Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera, för

Produkter
(logga in för att koppla)

hence84

Aktiv medlem
Hej.
Ska inhandla en ny kompaktkamera till jobbet. En stor del av vårt arbete görs i olika gruvor, som ni förstår ställer detta lite krav på utrustningen.
Har försökt lobba lite för en systemkamera, men det blir för otympligt, så det jag söker är en:
Kompaktkamera med bra ljusinsläpp och bra ISO-egenskaper. Den ska även vara tålig då miljön den kommer vistas i är allt annat är ren och fin.
Ska helst ha stora knappar så man kan använda den med handskar på, EJ touchskärm.

Kom gärna med förslag! :)

Olympus OM-D E-M5

Damm och stänksänker kamera, blixt och objektiv. Spola av gruvdammet under kranen. Två stora inställningsrattar, samt vred för exponeringsval. Extra handtag för bra grepp.

Ungeför samma sensorstorlek som G1X, men E-M5 förmodligen med bättre sensorprestanda än för Canons.

Har du dammig miljö, kommer du snart att få damm på sensorn. Har du en kompaktkamera, får du då lämna in den på service. Kan du byta objektiv, kan du i bästa fall själv blåsa sensorn ren.

Bilagor

• OM-D_12-50_400.jpg
    OM-D_12-50_400.jpg
    40.1 KB · Visningar: 751
Har du dammig miljö, kommer du snart att få damm på sensorn. Har du en kompaktkamera, får du då lämna in den på service. Kan du byta objektiv, kan du i bästa fall själv blåsa sensorn ren.
Nja, risken att få damm på sensorn i en kompaktkamera får nog anses mikroskopisk, iaf om man jämför med en kamera med utbytbara objektiv.

Någon kompakt som tål vatten kanske passar. Fast det finns förmodligen ingen kompakt i detta segment med riktigt bra iso egenskaper, dvs man bör inte gå över iso 400.

Har ingen koll på vad det är för kompaktkameror som visas på nedanstående sida. Står inget om ljusstyrka eller dylikt där. Men om ni klarar er med bildtagning inom någon meter ifrån kameran kanske den inbyggda blixten har tillräcklig räckvidd. Om detta är fallet hade jag sökt efter en tålig kompakt med bra inbyggd blixt och bra optik (brännviddsomfång inom lämpligt område, samt hyfsat bra optiska egenskaper utan för mycket CA och bildförvrängning).

http://www.adorama.com/alc/0011795/article/The-Best-Rugged-Cameras-Right-Now

Nikon J1 med Nikon 10-30/3.5-5.6 och Nikon 10/2.8 kan vara ett alternativ till en vanlig systemkamera. Har ganska få knappar så risken för att damm letar sig in i huset borde bli lite mindre. Denna har mycket bra autofokus vilket gör kameran borde kunna fokusera snabbt och säkert då ljusförhållandet är sämre. ISO 800 borde inte vara ngr problem med J1. Inbyggd blixt finns. Och en fördel med denna jämfört mot en kompakt är att man själv kan rengöra sensorn ifall denna blir smutsig. Nikon 10/2.8 är ljusstark och har bra optiska egenskaper, så om ni klarar er med fast brännvidd är denna kanon. För att förlänga kamerans livslängd går det förmodligen att köpa till en kameraväska som är vattentät.

Humm, många bra svar, själv har jag tittat lite på en Canon S100, men den kanske inte har nog bra iso-prestanda.
Ofta när man tar blixtbilder så ser man inget då det är för dammig miljö.
En kollega kör med en CANON IXUS 220 HS, denna har klarat sig i miljön hittils.
Oftast behöver man byta kamera ändå innan den slits ut helt, så att den är vattentät behövs ej, dom har inte nog bra iso-prestanda/optik.

Nu har jag fått tips på relativt dyra kameror, skulle vilja ha något alternativ i det lite billigare prisspannet.

LX5, S100?

Humm, många bra svar, själv har jag tittat lite på en Canon S100, men den kanske inte har nog bra iso-prestanda.
S100 är en bra och trevlig kamera i sin klass. Fördelen jämfört med G1x (förutom priset) är att objektivet har en vidvinkel motsvarande 24 mm (G1x har 28 mm) och att kameran är ganska liten och smidig.

Den stora nackdelen är, precis som du tror, att iso-prestandan inte är i närheten av det G1x klarar. Det beror förstås på att G1x har en mycket större sensor. Enligt mätningarna på Dxo ger G1x lika bra bilder på iso 1600 som S100 ger på iso 400. (Å andra sidan har S100 f/2,0 i vidvinkelläget, G1x "bara" f/2,8.)

Samsung EX1 är billig nu;
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EX1
Det finns kompakter med bättre högiso egenskaper nu, men det finns få, tex
Olympus XZ1 som kan matcha Samsungen på ljusstarkt objektiv.
Att plåta på runt f2 och iso400 funkar med dessa sensorer,
men du behöver ett undervattens påse för några hundra oxå.
Undervattenspåse kan vara svår att använda.
Annars en vädertätad systemkamera med ljusstarkt objektiv och
extern tätad blixt.
Sen finns vattentäta kompakter som bör funka, men dom är nog inte
så ljusstarka. Blixten måste användas, eller oxå köper du ett stativ
för 500:-+.

Så tror vattentät kompakt( med långa slutartider) och stativ blir bäst.

Ofta när man tar blixtbilder så ser man inget då det är för dammig miljö.
...
Nu har jag fått tips på relativt dyra kameror, skulle vilja ha något alternativ i det lite billigare prisspannet.

Dammtäta OM-D E-M5 har möjlighet att trådlöst styra externa blixtar, så att du kan styra ljuset vid kompositionen. Men visst, ett komplett paket hamnar säkert strax under 15000 inkl moms med blixtar.
Men ett företag kan fortfarande bokföra inköpet som en förbrukningsinventarie.

Nja, risken att få damm på sensorn i en kompaktkamera får nog anses mikroskopisk, iaf om man jämför med en kamera med utbytbara objektiv.

Kanske, men min LX3a har lyckats dra in damm som syns vid mindre bländaröppningar.
Jag skulle nog också kika på G1x, utan att ha testat den själv.

Köpte en vattentät (5m) Sony tx-10 på rea för 1800kr nu. Den klarar inte ditt krav på handskar då det är touchskärm men den har bra vidvinkel och får man något skit på den är det bara att blaska av den sedan.

Kan ju vara praktiskt i gruvtunnlar där jag kan tänka mig att en och annan droppe kan ramla ned ibland.

Efterträdaren tx-20 är i princip samma kamera med några smärre putsningar men hoppar då upp i 3kkr klassen.

Vad som är bra är annars att den har en skjutlucka som linsskydd och Sonys bakbelysta sensor som ska vara bra vid sämre ljus.

Om den blir för liten och plottrig har Ricoh annars någon lite klumpigare tålig modell som en del i räddningtjänsten använder.

Den är mer handskvänlig och ska dessutom tåla vissa kemikalier tror den heter G600.
Fast sonyn verkar ha bättre prestanda allmänt och tål 5m djup mot ricohs 1m så ricohs fördel är väl hanterbarheten med handskar då.den verkar också kosta runt 3kkr.

Är nog värt att titta på dessa som alternativ och blir billigare än en dyr tung tätad systemkamera där ju också objektivet måste vara tätat, dvs dyrare alternativen.

Så rådet är att om kompaktkameran räcker till för jobbet så ta en sådan istället och den går ju ned i fickan utan problem när man plåtat klart.

Ett bra alternativ är att köpa en kompakt med bra ljusstyrka på objektivet och ett dykhus som används ner till 30-40m. Då har man hyffsat bra prestanda i lite sämre ljus, rejäla handskvänliga reglage och även damm och stöttålighet. En Oly XZ-1 med ett sådant hus borde vara rätt bra. Vet inte vilket dykhus eller om det finns för Pana LX-5 eller Nikon J-1+10-30 men det kan man kolla.

Om den blir för liten och plottrig har Ricoh annars någon lite klumpigare tålig modell som en del i räddningtjänsten använder.

Den är mer handskvänlig och ska dessutom tåla vissa kemikalier tror den heter G600.
Fast sonyn verkar ha bättre prestanda allmänt och tål 5m djup mot ricohs 1m så ricohs fördel är väl hanterbarheten med handskar då.den verkar också kosta runt 3kkr.
Ricoh G600 och även den lite nyare G700 finns att köpa i Sverige men kan vara svåra att få tag på. Kolla på www.Prisjakt.nu
Jag har själv haft G600 och den borde passa för jobbet förutom ljusstyrka 3.5 vid 28mm. Blixt 10m är en specialare som tyvärr ökar iso till 1600 och det går inte att välja lägre. Resultatet blir en hel del brus. Finns andra inställningar för blixten som inte påtvingar användaren iso 1600 också som väl är.
Rimligtvis borde man kunna använda snap-focus eller oändlighet för låta blixten få god räckvidd. Autofokus i lågt ljus borde inte vara något större problem så länge man låter kameran använda sig av Autofokus hjälp-ljus. Något som jag inaktiverade och höll på att kosta mig bilder då kameran kan få svårt att fokusera i dunkelt ljus utan det.
Jag var själv inte så förtjust i den p.g.a. förhållandevis högljudda knappar. Fast bildkvaliten är god och i mitt tycke bättre än den nyare G700. G600 tycker jag har bättre klarhet i sina bilder och använder sig av mindre brusreducering vilket bevarar findetaljer marginellt bättre. http://www.dpreview.com/galleries/5029999967/albums/ricoh-g600-samples
Finns en hel del att läsa som jag skrivit. http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&message=33824105

För närvarande har jag använt mig av den nyare Ricoh G700 som har samma 28-140mm zoom. f3.5-5.5. Köpte den som begagnad, mest för testningssyfte då jag har använt ganska många i den serien och ville få klarhet i hur Ricoh gått vidare.
Jag har själv skrivit en användarrecension av G700 http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&message=40077142
Som synes i en av bilderna får man tänka på att vara försiktig med fingertopparna om man använder lite större vantar eller handskar så att de inte kommer med på bild. Samma gäller för G600.
För ren bildkvalite föredrar jag faktiskt den äldre och klumpigare Ricoh Caplio 500G, också känd som 500SE som är en version med Bluetooth som kan användas för bildöverföring och ytterligare en med både Bluetooth och Wlan. Funktioner som jag väldigt sällan använder.
Fördelen med Ricoh 500G / SE är dels den något större sensorn, större bländaröppning (2.5 respektive 3.5 för 500G och G600 vid 28mm), lägre brusreducering och blixt räckvidd 10m utan att påtvingas iso 1600. Vitbalansen i dagsljus ställer jag på molnighet för att undvika ett lätt lila färgkast som annars kan förekomma slumpmässigt i bilderna.
G600 har dock bäst klarhet och är antagligen det bästa valet av dem här tre. 500G/SE finns inte längre att köpa som ny, åtm inte inom Sverige.

ANNONS
Götaplatsens Foto