Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Pentax K30

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Det blir spännande att se vad dom kommer med! Just som det ser ut nu ligger den lite för nära K5:an i pris för att inhandla som andrahus, men vädertätning är lockande! Följer prisutvecklingen K5:an så borde den gå ner om inte annat en aning ganska snabbt (men vilken digitalkamera gör inte det höll jag på att säga). Håller tummarna för en prisvärd FF inom överskådlig framtid, optimist som man är :)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Du, John Blund

Vid midnatt sägs presentationen ske.
16Mp och vädertätning, sen kanske den är snabb
eller så har dom hittat på nåt annat.
Den ser ut att ha ett gummiliknande grepp, baksidan väntar.
Gissar att dom har sneglat på hur populär K5an varit
och att K30 oxå går bra.
 

NeXur

Aktiv medlem
Några småbilder till & lite mer info om uppdaterade AF systemet:
The K-30 features the state-of-the-art SAFOX IXi+ AF sensor module, which assures responsive, high-precision autofocus operation by incorporating a diffraction lens to minimize chromatic aberration in accordance to the characteristics of each individual lens. It also factors the light source at the time of shooting into its calculations. Nine of its 11 sensor points have cross-type sensors to capture all kinds of subjects in sharp focus, while its spotbeam projector assists the AF system at poorly lit locations. The K-30’s AF algorithm has also been upgraded in all areas. A new select-area expansion function allows the sensor module to continue to track a moving subject, even when it moves out of a pre-assigned auto-tracking area, by assessing distance data collected by neighboring focus sensors. The accuracy and speed of detecting moving subjects during autofocus shooting, and autofocusing performance when using a telephoto lens, have been greatly improved as well.
 

Bilagor

JaQoB

Aktiv medlem
Fast priset på K5 är ju all time low, antagligen för att det är på G med en ersättare. När den släpptes var den ju också bra mycket dyrare.
Jo, visst är det så, men ändå... Men att komma med en instegskamera för närmare 8k när både Nikon och Canon har kameror för under 4k är ganska modigt.

Dock tror jag mycket väl att det kan bli så att det även dyker upp en K300...
 

jorgene

Aktiv medlem
Tror tyvärr inte heller att de är på väg att släppa en FF än. Men, för att bolaget ska kunna överleva på sikt, tror jag att de snart måste släppa en sådan. Med FF-priser på väg ner och fler och fler som går över, vore det självmord att stå kvar på sin lilla cropplätt utan att agera. Tror det är viktigt att man erbjuder kunderna en väg att kunna uppgradera sin utrustning om de vill.
Jag tror du har helt rätt, men problemet för Pentax är väl att de inte gjort mycket (något?) vad gäller FF-optik de senaste åren?

Men, i sak tror jag som sagt att du har rätt, vilket också blir ganska tydligt av att Nikon för närvarande har tre FF-kameror på Cyberphotos "Topp 10-lista". Och då ska man komma ihåg att två av de tre (D800 och D800E, på plats 1 och 10) är ganska dyra kameror. Att D700 (plats 2) säljer bra just nu, beror säkert på att den, som utgående modell, säljs till ett ganska bra pris och därmed lockar "Första FF-köparna". Många fler kommer säkert ta steget, om ryktena om en D600 "instegs-FF" visar sig vara sanna.

http://nikonrumors.com/2012/05/09/more-nikon-d600-specs.aspx/

Däremot finns inga rykten om en ny APS-C toppmodell, som ersättare till D300s. Och inte gör Nikon någon högkvalitativ optik till DX heller, utan mest "konsumentzoomar".

Det blev "lite Nikon" här, men jag tror ändå det indikerar lite vart marknaden är på väg.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, det är precis det jag menar. Känns som de stora så smått börjar överge crop till förmån för FF, åtminstone vad gäller seriösare optik. Sedan håller jag med om att det kan vara problematiskt att slå sig in på den marknaden, men Pentax har ju styrkan i form av kompetenta hus i litet format och detsamma vad gäller objektiven. Att bara ignorera en marknad som blir allt större verkar ju inte helt smart såvida bolaget inte har en dödslängtan.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, visst är det så, men ändå... Men att komma med en instegskamera för närmare 8k när både Nikon och Canon har kameror för under 4k är ganska modigt.

Dock tror jag mycket väl att det kan bli så att det även dyker upp en K300...
Kan ju vara att de inte kan/vill kämpa om den volymmarknaden pga dåliga marginaler och väljer att lägga sig på en dyrare nivå men med mer finesser i kamerorna. Frågan är hur många av dem som köper de billigaste kamerorna som sedan köper på sig dyra gluggar som i sin tur ger klirr i kassan.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Kan ju vara att de inte kan/vill kämpa om den volymmarknaden pga dåliga marginaler och väljer att lägga sig på en dyrare nivå men med mer finesser i kamerorna. Frågan är hur många av dem som köper de billigaste kamerorna som sedan köper på sig dyra gluggar som i sin tur ger klirr i kassan.
Mycket sant. Men samtidigt är det ju så att om någon med den billiga kameran köper ett lite bättre objektiv, så är man typ fast med det märket (fattningen). Ett mynt med många sidor :)

Jag hoppas helt enkelt att det är en kamera jag kan motivera i pris, för jag är en av dem som haft en billig instegskamera, köpt ett objektiv jag vill behålla, men behöver byta hus.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Det är faktiskt typ 3$ billigare än K-01 utan kitlins, från samma butik.
Intressant :)

Edit: Ganska mycket större än min ist Dl, och då har ändå den en ganska bra tilltagen toppdisplay. Mycket mer dött utrymme, vilket jag kan tycka är lite synd.

Och är det så självklart att alla kameror måste ha ett hjul dedikerat till mode (AV/TV/Auto osv)? Finns lätt 10 funktioner jag använder oftare än jag byter ifrån AV...
 
Senast ändrad:

Vanheden

Aktiv medlem
Och är det så självklart att alla kameror måste ha ett hjul dedikerat till mode (AV/TV/Auto osv)? Finns lätt 10 funktioner jag använder oftare än jag byter ifrån AV...
Haha huvudet på spiken, fast jag har aldrig tänkt på det :) Slår över på M med helmanuella gluggar annars står den ju faktiskt på AV hela tiden.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Är riktigt sugen på denna. Orosmolnet är priset. De 799€ som verkar vara riktpriset just nu placerar den en bit ovanför K-01 och i samma härad som K-5, och då kan man väl inte gärna kalla det entrylevel längre.
K-30 är mer mid level, alltså mellanklass kamera än instegsnivå, eller mer "avancerad amatör" - en liknande köpargrupp som K10D. Avancerad styrning av bländare och tid (HyperProgram), 100% optisk sökare med pentaprisma hus istället för billigare spegelbox (om nu ryktena är sanna...) pekar på en ersättare till K10D och K20D, vilket ju även namnet indikerar - plus har scenlägen och troligen även smarta bildlägen från de billigare kamerorna så det är en slags hybridkamera kan man säga.

Den ersätter inte K-5 men K-5 säljs ut nu till extra lågpris.
K-5 kan ta fler bilder snabbt, men K-30 har en ännu mer utvecklad autofokus med tracking av rörliga objekt, plus en mer utvecklad bildprocessor och mer avancerad video. Det finns saker som K-30 kommer göra bättre än K-5, därför behövs en ersättare till K-5 och vi kan räkna med att den kommer efter sommaren.

Gällande diskussionen om 24x36 - APS-C är fortfarande det som de flesta köper. Att många just nu köper upp sig på Nikons dyrare 24x36... ja, det är säkert många proffsfotografer som ser till att byta nu. Förutom med mellanformat så har Pentax inte satsat på "photojournalism" på länge, och kameror för sportjournalister har de aldrig satsat på. Pentax marknad är i huvudsak avancerade amatörer eller frilansande proffsnaturfotografer som vill ha en lättare och mer kompakt utrustning.
 

Pippo

Aktiv medlem
Roland, "problemet" är ju att det är många fler än "proffsfotografer" som köper FF idag. Tror faktiskt att det är fler amatörer och hobbyfotografer än proffs som köper ex D800, 5dmk3 m.fl. Med priser som kryper neråt lär ju inte heller den andelen minska utan snarare öka. Dessutom, nu med D800, är frågan hur 645 klarar sig. Av det jag sett presterar D800 i princip lika bra men till en bråkdel av priset.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
645d

Har inte 645D en sensor i samma härad som Leica S2? Det finns tal om att CMOS kommer till denna. Det borde gynna även Pentax 645D i så fall. Det finns ju redan ett objektivkapital för 645D systemet, vilket torde vara ett incitament till att vidareutveckla. Fast det kanske blir trångt på marknaden med 4 aktörer på MF? Att Leica utnyttjar Hasselblads objektiv till sitt S2-system visar ju på att de konkurrerar om samma kunder.

Varför FF?
Två anledningar, dels upplösning, dels utökade möjligheter till att hantera korta skärpedjup. APS-C sensorerna utmanar redan FF i kvalitet, vilket ju var Fujifilms budskap med X-Pro1. Så knappast är det brus och DR det handlar om. Fördelar med mindre vikt och volym till APS-C fördel kanske uppväger i många fall ovanstående två punkter?
 

x-country

Aktiv medlem
och trots större sensor så går det att göra ett hus som inte är större än K-5:an. Slopa SR, slimma sensorn, montera en supertunn display. Här har faktiskt Pentax en möjlighet att göra annorlunda. Den i särklass minsta digitala småbildskameran.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Nikon D800 kostar ju närmare 25 000 kr enbart för huset. Tillåt mig ställa mig tvekande att majoriteten av köparna är glada amatörer och privatpersoner. Jag tror fortfarande på det jag skrev - att många proffsfotografer nu passar på att uppgradera och därför ser vi en tillfällig upphaussning av just den modellen.

För bara ett par månader sedan var Pentax K-5 högst på Cyberphotos lista, men då såg jag inga direkta kommentarer om att nu köper alla APS-C och lämnar 24x36.. Det kan alltså variera rätt kraftigt hos Cyberphoto. Jag skulle personligen inte dra stora slutsatser av det.

Det har ju snackats i många många år om att APS-C är död och 24x36 tar över NU. Det skulle ju hänt för 5 år sedan om man hade lyssnat på alla 24x36 förespråkare. Uppenbarligen finns det väldigt mycket liv i APS-C formatet, mycket mer än 24x36 förespråkarna har trott, och jag anser det vara helrätt av Pentax att satsa på det. Jag ser inga direkta fördelar med 24x36 för min egen del. Massmarknaden är fortfarande APS-C och det är kärnmarknaden för Pentax.

K30 tycks vara en utmärkt kamera och jag tror absolut den har förutsättningar för att bli en storsäljare.
 

Pippo

Aktiv medlem
Roland, har du tid är det ju bara att skumma igenom vilka här på FS som äger D700, D800, 5dmk2 och 5dmk3 - majoriteten är hobbyfotografer. Det ska dock nämnas att jag är grymt nöjd med min K5 som räcker och blir över men det känns alltid skönt att kunna uppgradera om man vill och inte känna sig låst. Till skillnad från dig tror jag att framtiden, förr eller senare, talar för FF och då är det enligt min mening inte helt lyckat att satsa allt på en häst i form av APS-C.

Antagligen väntar Pentax in marknaden innan de släpper en FF, vilket jag tror att de till slut tvingas göra, men då kan det vara för sent. Hade de nu släppt ett litet FF-hus hade de kunnat rädda hem många av de som idag går över till andra märken alt kör ett annat FF-märke vid sidan om Pentax.
 

Björkhult

Aktiv medlem
K-30 specen verkar ju fantastisk! Frågan är bara vilken Pentax man ska köpa: K-30, nya K-5an, eller K-..... (FF)?
Eller K-01? Oj, det här blir svårt.... Hur tänker ni andra?

Mvh Pär
 
ANNONS