Annons

Kylning till laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har en HP G62 i5, 8GB som blir grymt varm. Redigerar jag lite i LR4/PS med dubbla skärmar så slår den ifrån efter en halvtimma, överhettad. Jag har en billig vinklingsbar "kylplatta" från Biltema med två små fläktar. I plant läge räcker det inte till, men vinklar jag upp den så funkar det hyfsat, men då skymmer skärmen den externa skärmen bakom.

Frågan är - vad kan jag göra? Finns det effektivare kylningar med låg profil så att den bärbara inte kommer upp så högt? Inställningar jag kan göra i Win7 64 som sänker energiförbrukningen? Andra tips som gör att jag kan redigera ett par timmar utan att datorn går till viloläge för att den är för varm?

Tack, det vore kanske bäst att börja i den änden. Då gäller det bara att hitta rätt modell. Den listan innehöll väl ca 150 st... ;)

Jag har en HP G62 i5, 8GB som blir grymt varm. Redigerar jag lite i LR4/PS med dubbla skärmar så slår den ifrån efter en halvtimma, överhettad. Jag har en billig vinklingsbar "kylplatta" från Biltema med två små fläktar. I plant läge räcker det inte till, men vinklar jag upp den så funkar det hyfsat, men då skymmer skärmen den externa skärmen bakom.

Frågan är - vad kan jag göra? Finns det effektivare kylningar med låg profil så att den bärbara inte kommer upp så högt? Inställningar jag kan göra i Win7 64 som sänker energiförbrukningen? Andra tips som gör att jag kan redigera ett par timmar utan att datorn går till viloläge för att den är för varm?
Det är inte ovanligt att laptop datorer går igen med damm efter en tids användning. Har sett det många gånger. Är det en möjlig orsak så sätt röret till en kraftig dammsugare till alla öppningar, en isänder. Brukar hjälpa på många datorer. Gjorde det med en egen Dell 6400 för en vecka sedan och teperaturen på den sjönk dramatiskt efteråt.

Tackar för tipsen. Det fanns inte mycket synligt damm men jag gjorde ändå "dammsugartricket" och det lockade fram för förvånansvärt mycket damm. Den går betydligt längre innan fläktarna forcerar nu.

Ett knep när man använder en portabel dator stationärt med separat bildskärm är att inte använda datorns tangentbord, utan ansluta ett separat, och ställa datorn på kant och släcka den inbyggda skärmen. Om man inte har några grejer instuckna på ena sidan kan man ställa den uppvikt på den kanten. Datorn får då mycket bättre kylning utan att man behöver extra fläktar. De flesta moderna bärbara har kylplattan till processorn under tangentbordet, och luftcirkulation över tangentbordet kyler datorn bättre än fläktar under. När den står på kant blir det cirkulation där också.

En G62 får mer eller mindre demonteras helt ifall man vill rengöra kylflänsarna. Pillar man isär den så pass långt, så är det en god ide att byta till en bättre kylpasta också.
Dammsugartricket kan tyckas bra, men kan faktiskt vara förödande. Det kan göra att fläkten roterar så fort att den skär. Eller så får man bara bort smuts och damm från vissa fläktblad, vilket senare ger obalans, oc fläkten skär. Har haft en hel del maskiner inne på service för dessa fel.

En G62 får mer eller mindre demonteras helt ifall man vill rengöra kylflänsarna. Pillar man isär den så pass långt, så är det en god ide att byta till en bättre kylpasta också.
Dammsugartricket kan tyckas bra, men kan faktiskt vara förödande. Det kan göra att fläkten roterar så fort att den skär. Eller så får man bara bort smuts och damm från vissa fläktblad, vilket senare ger obalans, oc fläkten skär. Har haft en hel del maskiner inne på service för dessa fel.
Suger man ur dem regelbundet så är det inga problem. Väntar man till maskinen är på gränsen till överhettad kan skiten ha fastnat för hårt.

Suger man ur dem regelbundet så är det inga problem. Väntar man till maskinen är på gränsen till överhettad kan skiten ha fastnat för hårt.

Njae, på gränsen till överhettad och normal arbetstemperatur på de här laptopparna är rätt nära varandra. Och fläkten sitter inte så att den utsätts för några enorma temperaturer.
Jag skulle definitivt inte rekommendera kunder att använda dammsugaren, och om jag hade fått in en maskin med dålig fläkt, och köparen hade sagt att han använde en dammsugare för att suga ut damm, så hade jag inte släppt igenom det på garanti eller reklamationsrätt. Och det är precis den typen av felsökning jag jobbat med.

Njae, på gränsen till överhettad och normal arbetstemperatur på de här laptopparna är rätt nära varandra. Och fläkten sitter inte så att den utsätts för några enorma temperaturer.
Jag skulle definitivt inte rekommendera kunder att använda dammsugaren, och om jag hade fått in en maskin med dålig fläkt, och köparen hade sagt att han använde en dammsugare för att suga ut damm, så hade jag inte släppt igenom det på garanti eller reklamationsrätt. Och det är precis den typen av felsökning jag jobbat med.
Jag förstår det. Har en fru som jobbat som sjuksköterska på sjukhus hela sitt liv. Hennes kunder har alla varit sjuka men det betyder inte att alla i befolkningen är sjuka. Du jobbar med felsökning/repparation av laptops tydligen. Runt Dig är det givetvis fel på alla PC. Jag har utbildat företag runt IT i över 30 år och alla jag känner har rekommenderat sina kunder att dammsuga sina laptops och PCs och jag har aldrig hört talas om provblemet förrän Du skrev om det. Det kanske är ett märkesberoende problem? :)

Jag är medveten att fläkten roterar som en turbo på speed om man kör med dammsugaren direkt mot ventilationsgallret. Jag brukar faktiskt sänka ner en tandpetare några millimeter för att inte fläkten ska rotera. Men det skulle förmodligen upphäva garantin det också.. ;) Tar dock hellre den risken än att skruva så långt som att byta kylpasta tror jag.

En laptop är väl egentligen inte ett bra val för den som bildbehandlar mycket.
Man brukar säga att en laptop är oerhört energisk på att leta efter något att göra men tröttnar omedelbart när jobb infinner sig. :) Arbete i en dator genererar värme och laptops är betydligt sämre på att leda bort den än en desktop och då stryps hastigheterna.

Jag har väl med mig datorn på max fem fotograferingar om året. Utöver det så används den till annat utanför hemmet kanske 5-10 ggr på ett år. De alternativ som finns är då att skippa en portabel dator helt, ha två datorer, eller en bärbar som fixar båda situationerna hyfsat bra. För nio månader var en G62 en sådan dator. Uppgraderingar av kringutrustning, LR4 samt lite damm så är det nu gränsfall. Det går fort i datorvärden.

Nåja, nu har jag placerat datorn på sidan, något upphöjd, med externt tangentbord istället. Det, och en dammsugning gjorde susen. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto