Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig banding, hur gick det till?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Jag upptäckte på en av mina bilder, efter komprimeringen till jpg, en sorts "ljusskugga", nämligen höger om den mörka mannen i förgrunden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2706406.htm?set=mp

Man ser ju en lätt kontyr som är lite ljusare än bakgrunden men som är exakt mannens. Den kontyren syns inte i raw-filen, utan blev till i jpg som sagt. Någon sorts banding är det väl, antar jag. Men hur i hela friden gick det till? Då måste det ju ha funnits någon tonskillnad mellan "ljusskuggan" och bakgrunden även i rawfilen som då bara inte blev synlig. Men hur kan det vara? Det enda jag kommer på är att kanske stödljuset för AF som sätter igång under mörka förhållanden spökar här. Men jag begriper ändå inte det.
Kan någon förklarar det?

Och kanske har något årgärdsförslag?

OBS, det här är ingen dold uppmaning att kommentera själva bilden. Jag vill bara veta det tekniska.

Skruva av UV-filtret när du fotar på kvällen då det är mörkt så slipper du problemet.

Hej !

Det kan man ju tro, jag gör det inte ( ännu ), är det
taget genom en glasruta ?

Det finns en spökbild av mannen, det syns att det är av honom,
inte fotografen,

-Rörde han sej, hur lång slutartid ?

Varför är högra armbågen ljusgrå ?

Spegling i dubbelglas ?

//MW

Ja, UV-filtret hade jag på. Inte så smart kanske, mer glömskhet. Men kan det vara orsaken?
BIlden är inte tagen genom en glasruta iaf.

Jag glömde säga att mannen faktiskt rörde sig från höger till vänster. Slutartid 1/8, bländare 4,5, 50mm, ISO 2500.
Den ljusa armbågen har jag också funderat över.

Kan det vara så att en reflektion av AF-ljuset är så att säga "kvar" innan man trycker av eller nåt sånt?

Jag tror helt och hållet på att uv-filtret är boven. Den ljusa "skuggan" ligger i linje precis med den starka lampan ovanför skylten som ligger utanför bild kanten. Det blir spökreflektioner på grund av uv-filtret.

Det var nytt för mig att uv-filtret kan ha en sådan effekt utöver de man känner till. En anledning till att ha det som vana att ta bort det ibland (helt vågar jag inte, mitt barn fotar också ibland ;) )

Kan det vara så att en reflektion av AF-ljuset är så att säga "kvar" innan man trycker av eller nåt sånt?

Nja, ljus hänger sällan kvar, det är rätt så kvick, sitter och funderar om det varit
praktiskt med kvardröjande ljus.

----------------

Vad för kamera är det gjort med ?

//MW

Det var nytt för mig att uv-filtret kan ha en sådan effekt utöver de man känner till. En anledning till att ha det som vana att ta bort det ibland (helt vågar jag inte, mitt barn fotar också ibland ;) )

Kvälls och nattfoto är UV filter ett nono.

/Stefan R. Nilsson

Vad gör det egentligen mer utöver att sluka ljus och framkallar sådana spökbilder? Förfalskar det också färger eller sånt?

Vad gör det egentligen mer utöver att sluka ljus och framkallar sådana spökbilder? Förfalskar det också färger eller sånt?

Hej !

UV filter klipper (mer eller mindre brant) av spektrumet så uv-ljus
(ultraviolett) stängs ute, det gör att avståndsdis förvinner eller minskas,
detta på film, dig k har (om jag fattat det rätt), ett permanent uv filter,
så effekten av ett separat filter är i princip obefintlig.

OT:
Det sitter även ett IR-filter, vilket ofta saknas i ex
enklare telefonkaameror, vilket gör att man kan se om exvis
en fjärrkontroll fungerar, tro inte att ir-ljus har någon färg
även om det ser så ut, det skapas av signalbehandlingen.

Uv filter har man numer som objektivskydd mer eller mindre av
gammal vana, debatten om dess vara eller inte har varit stormande.
Startar vi den igen så får vi nog veckans Termos.

Vad jag minns så var det en märkbar kvalitetsförlust på längre telen
> ca 3-400mm, som att titta med en kikare genom en glasruta.

Jag har uv eller dyl på alla mina objektiv, de har genom åren
räddat några frontlinser och ett antal filtergängor.

Nån gång när viljan blir stark ska jag testa med-utan.

--

Nja, det har ju nån färg, om det förfalskar eller inte, säj det,
jag har aldri hört någon säga det.
vitbalansen tar nog oftas hand om ev förskutning.

En släkting till uv är skyligthfiltret, gör återgivningen
lite aning varmare, användes till film, ev här kanske är en förfalskare.

//MW

Det kan påverka färgåtergivningen, men det påverkar också nästan alltid skärpan negativt. Alla objektiv ger bäst skärpa utan extra glas framför frontlinsen. En del supertelen har ett fast "filter" eller skyddsglas längst fram för att det inte ska bli så dyrt att byta om det repas, men då är objektivkonstruktionen framräknad för att det ska vara där - i en del fall har de också möjlighet till insticksfilter som sitter nånstans i bakändan av objektivet, men också där är det tänkt att där alltid ska sitta en glasbit.

För bästa bildkvalitet bör man alltså köra utan filter. Sedan kan det förstås vara motiverat att ha ett filter ändå för att skydda frontlinsen. Jag råkade ut för en pytteliten apa på Kolmården som slickade på frontlinsen, men det gjorde ingen skada :)

Uv filter har man numer som objektivskydd mer eller mindre av
gammal vana, debatten om dess vara eller inte har varit stormande.
Startar vi den igen så får vi nog veckans Termos.

De där tråden har jag läst. Nej, det behövs absolut inte här. :)
Skärpan visste jag men ändå alltid bestämt mig för skyddsfilter av olika anledningar.
Men kvällsfoto ska jag köra utan nästa gång alltså.
Tack för alla svaren!

ANNONS
Götaplatsens Foto