Annons

50mm vs 30mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

nellan_cc

Ny medlem
Hej, jag är en "färsking" inom foto, även här på forumet.

Jag skulle vilja prova på ett fast objektiv och funderar på antingen ett...

Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G eller ett....

Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G

Har ett Nikkor 18-55mm kit objektiv, som fungerar sådär... (Måste gå och få finare bilder)...

Har även ett Nikkor 55-200mm som jag är tok kär i!

Fördelar med fast objektiv...

Vilket ska jag välja 35mm eller 50mm?

Glad för svar...

På frågan om 35 eller 50 mm finns det bara ett svar. Ställ in ditt 18-55 på 35 mm, tejpa zoomringen och kör så ett tag. Sedan gör du likadant fast på 50 mm. Det kommer att bli exakt detsamma fast du kan inte få så kort skärpedjup eller fota i så dåligt ljus oms med de fasta såklart.

Det finns ingen som kan säga vilken brännvidd som passar dig bäst.

vad använder du framför allt för brännvidd på ditt 18-55?

har du en kamera med cropsensor så kan 50 mm gör attt du kommer väl nära det objekt du vill fota inomhus där det kan vara svårt att ta ett steg bakåt..
men är du osäker så ta ditt 18-55 och, fixera det på dom brännvidder du funderar på och ut och fota, så märker du nog snabbt vad som är bäst för dig

vad använder du framför allt för brännvidd på ditt 18-55?

har du en kamera med cropsensor så kan 50 mm gör attt du kommer väl nära det objekt du vill fota inomhus där det kan vara svårt att ta ett steg bakåt..
men är du osäker så ta ditt 18-55 och, fixera det på dom brännvidder du funderar på och ut och fota, så märker du nog snabbt vad som är bäst för dig

Tack för tipset. En förklaring på cropsensor? Vad är det? Kameran jag äger är en Nikon D3100.

Det finns dels fullformatssensorer, FF eller FX och Crop, APS-C eller DX. FX är samma storlek som en gammal 35 mm filmruta medan DX är lika stor som APS-formatet som fanns ett litet tag innan det digitala tog över.

Att de är olika stora gör att bilden blir olika med samma objektiv. 50 mm på FX motsvarar ungefär 35 mm på DX och din D3100 är en DX.

Om du inte har någon erfarenhet av 35 mm film eller FX och vet vad en viss brännvidd motsvarar där kan du strunta i det helt, du behöver bara bry dig om vad det är på din kamera.

Tejpa och testa :)

Det finns dels fullformatssensorer, FF eller FX och Crop, APS-C eller DX. FX är samma storlek som en gammal 35 mm filmruta medan DX är lika stor som APS-formatet som fanns ett litet tag innan det digitala tog över.

Att de är olika stora gör att bilden blir olika med samma objektiv. 50 mm på FX motsvarar ungefär 35 mm på DX och din D3100 är en DX.

Om du inte har någon erfarenhet av 35 mm film eller FX och vet vad en viss brännvidd motsvarar där kan du strunta i det helt, du behöver bara bry dig om vad det är på din kamera.

Tejpa och testa :)

Oj va du kan.Mycket intressant läsning.Mycket och hålla reda på. Ska "tejpa och prova"

Tack för ett snabbt och utförligt svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto