Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa MIC till Canon 600D - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Har nu tänkt införskaffa mig en mic till min Canon 600D då jag tänkt filma lite intervjuer, mer prat helt enkelt - den inbyggda micen är inte alls nå vidare?

Vilken ska man välja? Røde VideoMic Pro, är den något att ha? Det är i den prisklassen man hamnar i om man vill ha något som faktiskt låter godkänt?

Tacksam för all hjälp och råd jag kan få!

Med vänliga hälsningar / Patrik Jonsson

Bra

Hejsan!

Har nu tänkt införskaffa mig en mic till min Canon 600D då jag tänkt filma lite intervjuer, mer prat helt enkelt - den inbyggda micen är inte alls nå vidare?

Vilken ska man välja? Røde VideoMic Pro, är den något att ha? Det är i den prisklassen man hamnar i om man vill ha något som faktiskt låter godkänt?

Tycker den inbyggda är riktigt bra. Risken är att du får mycket brus med en extern. Har själv en Röde videomic stereo. Den suger tillsammans med 7D och 600 D. Visst ljudbilden är riktigt bra och den har fint ljud i övrigt men den brusar. (Fast egentligen är det nog kamerans fel. Jag får långt bättre ljudupptagningar på t.ex. sjungande fågel med den inbyggda (sett till det irriterande bakgrundsbruset. Har inte lyckats få bort bruset och samtidigt behålla det fina ljudet med höga diskanttoner i mitt ljudprogram (Sony). Fast är det tal du ska spela in så behöver du nog inte köpa det dyraste du hittar. Vid de ljudnivåer som du spelar in så märks nog inte bruset så mycket (eller nästan inte alls) Om nu inte intervjuoffret håller tyst...

Jag funderar på att köpa en Zoom H1 och en shock mount-mojäng från dslrfilmnoob.com till min kamera. Och antingen koppla in den som mic i kameran, eller synka ljudet i efterhand, beroende på vad som blir bäst.
Kan det vara något för dig?

Hejsan!

Läste just igår en recension av VideoMic Pro i någon tidning (DigitalFoto För Alla?) där man tyckte den var riktigt dålig. Man tyckte Røde hade andra modeller för samma pris som var klart bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto