Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Pentax K30

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Nej, varför då? K-5 är ju APS-C och K30 kan ses som en uppföljare till K20D. Betänkt att K-5 ligger i ett högre marknadssegment än K20D gjorde. (även om K-5 i praktiken ersatte K-7 som ersatte K20D, men K-7 var ett steg upp i stegen och inte ett sidosteg till en uppdaterad K20D). Jag ser inget utlovande av att K-3 (eller vad den kommer att heta) skulle vara en 24x36 bara för att K30 är APS-C... Det får absolut plats en APS-C över K30, den ersätter ju inte K-5, utan ligger emellan K-5 och K-r.
Tror tyvärr inte heller att de är på väg att släppa en FF än. Men, för att bolaget ska kunna överleva på sikt, tror jag att de snart måste släppa en sådan. Med FF-priser på väg ner och fler och fler som går över, vore det självmord att stå kvar på sin lilla cropplätt utan att agera. Tror det är viktigt att man erbjuder kunderna en väg att kunna uppgradera sin utrustning om de vill.

Kul förresten att se dig igen, Roland. ;)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Den spegellösa heter K-01 och har i praktiken samma elektronik som K30.
Long time...roligt att höra av dig...
Jo, men K01 är sökarlös, inte helt otroligt att Pentax kommer med
en spegellös med elektronisk sökare oxå, men jag skulle höja på
ögonbrynen rejält om K30 saknar spegel och därmed har en EVF.

En modell som K300 är jag tveksam till, det kan bli en K001
med plastkropp, kanske utan SR och med en billig L zoom som
säljs under 5000:- vid lanseringen.

Pierre skrev: "Med FF-priser på väg ner och fler och fler som går över,
vore det självmord att stå kvar på sin lilla cropplätt utan att agera"

Dom billigaste småbildarna har väl legat på drygt 20 sjalar dom
Senaste 5-7 åren? Jag kan inte försäljningssiffror, men
jag tror att småbildarnas marknadsandel är minimal,
och att försöka ta 5-10% i prisklassen 20-30.000 verkar våghalsigt.
Sony tog möjligen 5% där, men dom hade resurser och tog nog förlusten
som bra reklam.
Skulle vara intressant att veta hur många K5/7 ägare som vill hosta upp
20.000:-, inte jag.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, men K5:an kostade väl 12´när den släpptes och sålde väl rätt bra redan då...

Har själv ingen jättebrådska efter att ha kört FF innan återgången till Pentax och är mycket nöjd med K5:an, men jag tror att många vill ha möjlighet att kunna uppgradera om de vill. Känner man att märket kan bli begränsande på sikt är ju risken att man väljer ngn av drakarna istället.

Tror att en liten FF lik K5:an skulle kunna sälja riktigt bra för det är just det som är nackdelen med dagens FF - de är för stora och otympliga. Själv skulle jag vilja ha en sådan till limitedobjektiven och i sådana fall skulle jag t.o.m. bita i det sura äpplet och investera i en 31:a. Nu blir den ju bara en sjukt dyr normal.

Skulle inte förvåna mig om Canikon släpper billigare FF-modeller som ytterligare pressar priset och då blir det än värre för Pentax. Blir svårt att ta det priset man gör för cropobjektiv när drakarna tar samma/lägre priser för FF-objektiv. En nedåtgående spiral.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Visst kan Pentax komma med en spegellös kamera med någon form av sökare, men då tror jag den kommer heta något på K0x.. :) K02? K03? Det lär bli fler modeller i K0n-serien iaf eftersom det kommer särskilda objektiv för det..

Jag tror ju att det kommer en ersättare till K-5 som blir dyrare och då finns det utrymme för K30.
Den "låga" hastigheten för K30 (fortfarande snabbare än K10D och K20D ^^.. :) )... jag tror det är för att det är liknande buffert som i K-r eller K-x och sensorn är har ju fler pixlar = långsammare att spara, tar mer utrymme bufferten, långsammare rensa bufferten etc. För mig skulle 4 bps räcka gott och väl.

Jag kan se denna som en uppdatering av min K-x. Funderar faktiskt på att sälja K-x, *ist DS och min K10D och bara ha en systemkamera och då ja K30, varför inte? Jag tycker den är snygg i blått. MIn K-x är blå. Jag gillar idén med AA batterier. Jag känner att jag skulle trivas bäst med ett mellanting mellan typ min K-x och K10D. Det finns saker jag gillar i K-x:en och det finns saker jag gillar med K10Dn (dubbla rattar exempelvis).. K30 kanske är svaret för mig? Men jag väntar lite, jag vill se den "flesh" först. :)

Detta med 24x36... det finns mängder med rykten och ja, jag vet inte...
Men Ricoh verkar ju vilja satsa och utöka sortimentet...

Jag är tveksam till en K300 eller K3000. Det är för låg marginal på sådana modeller. Men visst går det att göra med K30... bort med vädertätningen, ta bort en av rattarna, kör 5 punkts autofokus et voila, K300. :)
 

VisualD

Aktiv medlem
Jo, men K5:an kostade väl 12´när den släpptes och sålde väl rätt bra redan då...
Skillnaden är dock att K-5 var en självklar top of the line av deras APSC-sortiment, K30 är det inte.
Tror att en liten FF lik K5:an skulle kunna sälja riktigt bra för det är just det som är nackdelen med dagens FF - de är för stora och otympliga. Själv skulle jag vilja ha en sådan till limitedobjektiven och i sådana fall skulle jag t.o.m. bita i det sura äpplet och investera i en 31:a. Nu blir den ju bara en sjukt dyr normal.
Många DA är tyvärr odugliga på FF men visa fungerar med blandat resultat.
 

NeXur

Aktiv medlem
tja, nya rykten gör gällande att 2! modeller kommer offentligöras i nästa vecka (varav denna är ena) tillsammans med det nya 50mm objektivet...
 

Pippo

Aktiv medlem
Skillnaden är dock att K-5 var en självklar top of the line av deras APSC-sortiment, K30 är det inte.

Många DA är tyvärr odugliga på FF men visa fungerar med blandat resultat.
Eh, vad har K30 med saken att göra? Diskussionen handlade ju om FF...

Att många DA inte fungerar vet jag, men vissa av de jag har fungerar med FF och jag skulle gladeligen komplettera med en 31:a. K5:an skulle jag behålla parallellt.
 

VisualD

Aktiv medlem
Eh, vad har K30 med saken att göra? Diskussionen handlade ju om FF...

Att många DA inte fungerar vet jag, men vissa av de jag har fungerar med FF och jag skulle gladeligen komplettera med en 31:a. K5:an skulle jag behålla parallellt.
Det är jag som inte kan läsa, jag vet inte hur jag fick ihop det.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jo, men K5:an kostade väl 12´när den släpptes och sålde väl rätt bra redan då...

Har själv ingen jättebrådska efter att ha kört FF innan återgången till Pentax och är mycket nöjd med K5:an, men jag tror att många vill ha möjlighet att kunna uppgradera om de vill. Känner man att märket kan bli begränsande på sikt är ju risken att man väljer ngn av drakarna istället.

Tror att en liten FF lik K5:an skulle kunna sälja riktigt bra för det är just det som är nackdelen med dagens FF - de är för stora och otympliga. Själv skulle jag vilja ha en sådan till limitedobjektiven och i sådana fall skulle jag t.o.m. bita i det sura äpplet och investera i en 31:a. Nu blir den ju bara en sjukt dyr normal.

Skulle inte förvåna mig om Canikon släpper billigare FF-modeller som ytterligare pressar priset och då blir det än värre för Pentax. Blir svårt att ta det priset man gör för cropobjektiv när drakarna tar samma/lägre priser för FF-objektiv. En nedåtgående spiral.
Jag tycker att det har varit knepigt att se hur Pentax ska utvecklas,
när Hoya tog över så släppte inte Pentax så mycket längre.
Hoya har väl snålat och bara presenterat för Richo vad som inte
har släppts. Nu är det Richo som bestämmer, men dom måste gå efter
vad som är lönsamt och vad Pentax har jobbat med dom senaste åren.
Å andra sidan är det inte bara Pentax längre, Richo har ju oxå en kamera-
division, så nu finns det mera ingenjörer och det kanske anställs fler.
Om man börjar nerifrån så finns ju kompaterna, och dom lär bli kvar.
Sen har vi Q serien och den tror jag blir kvar, men bara en modell i taget.
APS sen, K30 och K3, sen K01 och troligen en till spegellös så småningom.
645an blir kvar, men frågan är om det blir en småbildare.
I så fall med mycket gemensamt som processor med K* och 645an.
15.000:- kanske skulle funka, men det förutsätter att vädertätningen
och magnesiumskalet ryker och det blir max 3b/s.
En begränsning är ju objektiven, men om man plåtar i APS format
funkar det, men då är vitsen med FF lite....
Jag tyckte att det var synd att inte det funkade med Philips sensorn
och Pentax kameran 2001, det stupade nog både på priset och
sensorn. Tror det var 04 som ist*D kom(med APS sensor) och den var
intressant men för dyr för mig, sen har jag skaffat några i K serien
och är nu van med APS. Det funkar bra men det jag saknar är
ljusstarka vidvinklar som 18/2 och en 28/1,4.
Men kommer den en småbildare för max 15.000 som inte väger mer än
K5 så får vi se...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Spekulation

Eftersom Richo ska fortsätta med kameror så skulle
det kunna komma en större GRX modell för småbildsobjektiv.
I så fall blir det kanske en spegellös med inbyggd sensor.
Men först kollar vi in priset på Nikon D600,
och det gör Richo/Pentax oxå.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Ja dilemmat för Ricoh och Pentax som varumärken är att släppa produkter som inte konkurrerar med varandra. Jag tror absolut att Pentax får fortsätta med K-fattningen och ta hand om den dyrare systemkameramarknaden. Ricoh lär fortsätta med sitt modulära koncept och säkerligen även utökar utbudet av kompaktkameror där varumärket Pentax mer hamnar på niche-produkter som WP-serien.

Jag kan tänka mig att Ricoh lanserar kompaktkameror med superzoomar och kanske även spegellösa med egen fattning. Pentax kör ju spegellöst med K-fattning eller lilla Q-systemet. Mellan dessa ytterligheter ser jag utrymme för en Ricoh-kamera som är kompakt och med helt ny fattning.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag ser att jag uttryckte mig oklart, det var en större
GRX med småbildssensor jag tänkte på.
Med en sån blir det för dyrt med sensorn i modulen
tillsammans med objektivet, alltså en K-fattning istället.
Men det är möjligt att Fuji hinner före med en spegellös
småbildare och då kanske marknaden blir för liten för Richo där.
 

NeXur

Aktiv medlem
Slänger upp en bild till...
Frågan är väl om Nikon svarar med en D5200 alt. D7100?
 

Bilagor

JaQoB

Aktiv medlem
Är riktigt sugen på denna. Orosmolnet är priset. De 799€ som verkar vara riktpriset just nu placerar den en bit ovanför K-01 och i samma härad som K-5, och då kan man väl inte gärna kalla det entrylevel längre.
 

Pippo

Aktiv medlem
Fast priset på K5 är ju all time low, antagligen för att det är på G med en ersättare. När den släpptes var den ju också bra mycket dyrare.
 
ANNONS