Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D700 kan inte lila
- Trådstartare tkakito
- Start datum
cocuyo
Avslutat medlemskap
Ingen kamera kan lila. Det finns inte på sensorn.
När det är avklarat blir det lättare att leva med.
För att få färger så bra som det går, måste de ligga inom färgrymden som systemet kan prestera, och dessutom får ingen av färgkanalerna klippa, vilket ofta betyder att när man har mättade färger, måste man hålla tillbaka exponeringen lite grann för att allting ska hamna inom sensorns dynamiska omfång.
Sedan är det en fråga om vilken färgrymd man använder. Om det inom färgrymden som man har valt finns en lila som ligger tillräckligt nära den lila man vill ha, så är allt frid och fröjd. Om inte, måste man anpassa sig.
Men det enklaste sättet är i regel att se till att inte överexponera. Man får titta på de tre histogrammen, där inget av dem ska nå någon höjd alls ute i höger kant. För lila händer det ofta att röd, blå eller båda kanalerna klipper, och då kan färgen inte närma sig rätt.
Om man ser till att inte få klippning i någon färgkanal är utgångsmaterialet så bra som det går att få, och då hänger det mest på bildbehandlingen vilken färg man kan få fram.
Det finns några problem till med färger, som hänger ihop med ljuset man använder. Exempelvis elektronblixt har ett ganska fult spektrum som inte innehåller alla färger. Det kan bli väldigt konstiga färger när man använder blixt, och egentligen är det inte möjligt att få trogna färger med elektronblixt om den inte är filtrerad.
Ljuskällorna som ger bäst färg är naturligt dagsljus, glödljus med neodymfilter och lysrör med Ra-värde över 90 och färgtemperatur över 5000K. Därefter vanligt glödljus, som ger en annan karaktär på ljuset. Skillnader i metameri är ett av problemen med olika ljuskällor, och när man tar med blixt har man ingen chans att se resultatet förrän bilden är framme.
När det är avklarat blir det lättare att leva med.
För att få färger så bra som det går, måste de ligga inom färgrymden som systemet kan prestera, och dessutom får ingen av färgkanalerna klippa, vilket ofta betyder att när man har mättade färger, måste man hålla tillbaka exponeringen lite grann för att allting ska hamna inom sensorns dynamiska omfång.
Sedan är det en fråga om vilken färgrymd man använder. Om det inom färgrymden som man har valt finns en lila som ligger tillräckligt nära den lila man vill ha, så är allt frid och fröjd. Om inte, måste man anpassa sig.
Men det enklaste sättet är i regel att se till att inte överexponera. Man får titta på de tre histogrammen, där inget av dem ska nå någon höjd alls ute i höger kant. För lila händer det ofta att röd, blå eller båda kanalerna klipper, och då kan färgen inte närma sig rätt.
Om man ser till att inte få klippning i någon färgkanal är utgångsmaterialet så bra som det går att få, och då hänger det mest på bildbehandlingen vilken färg man kan få fram.
Det finns några problem till med färger, som hänger ihop med ljuset man använder. Exempelvis elektronblixt har ett ganska fult spektrum som inte innehåller alla färger. Det kan bli väldigt konstiga färger när man använder blixt, och egentligen är det inte möjligt att få trogna färger med elektronblixt om den inte är filtrerad.
Ljuskällorna som ger bäst färg är naturligt dagsljus, glödljus med neodymfilter och lysrör med Ra-värde över 90 och färgtemperatur över 5000K. Därefter vanligt glödljus, som ger en annan karaktär på ljuset. Skillnader i metameri är ett av problemen med olika ljuskällor, och när man tar med blixt har man ingen chans att se resultatet förrän bilden är framme.
stefohl
Aktiv medlem
Har nu testat ett flertal olika objektiv och alla inställningar jag kan komma på och det blir ändå blåa kläder som mina modeller har på sig trots att de är lila i verkligheten, varför?
Fotografera i råformat, styr upp färgåtergivningen i din råkonverterare och konvertera till en tillräckligt stor färgrymd, som till exempel Prophoto RGB. Hjälper inte det, gör en kameraprofil med ett program som till exempel QP Calibration.
Lila tillhör de färger som kan ställa till problem, men vanligare är att blåa färger blir magenta. Det välkända blue turns purple effekten. Att dina lila färger blir blåa istället tyder på att din kameraprofil inte är så lyckad för dessa färger.
stefohl
Aktiv medlem
Vilka blixtar använder du? Jag har mätt upp spektra från ett antal studioblixtar och de hade alla en mycket bra spektralkurva, åtminstone när man inte drog ner effekten för mycket.
Stefan
cocuyo
Avslutat medlemskap
Vilka blixtar använder du? Jag har mätt upp spektra från ett antal studioblixtar och de hade alla en mycket bra spektralkurva, åtminstone när man inte drog ner effekten för mycket.
Stefan
"Mycket bra" sa Bull.
Nu handlar det tydligen om specifika varianter av vissa färger, och vi har inte fått se något exempel på vad det handlar om. Alla ljuskällor har svagheter, och problemet med blixt är utöver en ganska taggig spektralkurva, att man inte ser hur det kan komma att se ut innan man har tryckt av. Det är alltid mycket lättare att analysera och ändra det som inte stämmer när man har konstant ljus. Det kan vara ett metameriproblem, och det kan också vara ett exponeringsproblem. Det kan med största sannolikhet hänga ihop med färgprofilen, men hur man än vänder på det så handlar det om att från tre grundfärger som finns i filtret framför kamerans sensor, och förhoppningsvis samma tre grundfärger i en bildskärm, kunna åstadkomma en viss lila ton. Hur den ser ut vid utskrift sedan hänger ju ihop med färgprofilen.
Till TS:
Om du lägger upp en råfil på en sån där lila ton som blir blå, med exponeringsdata och uppgift om vilken ljuskälla du har använt, kan du säkert få mer specifika svar på frågan.
Ventures
Aktiv medlem
Har nu testat ett flertal olika objektiv och alla inställningar jag kan komma på och det blir ändå blåa kläder som mina modeller har på sig trots att de är lila i verkligheten, varför?
Får du det när bilderna ligger i datorn också? Min display (D2x) visar avvikande (blå) färg för lila blommor, men själva bilden blir korrekt.
stefohl
Aktiv medlem
"Mycket bra" sa Bull.
Nu handlar det tydligen om specifika varianter av vissa färger, och vi har inte fått se något exempel på vad det handlar om. Alla ljuskällor har svagheter, och problemet med blixt är utöver en ganska taggig spektralkurva, att man inte ser hur det kan komma att se ut innan man har tryckt av.
Jag har mätt ett rätt stort antal blixtar och fått fram en spektral kurva som är betydligt jämnare än de lysrör som du rekommenderade. Ra-index, som är ett rätt trubbigt mått, på dessa ligger över 97. Då undrade jag i min nyfikenhet på att lära mig något mer, vilka blixtar som du mätt och grundade ditt uttalande om att elektronblixtar har ett spikigt spektrum. Då förstår jag inte varför jag får ett svar från barnboksvärlden.
Det är alltid mycket lättare att analysera och ändra det som inte stämmer när man har konstant ljus. Det kan vara ett metameriproblem, och det kan också vara ett exponeringsproblem.
Då undrar jag hur man ska kunna se ett metameriproblem, hur konstant ljuskällan än må vara. Metameriska brister är ju just att en färg ser ut på ett sätt för våra ögon och ett annat sätt för en sensor eller en film. Till dess vi får en sensor som har samma färgseende som vi själva har är det ett problem, vare sig vi använder konstant ljus eller blixtljus.
Det kan med största sannolikhet hänga ihop med färgprofilen, men hur man än vänder på det så handlar det om att från tre grundfärger som finns i filtret framför kamerans sensor, och förhoppningsvis samma tre grundfärger i en bildskärm, kunna åstadkomma en viss lila ton. Hur den ser ut vid utskrift sedan hänger ju ihop med färgprofilen.
Jag har aldrig sett en kamera och en skärm som använder samma RGB-färger. Det är ju därför vi har profiler.
Till TS:
Om du lägger upp en råfil på en sån där lila ton som blir blå, med exponeringsdata och uppgift om vilken ljuskälla du har använt, kan du säkert få mer specifika svar på frågan.
Vettigt förslag.
Stefan
cocuyo
Avslutat medlemskap
/.../
Då undrar jag hur man ska kunna se ett metameriproblem, hur konstant ljuskällan än må vara. Metameriska brister är ju just att en färg ser ut på ett sätt för våra ögon och ett annat sätt för en sensor eller en film. Till dess vi får en sensor som har samma färgseende som vi själva har är det ett problem, vare sig vi använder konstant ljus eller blixtljus.
/.../
Jag har aldrig sett en kamera och en skärm som använder samma RGB-färger. Det är ju därför vi har profiler.
cocuyo sa:Till TS:
Vettigt förslag.
Stefan
I stället för att bråka om den relativa taggigheten i ljuskurvan, kanske vi ska försöka hjälpa tkakito att förstå problemet?
Och som stefohl säger är lysrören än mer taggiga än xenonrören, och det skiljer en del på vilka xenonrör det handlar om. Min utgångspunkt är främst att man med konstant ljus har en annan överblick över hur man ser än när man använder ett helt annat ljus när man tar bilden.
Men om problemet är skillnader i hur färgen representeras genom de olika leden i framställningen av bilden, och hur den uppfattas när vi ser den direkt, kanske det helt enkelt inte finns någon lösning. Det finns exempel på att brunt blir grönt och att grönt kan bli blått vid fotografering, utan att det egentligen går att få någon rätsida på det. Metameriproblem kan vi kanske inte göra så väldigt mycket åt, utom att möjligen ändra färgen i en lagermask vid bildbehandlingen. Det är kontentan av inledningen i det första svaret.
Lila finns inte på sensorn. Lila finns inte heller i våra ögon, utan det är tre andra färger, som i en viss blandning uppfattas som lila. När vi fotograferar är det utöver ljuset minst tre led till innan vi tittar på bilden, och matchningen mellan den additiva bilden från kameran och den från skärmen, eller den subtraktiva bilden på papper, med belysningen som vi använder för att titta på den, kan göra att färgen på vissa saker avviker kraftigt från hur vi ser dem när vi betraktar dem direkt.
TS: Det vi kan se om du lägger upp en bild, helst råfil, är om problemet rör exponeringen.
Senast ändrad:
stefohl
Aktiv medlem
I stället för att bråka om den relativa taggigheten i ljuskurvan, kanske vi ska försöka hjälpa tkakito att förstå problemet?
Det är mer att du går ut med en information som jag upplever som helt felaktig. Och jag förstår fortfarande inte hur jag skulle se de metameriska bristerna med ett fast ljus. Och när det gäller att hjälpa TS tyckte jag att jag gjorde ett ordentligt försök i mitt första svar.
Till TS: Att titta på histogrammet är tyvärr ingen vidare lösning om du fotograferar i råformat. Det histogram du ser på kamerans display är resultatet av de inställningar som din kamera har om du tagit en bild i jpeg. Det innebär att du får helt olika histogram på din display beroende på vilken färgrymd, vilken vitbalansering eller vilken kontrast du valt i kameran.
Bättre är att du tar ett par alternativexponeringar under fotograferingen, öppnar bilderna i din råkonverterare, vitbalanserar bilderna och ser där vilken av bilderna som ger ett bra resultat. Kom ihåg att du antagligen kommer att behöva konvertera bilderna till en stor färgrymd, som t ex Prophoto RGB.
Stefan