Annons

Kameraväskans vikt och mått vid charterflygning

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
På onsdag kväll bär det av till Thailand på en två veckor lång (foto)resa. Just nu håller vi på och packar och donar och försöker få de 20 kilona per person att gå ihop sig med allt man vill ta med. Självklart blir det mycket kompromisser och så vidare, allt kan ju inte följa med :)

Min kameraväska som utgör mitt handbagage väger just nu 6,9kg och då är det bara kamerautrustningen där i. Jag hade tänkt ha alla "på planet-prylar", d.v.s. hörlurar, adaptrar, snacks och lite annat också, så det slutar säkert på 7,5-8kg. Detta tillsammans med väskans storlek (Lowepro Flipside 400AW, 460x303x253mm) gör mig nervös att det blir problem i incheckningen med tanke på att Novairs gränser går vid 5kg samt 550x400x220 mm. Storleken är ju på det berömda håret, men fullsmockad kan jag tänka mig att den passerar dessa gränser ganska rejält. Vid ett eventuellt "väskan ska gå ner i den här lådan"-test är nog kört så det sjunger om det.

Har kameraväskans vikt eller storlek varit ett bekymmer för er vid incheckning av handbagage vid charterresor?

Tack på förhand för all hjälp jag kan tänkas få

Har samma väskmodell som du och den brukar väga runt 12 kilo när jag reser, har aldrig stött på problem. Har dock aldrig flugit med Novair.

Ta på dig en jacka med riktigt stora fickor och lägg så mycket tunga grejor du kan i fickorna.

Det är ju en klassiker, men jag hade faktiskt tänkt skippa jackan då vi blir skjutsade samt hämtade framme vid terminalkanten. Jacka i Thailand känns inte så nödvändigt :)

Pratade precis med min far som rest otroligt mycket och han menar att det är väldigt sällsynt att de bryr sig om att kontrollera varken mått eller vikt på handbagaget, samt att man kan ha med sig en laptopväska utöver det handbagage som checkas in. Styrker ni som är resvana det han säger?

Det är ju en klassiker, men jag hade faktiskt tänkt skippa jackan då vi blir skjutsade samt hämtade framme vid terminalkanten. Jacka i Thailand känns inte så nödvändigt :)

Pratade precis med min far som rest otroligt mycket och han menar att det är väldigt sällsynt att de bryr sig om att kontrollera varken mått eller vikt på handbagaget, samt att man kan ha med sig en laptopväska utöver det handbagage som checkas in. Styrker ni som är resvana det han säger?
Nä för fan, checka inte in några datorer.
De försvinner ur väskorna på flygplatserna.

Ahh, det känns betryggande! Har de aldrig brytt sig om måtten heller?

Den blir tjock när man bystar den full men jag har aldrig fått några frågor på det. Får inte ens frågor om den brandfarliga linsrengöringsvätska som alltid ligger i, kan iofs bero på att dom inte kollar så noga eller storleken på flaskan.

Ja det stämmer, Jag brukar för utom ryggsäcken ha en mindre kameraväska fylld med laddare, sladdar, pocketkamera, bok osv. Inga frågor på den heller.

Ja det stämmer, Jag brukar för utom ryggsäcken ha en mindre kameraväska fylld med laddare, sladdar, pocketkamera, bok osv. Inga frågor på den heller.

De kan vara nitiska. Gäller vissa charterbolag. Och vissa flygplatser. Var med om en gång när vi reste reguljärt för ett antal år sedan (före 11/9) på Heathrow. En nitisk person sprang runt och vägde handbage på mellanlandningen. De som hade för tunga handbageväskor fick vackert checka in dessa, folk hann nätt och jämnt plocka ur plånböcker etc innan väskorna försvann. Men detta är ett extremundantag. En bra fotoväst med många fickor eller jacka är bra. Kamera med tyngsta objektivet runt halsen etc brukar vanligen funka.

De kan vara nitiska. Gäller vissa charterbolag. Och vissa flygplatser. Var med om en gång när vi reste reguljärt för ett antal år sedan (före 11/9) på Heathrow. En nitisk person sprang runt och vägde handbage på mellanlandningen. De som hade för tunga handbageväskor fick vackert checka in dessa, folk hann nätt och jämnt plocka ur plånböcker etc innan väskorna försvann. Men detta är ett extremundantag. En bra fotoväst med många fickor eller jacka är bra. Kamera med tyngsta objektivet runt halsen etc brukar vanligen funka.

Det är ett nice tips, det ska jag göra. Kan man dessutom ta kul foton på väg ombord, höhö.

Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag menar att man får ha en laptopväska med sig på planet utan att den räknas som ditt handbagage. Som en bonusväska som inte räknas med över huvudtaget alltså.

Det Beror På. Det är nog bäst att kolla med flygbolaget vad det har för regler angående "personliga accessoarer" utöver handbagaget.

Senast ändrad:

En (foto-)väst är en bra kompromiss i så fall. En sådan kan kan ganska lätt vika ihop och spänna fast på kameraväskan när man har checkat in och fått sitt handbagage vägt.

Vill man vara extra försiktig så kan man ha västen på sig tills man har gått ombord på flygplanet. Väl ombord tar man ur alla prylarna man har i västfickorna och stoppar dem i väskan. (Eller ännu hellre väntar man med det tills man har klivit av flygplanet så att man inte stör medpassagerarna för mycket.)

Den enda gången jag har varit med om att handbagaget vägdes vid inheckningen var på en charterresa för 15 år sen. Då vägde mitt handbagage för mycket, men min frus handbagage vägde "för lite" så tillsammans blev det mindre än 2 gånger maxvikten för handbagage.

Det hjälpte dock inte. Jag blev tvungen att flytta över grejer från mitt handbagage till min frus för att incheckningspersonalen skulle bli nöjd.

Naturligtvis flyttade jag tillbaka grejerna till mitt handbagage så fort vi hade lämnat incheckningen.

Jag är i Bangkok just nu. Hade med mig 2 Canon serie 1 hus och 8 ganska tunga objektiv. Runt 13-14 kg i handbagaget. Jag flyger ofta till Bangkok med tungt foto handbagage. Och det har aldrig varit problem om jag är under 20kg. Men jag flyger reguljärt med Thai eller SAS. Skulle tro det är lite striktare pa ett charter-plan. De är generosa med handbagage vikten pa incheckningarna i Bangkok. Och de väger sa gott som aldrig handbagaget heller.
Jag använder en ThinkTank Airport Addicted foto ryggsäck som är ganska stor

Det hör till undantagsfallen att de väger handbagage. Höll dock på att åka dit rejält förra året då jag skulle flyga hem från Indira Ghandi International i Delhi med Finnair. Lite omstuvning och fotovästtricket löste dock problemet, men det var svettigt ett tag.

Det hör till undantagsfallen att de väger handbagage. Höll dock på att åka dit rejält förra året då jag skulle flyga hem från Indira Ghandi International i Delhi med Finnair. Lite omstuvning och fotovästtricket löste dock problemet, men det var svettigt ett tag.

Aha, såg du att du närmade dig en viktkontroll eller?

Jag är i Bangkok just nu. Hade med mig 2 Canon serie 1 hus och 8 ganska tunga objektiv. Runt 13-14 kg i handbagaget. Jag flyger ofta till Bangkok med tungt foto handbagage. Och det har aldrig varit problem om jag är under 20kg. Men jag flyger reguljärt med Thai eller SAS. Skulle tro det är lite striktare pa ett charter-plan. De är generosa med handbagage vikten pa incheckningarna i Bangkok. Och de väger sa gott som aldrig handbagaget heller.
Jag använder en ThinkTank Airport Addicted foto ryggsäck som är ganska stor

Okej, det var också betryggande, även fast vi inte ska till Bangkok den här gången. Det är bara att hoppas att de beter sig lika på flygplatsen i Krabi :)

Har bättre erfarenhet av att flyga med vanligt flyg än med charter. Den enda gång jag flugit med charter för en del år sedan (Premiair tror jag flyget hette Köpenhamn - Gambia) var de extremt petiga med måtten framför allt. De kom med en form som var hur liten som helst och inte en chans att få ner handbagaget i. En envis och morgonsur dam vid incheckningen tvingade oss till slut att lägga tubkikare, kamera mm i en plastkasse under flygningen. När sedan Ving (tror jag att det var) mätte vårt handbagage på plats i Gambia visade det sig att det höll alla mått som angivits förutom att de två hjulen stack ut ett par centimeter undertill!

Senaste åren har jag också varit med om olika varianter av vägning av bagage. Någon gång har de vägt handbagage och någon annan handbagage+incheckad väska och en gång vägde de faktiskt alla passagerare tillsammans med sina väskor (en i taget alltså) :)

Är du oroligt lagd så ta med en fotoväst eller något annat plagg med stora fickor! Att resa med optik i plastkasse var inte roligt...

/Anna

Jag har fastnat ett flertal gånger med handbagage som är för tungt och tvingats packa om varje gång innan de är nöjda.

ANNONS
Götaplatsens Foto