Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR eller M3/4?!

Produkter
(logga in för att koppla)

iFlash

Aktiv medlem
Ja då var jag också där igen då, köpa ny kamera! Fotandet har legat på is ett tag, fick sälja min d80 förra året i panik pga oväntad utgift, tråkigt men sant! Nu ska det plockas upp igen!!

Tittat runt massor på nätet och jämfört, men ack så svårt det är att bestämma sig. Gillar gatufoto men också natur, landskap/djur och eventuella porträtt.

Var helt inne på att skaffa mig en DSLR, typ 5100 alt 600d (D7000/60D om frugan tillåter) Men nu har jag även tittat på Olympus E-P3 och OM-D, Nikon V1.

Vad säger ni som känner att ni vet lite mer? ska man satsa på spelgelös eller är spegel "still going strong"?

Allt de bästa!

mvh Joel

Utifrån de typer av bilder du tänker ta ser jag egentligen ingen särskild anledning att skaffa en DSLR. Satsa hellre då en mindre kamera, som du förmodligen kommer att använda oftare.

När det gäller m43-kamerorna så skulle jag rekommendera att titta på modellerna med 16 MP-sensorer (Olympus OM-D, Panasonic GH2, G3 och GX1.)

Håller med föregående inlägg. Inget av dina fotoobjekt kräver snabb följande autofokus där DSLR fortfarande har ett övertag. Det enda man kanske skulle testa först är om skärpedjupet med 45/1,8 eller 75/1,8 till m43 ger tillräckligt tunnt skärpedjup för DINA porträtt. Detta bör jämföras med 50/1,4 eller 50/1,8 på en crop DSLR eller 85/1,4 eller 85/1,8 på FF. Till FF om det är ffa tunnt skärpedjup man vill ha till lågt pris och så kompakt som möjligt är en beg 5D (första modellen) prisvärd nu och gått ner mot 4000:-.

Annars om skärpedjupet räcker med m43 skulle jag fundera på t ex Panasonic G3+14-42 för 4000:- nu på electroworld (prisjakt). Vill man filma mer avancerat gäller ju GH2. Olympus E M 5 har en väldigt fin EVF som trots sämre specar faktiskt upplevs av mig som aningen bättre än Sonys 2megadot EVF i NEX 7 och bättre än de i Panasonics - men prispåslaget mot G3 är enormt för en bättre sökare och vädertätning samt bildstab i huset.

Jag har ägt/ äger Canon FF, Nikon DX, Oly 4/3 och nu även m43 (Pana). Jag är fortfarande fängslad av skärpedjupet av FF + 85/1,8 för porträtt och skärpan hos Oly 4/3 Pro/Top Pro objektiv men med m43 får jag plats med allt från motsv 14-600mm i en liten fotoväska som lätt kan bäras hela dagen - helt otroligt!

Bra input och tips!
Funderar fortfarande ändå, har vänner som fotar med Canon ( allt från 550 till FF mrk II), Fördelen med DSLR måste ju också vara utbudet av gluggar eller hur? finns ju så mkt och i alla prisklasser.

Har dock ingen erfarenhet av dem mindre systemkameraformaten, är dem mindre m34 sensorerna mer bruskänsliga? Sen vill man såklart att den ska ligga bra i handen, är inte ute efter en kamera i kompaktsorlek.

tack för tålamod med mig :)

Bra input och tips!
Funderar fortfarande ändå, har vänner som fotar med Canon ( allt från 550 till FF mrk II), Fördelen med DSLR måste ju också vara utbudet av gluggar eller hur? finns ju så mkt och i alla prisklasser.

Har dock ingen erfarenhet av dem mindre systemkameraformaten, är dem mindre m34 sensorerna mer bruskänsliga? Sen vill man såklart att den ska ligga bra i handen, är inte ute efter en kamera i kompaktsorlek.

tack för tålamod med mig :)

Det är väl så här: när man skall fota vill man ha en 1DX eller D4 men när man skall bära vill man ha en kompakt - det går aldrig att vinna!

Vad gäller storlek och ergonomi måste man känna efter själv. Jag personligen kan inte klara mig utan sökare (EVF/OVF) varför alla PEN f u E M 5 faller bort liksom Panasonics GF serie. Vad gäller objektiv kan man ju säga så här: skall man ha möjlighet att köpa till proffsobjektiv, i synnerhet beg gäller DSLR och då i synnerhet Nikon och Canon. Har man mer generella önskemål så räcker utbudet till m43 långt. Köper man t ex en beg uppsättning med 5D+70-200/2,8 L USM + 24-70/2,8 L USM kan man idag med nogrannt kollande få hela paketet för ca 17.000:-. M43 har ingen 35-100 än (motsv 70-200) men skall komma men bara ett av Panas f/2,8 obj finns ännu, och inget av dessa finns beg så G3+12-35+35-100 kommer sannolikt hamna på ca 32.000:- nytt. Med E M 5 istället i paketet hamnar summan på ca 38.000:-. Detta blir först viktigt dock med objektiv av mer professionell kaliber. Panas utgångna 14-45 som kan fås beg för en tusenlapp är nog bland de absolut bästa kitgluggarna i budgetklass som finns.

Tack för alla svar!

Jag tror att jag trotts allt kommer satsa på DSLR, känns som att i de formatet kommer jag utvecklas mest, skulle vara kul att i framtiden kunna sälja bilder, typ som hobbyverksamhet :)

Men innan jag är på den nivån tänkte jag börja med något jag lär mig med. Funderar på att skaffa mig 1100D ( Canon system blir det nog pga familj och vänner använder Canon) och sedan satsa krut på bra optik, då man i framtiden bara kan byta ut huset, vad tror ni om den iden? fel ute eller låter det sunt?

allt gott!

ANNONS
Götaplatsens Foto