Annons

Tips på att förbättra mitt fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsÅ

Aktiv medlem
Hej jag är en vanlig amatörfotograf som älskar att fota (hm konstigt om jag vore en amatörfotograf som hatade att fota). Som ni ser http://www.flickr.com/photos/matsamats/ är mina foton helkassa ur fotosidans synvinkel, fast jag är väldigt nöjd med de flesta. Men har ni små tips om hur jag kan förbättra dem typ andra vinklar osv?
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej Mats, varför utgå från att dina bilder är kass? (Typisk fotosidanmentalitet??).
Jag tittade igenom en del av dem och de ser bra ut.
(Jag går inte in på enskillda bilder och detaljer här, det är bättre om du postar i kritikpoolen för att få bra detaljsvar om specifika bilder).
Bild är subjektivt... vad är bra och vad är dåligt?
Du bestämmer i första hand.
Är du nöjd så är bilden bra.
Testa att lägga upp lite bilder i kritikpoolerna så får du nog feedback.
Ett sätt är att titta på andra och skapa sig förebilder.
Sedan jämföra sina bilder med andras och själv analysera vad som inte håller måtet.
Det kan vara så mycket.
Ljuset, skärpan, färgen, kompositionen.
En del åtgärdas vid fotoögonblicket och en del fixar du i Fotoshop eller liknande.
Studera de del-tekniker som du behöver för att flytta fram dina possitioner mot den (i dina ögon), perfekta bilden.
Ett bra sätt att "slipa" sig är att arbeta med teman.
En viss plats, ett viss typ av motiv, en viss färg eller en viss teknik i PS mm.
Till råga på allt så ändras sakta men säkert dina egna preferenser så en bra bild i dag kan kännas mindre lyckad nästa år då du ser den med nya "uppdaterade" ögon.
Detta i sig är ju ett tecken på att du utvecklas och skall ses som en sporre att gå vidare i fotograferandet.
Lycka till med ditt arbete och ha en skön sommar.

// Marts W
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Hej Mats, varför utgå från att dina bilder är kass? (Typisk fotosidanmentalitet??).
Jag tittade igenom en del av dem och de ser bra ut.