Annons

Tips på att förbättra mitt fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsÅ

Aktiv medlem
Hej jag är en vanlig amatörfotograf som älskar att fota (hm konstigt om jag vore en amatörfotograf som hatade att fota). Som ni ser http://www.flickr.com/photos/matsamats/ är mina foton helkassa ur fotosidans synvinkel, fast jag är väldigt nöjd med de flesta. Men har ni små tips om hur jag kan förbättra dem typ andra vinklar osv?
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej Mats, varför utgå från att dina bilder är kass? (Typisk fotosidanmentalitet??).
Jag tittade igenom en del av dem och de ser bra ut.
(Jag går inte in på enskillda bilder och detaljer här, det är bättre om du postar i kritikpoolen för att få bra detaljsvar om specifika bilder).
Bild är subjektivt... vad är bra och vad är dåligt?
Du bestämmer i första hand.
Är du nöjd så är bilden bra.
Testa att lägga upp lite bilder i kritikpoolerna så får du nog feedback.
Ett sätt är att titta på andra och skapa sig förebilder.
Sedan jämföra sina bilder med andras och själv analysera vad som inte håller måtet.
Det kan vara så mycket.
Ljuset, skärpan, färgen, kompositionen.
En del åtgärdas vid fotoögonblicket och en del fixar du i Fotoshop eller liknande.
Studera de del-tekniker som du behöver för att flytta fram dina possitioner mot den (i dina ögon), perfekta bilden.
Ett bra sätt att "slipa" sig är att arbeta med teman.
En viss plats, ett viss typ av motiv, en viss färg eller en viss teknik i PS mm.
Till råga på allt så ändras sakta men säkert dina egna preferenser så en bra bild i dag kan kännas mindre lyckad nästa år då du ser den med nya "uppdaterade" ögon.
Detta i sig är ju ett tecken på att du utvecklas och skall ses som en sporre att gå vidare i fotograferandet.
Lycka till med ditt arbete och ha en skön sommar.

// Marts W
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Hej Mats, varför utgå från att dina bilder är kass? (Typisk fotosidanmentalitet??).
Jag tittade igenom en del av dem och de ser bra ut.
(Jag går inte in på enskillda bilder och detaljer här, det är bättre om du postar i kritikpoolen för att få bra detaljsvar om specifika bilder).
Bild är subjektivt... vad är bra och vad är dåligt?
Du bestämmer i första hand.
Är du nöjd så är bilden bra.
Testa att lägga upp lite bilder i kritikpoolerna så får du nog feedback.
Ett sätt är att titta på andra och skapa sig förebilder.
Sedan jämföra sina bilder med andras och själv analysera vad som inte håller måtet.
Det kan vara så mycket.
Ljuset, skärpan, färgen, kompositionen.
En del åtgärdas vid fotoögonblicket och en del fixar du i Fotoshop eller liknande.
Studera de del-tekniker som du behöver för att flytta fram dina possitioner mot den (i dina ögon), perfekta bilden.
Ett bra sätt att "slipa" sig är att arbeta med teman.
En viss plats, ett viss typ av motiv, en viss färg eller en viss teknik i PS mm.
Till råga på allt så ändras sakta men säkert dina egna preferenser så en bra bild i dag kan kännas mindre lyckad nästa år då du ser den med nya "uppdaterade" ögon.
Detta i sig är ju ett tecken på att du utvecklas och skall ses som en sporre att gå vidare i fotograferandet.
Lycka till med ditt arbete och ha en skön sommar.

// Marts W
Tack detsamma
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Mitt bästa tips. Titta inte på / jämför dina bilder med andra på fotosidan. Titta på de stora mästarna eller stora världskända mode/reklamfotografer/naturfotografer och försök härma deras bilder. Annars kommer du aldrig stiga över en medelmåttig nivå. Man måste ha höga ambitioner om man vill förbättra sig. Att sikta på en "hyffsad" nivå leder inte till utveckling tyvärr.

Annars så tycker jag många av dina bilder håller ganska bra balans mellan exponering och kontrast. Fotograferar du i Raw-format? Annars det kan vara nästa steg att ta. Färgkorrigering kommer sen. Även om du ställer en korrekt vitbalans så måste i stort sett alla bilder färgkorrigeras i både låg, mellan och högdagrar efteråt för bilden ska "poppa ut".

Tycker du kan titta på Johner.se eller Folio.se och inspireras. De är svenska bildbyråer som håller ganska hög nivå. Där handlar det ofta mer vardagsnära motiv som de flesta kan relatera till med både människor, djur och natur.

Framför allt ska du ha roligt, och lyssna på konstruktiv kritik, aldrig det andra klagandet som de flesta håller på med som bara är avundsjuka.

Lycka till!
 

Kijana

Aktiv medlem
Som ni ser http://www.flickr.com/photos/matsamats/ är mina foton helkassa ur fotosidans synvinkel, fast jag är väldigt nöjd med de flesta. Men har ni små tips om hur jag kan förbättra dem typ andra vinklar osv?
Instämmer med tidigare inlägg, lite konstigt är det att länka dina bilder hit från ett annat fotoforum. Lägg in dem i lämplig pool här, vetja.

Det "lilla" tipset är väl att du bestämmer dig för vad du vill visa med bilden. Är det bara det vackra med själva blomman (i det här fallet) som du vill fånga, eller vill du uttrycka några inre känslor?
Personligen saknar jag nog generellt en tydligare komposition i dina bildexempel. En del av dem är inte så tokiga ur den synvinkeln, men du kan nog jobba med en del detaljer som beskärning och bakgrund et cetera.
Bra ljus är inte heller oviktigt för en bra bild.

Att gå i andras fotspår kan ju i och för sig leda framåt, men bara till ett mål som redan är känt. Varför inte hitta dina egna stigar?
 

FransGlans

Aktiv medlem
en sak som jag funderat på när jag suttit å klurat på hur jag skall utvecklas som fotograf är
att skaffa nya mål med mitt fotande. Inte BARA "vardags foto"

En sak kunde vara att fota lite för att göra en STOR canvas förstoring, då gäller det att få till BILDEN med stort B.

en annan sak kan vara att göra en fotobok, kanske med ett speciellt tema. antingen som present till någon eller till en själv.

bara en tanke...

// FG
 

MatsÅ

Aktiv medlem
en sak som jag funderat på när jag suttit å klurat på hur jag skall utvecklas som fotograf är
att skaffa nya mål med mitt fotande. Inte BARA "vardags foto"

En sak kunde vara att fota lite för att göra en STOR canvas förstoring, då gäller det att få till BILDEN med stort B.

en annan sak kan vara att göra en fotobok, kanske med ett speciellt tema. antingen som present till någon eller till en själv.

bara en tanke...

// FG
Ok, tack men varför just Canvas?

Mats
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Instämmer med tidigare inlägg, lite konstigt är det att länka dina bilder hit från ett annat fotoforum. Lägg in dem i lämplig pool här, vetja.

Det "lilla" tipset är väl att du bestämmer dig för vad du vill visa med bilden. Är det bara det vackra med själva blomman (i det här fallet) som du vill fånga, eller vill du uttrycka några inre känslor?
Personligen saknar jag nog generellt en tydligare komposition i dina bildexempel. En del av dem är inte så tokiga ur den synvinkeln, men du kan nog jobba med en del detaljer som beskärning och bakgrund et cetera.
Bra ljus är inte heller oviktigt för en bra bild.

Att gå i andras fotspår kan ju i och för sig leda framåt, men bara till ett mål som redan är känt. Varför inte hitta dina egna stigar?
Tack, anledningen med länkningen var att jag var på jobb och kunde inte lägga in mina vanliga bilder. Men det skall jag göra så småningom
 
ANNONS