man vid den tiden ha i det segmentet om man inte ville riskera att sågas inna tävlingen ens börjar. Sony sågades också för att de satt en del knappar där displayen satt på de andra och det var testaren inte heller van vid.
Bedömningsgrunderna är allt. Som man frågar får man svar. Sen kan jämförelsen ha gått till i princip hur som helst. Det är inte nödvändigtvis den "bästa" kameran som vinner om vi nu även skulle bestämma vad vi rent tekniskt skulle mäta. Det finns andra parametrar också.
På den analoga tiden fick jag köpa en Konica av brorsan med flera objektiv, priset var 1500 Kr, på så vis kom jag in i Konica/Minolta, hade sedan en FSI den första med inbyggd motordrift 2b/s köpte sedan andra generation Minolta 7000. vart lockad av en Canon EOS 100 som i reklamen beskrevs som den tystaste kameran på marknaden, och tyst var den till blixten hoppade upp, det small som ett pistolskott.
Trivdes inte riktigt med den, och bilderna vart inte bättre än med Konica/Minolta-kamerorna, 1995 köpte jag Minolta 7000si den ligger kvar än i skåpet med battrigrepp och allt.
//Bengt.
Anledningen var att jag skulle skaffa objektiven och använda på NEX, men nu har jag två stycken T, tre stycken T3, två FT-1 och en FS-1, samt en himla massa hexanon AR-objektiv och tillbehör i form av makrobälgar, blixtar, specialfilter trådutlösare och annat
Dags att rensa ut lite.
Jag har oxå varit ute och plåtat "på riktigt" idag trots att jag har en allergi som slagit sig på ögonen ( det är de Vattennära träden som släpper pollen just nu, men det går över med tiden) Senaste 2 veckorna har det bara handlat om att testa div objektiv och kameror för att se om de håller för mina krav. Samma gamla tråkiga testmotiv. (och en ännu tråkigare G 70-400).
Nu är allt intrimmat och fungerar i mina ögon perfekt. Enda nackdelen med A77 för min del är EVF:n i starkt solsken vilket även förekommer i mörka Småland. Man upptäcker det när man växlar till A900 om inte annat. Å andra sidan är EVF väldigt bra under dunklare förhållanden.
Ersättaren för G-zoomen användes på allvar under fältmässiga förhållanden idag. Alltså Sigma 100-300/4 EX DG APO. För min typ av fotografering är denna glugg den absolut bästa telezoom jag ägt med såpass lång brännvidd. Tillsammans med A77 är det i princip point and shoot oavsett om det är fasta eller rörliga motiv, full öppninge eller nedbländat. Allt sitter och AF i A77 är märkbart rappare och bättre än i någon annan Sonykamera när det gäller allroundfotografering.
Hittills den absolut bästa APS-C jag ägt och då inkluderar jag Canon 7D. Får jag lite tid över hoppas jag kunna lägga upp några exempel. NEX-7 är jag också supernöjd med fast den kommer mest till amvändning för lite mer stillsamma hittills. Grymt bra bildkvalitet.
Flyter det bara in pengar och Sony får tummarna ur akterkastellet och använder sin 36 Mp-sensor för att göra något som liknar Nikon D800 så skulle jag inte gråta.
Sten-Åke! Nu har jag deporterat resterna av Mats objektiv till digSänder kolli-id till dig.
Martin Agfors! Bra inlägg om R&R. Hoppas att ingen tar dem på allvar i fortsättningen.
//Lennart