Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Får väl se till att inte missa att korrekturläsa i fortsättningen. Men jag ska erkänna att jag nuförtiden släpper igenom mycket mer ofullkomligheter, felsyftningar och stavfel i det jag skriver i mail eller i olika fora, än vad jag någonsin skulle ha accepterat tidigare, när jag skrev på papper. Då var jag MYCKETpetigare. Det är också mycket lättare att hitta fel ifall det är utskrivet på papper, man har ju en mycket större överblick bl.a.
.
Nu tänker jag gå OT så det förslår, men jag tycker inte det är lättare att korrläsa på papper än på en dator eller padda. På vilket sätt skulle överblicken bli bättre? Däremot är det lättare att rödpenna på papper :)

Angående blixtskon finns det som sagt både för- och nackdelar med både Sonys variant och den variant alla andra använder. Den mest uppenbara nackdelen med Sonys är att "alla" andra använder den andra, och det blir mer påtagligt ju fler tillbehör som kommer som utnyttjar standardskon. Jag kommer aldrig att hänga på en skärm eller mikrofon på min kamera, så för mig är förmodligen Sonys (eller egentligen Minoltas) sko bättre, men det finns nog poänger med att Sony byter.

För övirgt har jag som sagt aldrig upplevt några problem med den blixtsko som introducerades av Leica i början av förra seklet.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Dristar mig till att göra ännu ett stickspårsinlägg (måste ju ifall jag ska svara på ditt)...

Vad man tycker är lättast är förstås individuellt, men jag tror faktiskt att du är den första som inte tycker att det är svårare att skriva och läsa på en skärm än på papper, och jag är grymt avis på dig för detta! Skulle själv väldigt gärna vilja ha den egenskapen.

T.ex. när jag nu sitter och skriver detta inlägg så ser jag bara en liten meddelanderuta, som på min lilla laptop inte blir särskilt stor. Jag får i alla fall mycket bättre överblick över det jag har skrivit på ett A4-papper jag har framför mig - rymmer mycket mer. För att inte tala om att jag kan ha 5-10 papper framför mig och snabbt "hoppa" fram och tillbaka. Går inte på en dator (åtminstone ingen jag har råd med). Jag tillhör den skara som har väldigt många nätsidor aktiva samtidigt när jag surfar, men jag kan ju bara se en enda i taget (i alla fall om jag ska kunna få någon som helst överblick över den).

Det finns förstås både för- och nackdelar med båda typerna av blixtskor. Personligen har jag dock som sagt aldrig stött på någon nackdel eller några problem med iISO-skon, men åtskilliga med den s.k. standardskon (i likhet med massor av andra). Håller med om att ifall man ser på marknaden som helhet, så är ISO-skon säkerligen bättre när man ska sälja.
.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Dristar mig till att göra ännu ett stickspårsinlägg (måste ju ifall jag ska svara på ditt)...

Vad man tycker är lättast är förstås individuellt, men jag tror faktiskt att du är den första som inte tycker att det är svårare att skriva och läsa på en skärm än på papper, och jag är grymt avis på dig för detta! Skulle själv väldigt gärna vilja ha den egenskapen.Det finns förstås både för- och nackdelar med båda typerna. Personligen har jag dock som sagt aldrig stött på någon nackdel eller några problem med iISO-skon, men åtskilliga med den s.k. standardskon. Håller med om att ifall man ser på marknaden som helhet, så är ISO-skon säkerligen bättre.
.
Att läsa på skärm (särskilt på en iPad med högupplöst skärm) har jag inte sett som ett problem på flera år - tror senaste pappersboken jag läste var en Stieg Larsson när den var ny. Att skriva på densamma är dock värre, då skärmtangentbord lämnar en del övrigt att önska. Jag har inte läst en pappersbok på många år, men ändå läst fler böcker än nånsin (under samma tidsperiod) sedan jag började läsa dem elektroniskt. Jag vet att de flesta föredrar att läsa böcker på papper :)

Jag har som sagt inte haft några problem med ISO-skon, och den har sina poänger. Om man bara ska använda blixtar i skon är Sonys variant bättre, men ska man kunna hänga dit fan och hans moster är den vanliga varianten mer gångbar.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Jag vet att de flesta föredrar att läsa böcker på papper :)
Ja, din förmåga att inte finna det mycket mer ansträngande att läsa på skärmar än på papper är som sagt både tämligen ovanlig och mycket avundsvärd!


---
Om man bara ska använda blixtar i skon är Sonys variant bättre, men ska man kunna hänga dit fan och hans moster är den vanliga varianten mer gångbar.
Tycker jag verkar vara en mycket bra sammanfattning.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Vad man tycker är lättast är förstås individuellt, men jag tror faktiskt att du är den första som inte tycker att det är svårare att skriva och läsa på en skärm än på papper, och jag är grymt avis på dig för detta! Skulle själv väldigt gärna vilja ha den egenskapen.
Här blev det lite otydligt. Jag SKRIVER betydligt snabbare på ett tangentbord än på en mekanisk skrivmaskin (och f.ö. också än vad jag gör för hand). Menade förstås att det är mycket svårare att få överblick över det jag skriver i dessa små meddelanderutor.

Men nu ser jag mig oroligt över axeln efter Off-Topic-poliser... :)
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag förstår

de som är inbitna användare av DSLR som tittar i en A77 i affären, eller får prova en ett litet tag att de helt enkelt säger "det här är säkert bra, men inget för mig" och sen sprider det vidare osv.

Jag ska avvakta lite med rapporter. Kan inte säga att jag blev så speciellt impad över att ha kört A77 på riktigt i början. Så mycket grejer som känns ovant och därför fel vid första anblicken.

Har tillbringat kvällen ute med kameran och tittade rätt länge i sökaren och gjorde alla inställningar där. Kunde inte förstå att trots f/2,8 och ISO 800 att jag fick slutartider på en halv sekund när det var fullt dagsljus. Till slut tog jag bort kameran och upptäckte att de var ju becksvart ute, men i sökaren var det som mitt på dagen :). Har skaffat mig en vana vilka tider, bländare och ISO som funkar bara genom att titta i sökaren, skulle kunna köra manuellt på känn rätt bra, men här blir man lurad.

Eller att man tar upp kameran till ögat och det är svart. Tar ned den igen för att plocka bort linsskyddet som måste sitta på, men det gjorde det inte. Kameran var inte påslagen. Van vid att plocka upp den och titta i sökaren och sätta på den när man har den där, men det funkar ju inte.

Eller att tiitta på displayen för att se en preview (brukade ha min A580 inställd på 10 s,), men skärmen är ju "live" hela tiden. Slår man på preview får man det i sökaren också. Skulle vilja ha preview på bakskärmen, men realtid i sökaren, men det går ju inte riktigt om de är direkt speglade och alltid visar samma information. Lite konstigt egentligen, det borde ju gå. Märkligt att jag aldrig har hört någon anmärka på det.

Det finns en hel del grunkor som är väldigt annorlunda än en DSLR och som kräver tillvänjning.

Tur att jag har köpt kameran för om jag bara hade provat den en kvart till en halvtimme så kanske jag hade ratat den.

Så jag gav den längre tid.

Kan nu säga efter par timmars användning och pillande på funktioner och inställningar att det känns annorlunda. Nu släpper jag inte den här ifrån mig i första taget. En oerhört kompetent kamera, men den kräver att annat handlag helt enkelt.

Jag har uttalat mig ganska mycket om den här, men kan säga att blir nog inte riktigt rättvist om man inte har gett den en tids användning på dess villkor lite grann.

Så, jag får väl återkomma efter en vecka eller nåt. Har hittills bara haft möjlighet att prova den under rätt kassa ljuförhållanden.

Ber att få återkomma.


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Här blev det lite otydligt. Jag SKRIVER betydligt snabbare på ett tangentbord än på en mekanisk skrivmaskin (och f.ö. också än vad jag gör för hand). Menade förstås att det är mycket svårare att få överblick över det jag skriver i dessa små meddelanderutor.

Men nu ser jag mig oroligt över axeln efter Off-Topic-poliser... :)
.
Helt OT är det inte - på en del kameror, fast tyvärr inte Sonys, kan man pilla metadat direkt i kameran. Med en wifikoppling i kameran kan man redigera och skicka bilder från sin padda eller telefon direkt. A77 har det inte, men det ryktas att de kommande NEX-kamerorna ska ha det.
 

afe

Aktiv medlem
de som är inbitna användare av DSLR som tittar i en A77 i affären, eller får prova en ett litet tag att de helt enkelt säger "det här är säkert bra, men inget för mig" och sen sprider det vidare osv.

Jag ska avvakta lite med rapporter. Kan inte säga att jag blev så speciellt impad över att ha kört A77 på riktigt i början. Så mycket grejer som känns ovant och därför fel vid första anblicken.

Har tillbringat kvällen ute med kameran och tittade rätt länge i sökaren och gjorde alla inställningar där. Kunde inte förstå att trots f/2,8 och ISO 800 att jag fick slutartider på en halv sekund när det var fullt dagsljus. Till slut tog jag bort kameran och upptäckte att de var ju becksvart ute, men i sökaren var det som mitt på dagen.
Du kan knappast undgått att se att de blev rätt mycket brusigare i sökaren?

Eller att man tar upp kameran till ögat och det är svart. Tar ned den igen för att plocka bort linsskyddet som måste sitta på, men det gjorde det inte. Kameran var inte påslagen. Van vid att plocka upp den och titta i sökaren och sätta på den när man har den där, men det funkar ju inte.
En del DSLR fungerar lustigt nog likadant, då man tittar genom en LCD (som kör overlay och sånt). Om kameran inte har ett batteri blir det svart :)

Eller att tiitta på displayen för att se en preview (brukade ha min A580 inställd på 10 s,), men skärmen är ju "live" hela tiden. Slår man på preview får man det i sökaren också. Skulle vilja ha preview på bakskärmen, men realtid i sökaren, men det går ju inte riktigt om de är direkt speglade och alltid visar samma information. Lite konstigt egentligen, det borde ju gå. Märkligt att jag aldrig har hört någon anmärka på det.
Att hålla på att chimpa (titta på tagna bilder) medans man fotograferar är ett otyg som bara tar bort koncentrationen från motivet. Defaultinställningen i NEX är att visa bilden i sökaren efter exponering, men det stängde jag av snabbt som attans.

Tror du kommer bli nöjd med kameran när du vant dig (fast det hade du nog inte blivit om den hetat Canon). EVF är ok som det är just nu, men innan det är överlägset OVF på alla sätt krävs nog några generationer till.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nä jag chimpar inte. Har koll nnär jag fotar och tar hand om bilderna när jag kommer hem. Vill kunnaslänga ett getöga ibland för att snabbt se att exponering osv ligger rätt. När jag är ute och tar bilder ägnar jag mig åt det.

Är inte helt säker att jag kommer bli helnöjd. Har varit lite kritisk hela tiden men sett att typ alla andra som haft kameran öser lovord över den.

Nu har jag som sagt bara använt den under kassa förhållanden. Kan nog bli bra när det är ljusare.

Tydligen finns en uppfattning att alla försvarar det man själv har och intalar sig själv och vill propagera för andra om det. Det är nog den uppfattningen som gett upphov till det här snacket om märkeskramande talibaner osv. Jag avskyr det och är definitivt inte så själv och tycker det är tråkigttom den uppfattningen är vad alla tror. Iofs får väl folk tro vad de vill, men det där sista att jag skulle tycka annorlunda om det var en Canon är totalt käpprätt fel.

Hursomhelst tror jag att jag kommer att gilla kameran, men det krävs en viss tillvänjning helt klart och den har några tillkortakommanden som inte är alldeles bra.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ska nog vänta lite med alla intryck tills jag har haft möjlighet att använda kameran lite mer under vettiga förhållanden. Hämtade ut den sent och har bara haft möjlighet att prova under ula förhållanden och ägnat mig åt idiotfotografi.

Typ så här:
ISO 6400 F/2,8 50mm 1,6s. slutartid handhållet.
Egentligen ett mirakel att det blir nåt överhuvudtaget :)
bilarinatten.jpg


/Mats
 

Bengf

Aktiv medlem
de som är inbitna användare av DSLR som tittar i en A77 i affären, eller får prova en ett litet tag att de helt enkelt säger "det här är säkert bra, men inget för mig" och sen sprider det vidare osv.

Jag ska avvakta lite med rapporter. Kan inte säga att jag blev så speciellt impad över att ha kört A77 på riktigt i början. Så mycket grejer som känns ovant och därför fel vid första anblicken.

Har tillbringat kvällen ute med kameran och tittade rätt länge i sökaren och gjorde alla inställningar där. Kunde inte förstå att trots f/2,8 och ISO 800 att jag fick slutartider på en halv sekund när det var fullt dagsljus. Till slut tog jag bort kameran och upptäckte att de var ju becksvart ute, men i sökaren var det som mitt på dagen :). Har skaffat mig en vana vilka tider, bländare och ISO som funkar bara genom att titta i sökaren, skulle kunna köra manuellt på känn rätt bra, men här blir man lurad.

Eller att man tar upp kameran till ögat och det är svart. Tar ned den igen för att plocka bort linsskyddet som måste sitta på, men det gjorde det inte. Kameran var inte påslagen. Van vid att plocka upp den och titta i sökaren och sätta på den när man har den där, men det funkar ju inte.

Eller att tiitta på displayen för att se en preview (brukade ha min A580 inställd på 10 s,), men skärmen är ju "live" hela tiden. Slår man på preview får man det i sökaren också. Skulle vilja ha preview på bakskärmen, men realtid i sökaren, men det går ju inte riktigt om de är direkt speglade och alltid visar samma information. Lite konstigt egentligen, det borde ju gå. Märkligt att jag aldrig har hört någon anmärka på det.

Det finns en hel del grunkor som är väldigt annorlunda än en DSLR och som kräver tillvänjning.

Tur att jag har köpt kameran för om jag bara hade provat den en kvart till en halvtimme så kanske jag hade ratat den.

Så jag gav den längre tid.

Kan nu säga efter par timmars användning och pillande på funktioner och inställningar att det känns annorlunda. Nu släpper jag inte den här ifrån mig i första taget. En oerhört kompetent kamera, men den kräver att annat handlag helt enkelt.

Jag har uttalat mig ganska mycket om den här, men kan säga att blir nog inte riktigt rättvist om man inte har gett den en tids användning på dess villkor lite grann.

Så, jag får väl återkomma efter en vecka eller nåt. Har hittills bara haft möjlighet att prova den under rätt kassa ljuförhållanden.

Ber att få återkomma.


/Mats
Vid det här laget så finns det nog mer än 50 inlägg bland annat många från dig själv Mats, som handlar just om att A77 kräver en hel del tillvänjning, Lennart har kommit med massor av tips om A77.

Jag själv kör för det mesta med skärmen invänd mot kameran, och använder då EVFn, för mig personligen så vill jag inte numera ständigt hålla på och kolla på varenda bild som man tar, jag har även tagit bort funktionen att bilden skall visas tex 5 sek eller nått, efter ett tag så kollar jag igenom kanske 20 bilder. bara jag själv tyckte att det blir en sådan inbiten vana att hela tiden hålla på och kolla på varenda bild, förstora den flytta runt osv, man kan missa många motiv om man hela tiden håller på och beundrar sina bilder.

Men när man är alldeles ny med kameran så behöver man nog titta oftare så klart för att se på resultatet och vad som hände när man provade den och den inställningen som man testar. Du behöver inte stressa nu för att visa att jag har kommit underfund med hela kameran på 3 dagar, för det kommer du inte att klara, Superfarna testare som har testat kameror i 15 år missar dom också en hel del. Lennart har påpekat det vad gäller A77 som exempel.

Tat lungt Mats försök att behålla den ett halvår minst, för A77 växer med tiden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nä jag chimpar inte. Har koll nnär jag fotar och tar hand om bilderna när jag kommer hem. Vill kunnaslänga ett getöga ibland för att snabbt se att exponering osv ligger rätt. När jag är ute och tar bilder ägnar jag mig åt det.

Är inte helt säker att jag kommer bli helnöjd. Har varit lite kritisk hela tiden men sett att typ alla andra som haft kameran öser lovord över den.

Nu har jag som sagt bara använt den under kassa förhållanden. Kan nog bli bra när det är ljusare.

Tydligen finns en uppfattning att alla försvarar det man själv har och intalar sig själv och vill propagera för andra om det. Det är nog den uppfattningen som gett upphov till det här snacket om märkeskramande talibaner osv. Jag avskyr det och är definitivt inte så själv och tycker det är tråkigttom den uppfattningen är vad alla tror. Iofs får väl folk tro vad de vill, men det där sista att jag skulle tycka annorlunda om det var en Canon är totalt käpprätt fel.

Hursomhelst tror jag att jag kommer att gilla kameran, men det krävs en viss tillvänjning helt klart och den har några tillkortakommanden som inte är alldeles bra.


/Mats
Den person som verkligen är Neutral på riktigt, kommer denifitivt att hitta tokigheter på vilket kameramärke han/hon än provar. Vår anpassnings förmåga är mycket stor så man vänjer sig även med mycket som är tokigt.

I en Sonytråd skall man givetvis kunna tala gott om kameran man köpt, man behöver dock inte varje gång slänga elakheter mot konkurenter, A77 står bra på sina egna ben och klarar sig utmärk väl.

Jag kan inte hitta någon annan tråd där man så öppet påtalar brister som i en Sonytråd gällande det egna märket, i och med att vi gör detta så är det därför vi får så ofta besök av andra märkesägare för dom märker att vi släpper på garden, dom kanske ser oss som svaga till och med och passar på att hugga till när det passar.
 

Znutt

Aktiv medlem
Eller att tiitta på displayen för att se en preview (brukade ha min A580 inställd på 10 s,), men skärmen är ju "live" hela tiden. Slår man på preview får man det i sökaren också. Skulle vilja ha preview på bakskärmen, men realtid i sökaren, men det går ju inte riktigt om de är direkt speglade och alltid visar samma information. Lite konstigt egentligen, det borde ju gå. Märkligt att jag aldrig har hört någon anmärka på det.
Håller med dig det är dumt. Har inte stört mig så mycket på det än, men det kommer ju. Borde gå att ändra då man kan få olika "overlay" på skärmen och sökaren, och även toggla dem på olika sätt.
Det som stör mig MYCKET är att inte WB knappen kan tillägnas andra funktioner.
Jag har inte heller provat följande AF, det skulle du väl kunna prova på hunden och CZ:at ?
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Nya A 77:an

Ska nog vänta lite med alla intryck tills jag har haft möjlighet att använda kameran lite mer under vettiga förhållanden. Hämtade ut den sent och har bara haft möjlighet att prova under ula förhållanden och ägnat mig åt idiotfotografi.

Typ så här:
ISO 6400 F/2,8 50mm 1,6s. slutartid handhållet.
Egentligen ett mirakel att det blir nåt överhuvudtaget :)
Visa bilaga 125987


/Mats
Hej Mats
Din reaktion var exakt lika som min. Vad är nu detta??
Skillnaden är att jag har kvar min A 580, och använder den även flitigt, men finner efter tillvänjining att A 77 är den jag "älskar".
Jag är ju ute i min segelbåt ganska ofta och har plats till båda .
A 77 med Sigmat 120-400 är otroligt att ta flygand fåglar.
A 77 är ju även fantastisk när ljuset är besvärligt. Den elektroniska sökaren återger ju vad sensorn presterar. Genom att med små vikeljusteringar av motivet så kan man snabbt trolla bort för ljusa himlar eller allt för mörka skogspartier, och man ser direkt vad som skall vara prioriterat i exponeringen.
Båda kamerorna ger ju fantastiska bilder, men nu efter tillvänjningen så är 77:an hela tiden förstavalet.
Lycka till med nya kameran Mats. Jag är säker att du kommer bli nöjd.

Bertil
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Håller med dig det är dumt. Har inte stört mig så mycket på det än, men det kommer ju. Borde gå att ändra då man kan få olika "overlay" på skärmen och sökaren, och även toggla dem på olika sätt.
Det som stör mig MYCKET är att inte WB knappen kan tillägnas andra funktioner.
Jag har inte heller provat följande AF, det skulle du väl kunna prova på hunden och CZ:at ?
Jodå, jag ska prova allt vad det lider.
Man ska nog inte ta mina tidiga utlåtanden alltför allvarligt. Har kameran med mig till jobbet och tänkte ta en tur på stan sen. Kan redan rapportera att det känns otroligt mycket bättre i dagsljus.

Samma sak var det när jag köpte min A550, vilket var ett impulsköp då jag innan jag gick till affären hade bestämt mig för en Nikon D90 som jag då hade ganska mycket erfarenhet av. Kände kraftig ånger ett par dagar, men när jag satt mig in i kameran ordentligt blev jag lyrisk.

Samma sak med A850. Sålde den efter nån vecka bara för att jag inte kom överens med den riktigt. Ångrade mig och köpte tillbaka den. Har nog framgått att jag sen uppskattade den väldigt mycket.

Får ta det lite lugnt helt enkelt. Klart däremot är att den här kameran kräver viss tillvänjning, men det är inga problem. Det håller jag på att skaffa mig i raketfart.

Har skruvat ner nivån på konturframhävning till låg. Hela sökaren blir ju annars helt gul. Vill bara ha ett snävt område där det i absolut bäst fokus framhävs. Hur har ni ställt in?

Finns väldigt mycket inställningar för programmering av knapparna. Håller mig till att börja med detta till ett minimum så man inte lär in sig på en del oövertänkta inställningar.

Blir nog bra så småningom. Jag är bara lite otålig av mig och har en förmåga att snöa in mig på negativa detaljer. Får återkomma lite senare.

Ett intryck är i alla fall att den känns otroligt modern. Känns avigt att gå tillbaka till ett mekaniskt DSLR-härke efter det här.


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
[...] det egna märket, [...]
Jag betraktar inte något märke på någon av mina kameror som mitt eget. Jag har betalat med surt förvärvade slantar för att köpa mina kameror och om någon av dem inte håller måttet så klagar jag.

i och med att vi gör detta så är det därför vi får så ofta besök av andra märkesägare för dom märker att vi släpper på garden, dom kanske ser oss som svaga till och med och passar på att hugga till när det passar.
Vad är det för gard du syftar på? Och vilka slags hugg? Forumdiskussioner här är väl inte nån slags tävling om att vara "bäst" på att racka ner på andra?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror att de flesta som skaffat en A77 eller en NEX 7 går igenom liknande faser. Jag var redan tillvand när jag köpte min NEX för jag hade ju min första SLT upplevelse något år innan i A55:an. Jag tyckte då att den var väldigt häftig, modern och ett verkligt nytänk och den hade dessutom massor av finesser som ingen tidigare sett i en instegsmodell. GPS fanns ju tidigare bara som tillbehör till mer avancerade modeller. Man häpnade.

Idag är i alla fall jag tillvand och lätt blase men har med tiden lärt mig att leva med och uppskatta främst EVF:en. För ska man lägga handen på det lilla hjärtat så är det EVF:en som är både potentiell showstopper och samtidigt det som gör att kameran verkligen vinner i längden genom alla de coola möjligheter som faktiskt förutsätter EVF.

När man sedan börjar kunna göra sitt bokslut så inser man ju att man inte kan dissa EVF rakt av för dess svagheter utan att balansera det med vad man får i andra vågskålen. Det tar lite tid att vänja sig men att bara fokusera på det man inte gillar är ju bara som att göra en boupptäckning och enbart räkna skulderna och mörka vad som finns av tillgångar som kan balansera det på bankkontob och i fast egendom om det nu finns sånt.

Riktigt allt som fanns i plusskålen såg ju ju inte heller förrän jag noga läst igenom Gary Friedmans "manual" till NEX 7. Speciellt disikussionerna och tipsen kring de konfigurationsändringar han valt att göra i kameran är tyckte jag var intressanta. Det finns ju så otroligt många menyval att beakta i dessa kameror att det är svårt att rakt upp och ner säta sig in i alla och går man på gammal rutin så kommer man garanterat att missa saker som man förmodligen kommer gilla och t.o.m. inte vilja vara utan. Det spar dessutom lite tid i jämförelse med "trial and error"-metoden som jag som en del vet inte är någon större anhängare av rent allmänt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej Mats
Din reaktion var exakt lika som min. Vad är nu detta??
Skillnaden är att jag har kvar min A 580, och använder den även flitigt, men finner efter tillvänjining att A 77 är den jag "älskar".
Jag är ju ute i min segelbåt ganska ofta och har plats till båda .
A 77 med Sigmat 120-400 är otroligt att ta flygand fåglar.
A 77 är ju även fantastisk när ljuset är besvärligt. Den elektroniska sökaren återger ju vad sensorn presterar. Genom att med små vikeljusteringar av motivet så kan man snabbt trolla bort för ljusa himlar eller allt för mörka skogspartier, och man ser direkt vad som skall vara prioriterat i exponeringen.
Båda kamerorna ger ju fantastiska bilder, men nu efter tillvänjningen så är 77:an hela tiden förstavalet.
Lycka till med nya kameran Mats. Jag är säker att du kommer bli nöjd.

Bertil
A580 är en lysande kamera som jag aldrig kommer göra mig av med. Jag ska fortsatt ha den som min tjockkamerabackup. A580 måste annars vara ett utmärkt val för unga nya instegsfotografer som just ska börja fota med systemkamera. Får man en sådan idag för säg 3500, med kitobjektivet och allt, så har man ju något riktigt bra att börja med. Sexton megapixel och den sensorn räcker mycket långt. Sedan har ju en del av de finesser som kom redan i A550 blivit ytterligare lite bättre och mer slipade.

Jag har som sagt kvar både den och A350:an som ju har en alldeles speciellt avtryck med sin fina CCD-sensor som ju är något alldeles extra på låga ISO. Där kan inte mycket tävla med den när det gäller att generera verkligt rena och fina bilder med väldigt bra färgåtergivning. Det finns en lång lätt förvånad tråd kring just en sådan jämförelse av A350 och A580 där ägarna av den senare modellen undrar om det är något fel på deras (då) nya A580-kameror som får på skallen av den där äldre leksakskameran.

Man ska inte skratta åt gamla CCD-sensorer även om tekniken idag är övergivna av samtliga tillverkareutom Leica möjligen, då det gäller sensorer i systemkameror. Men lite omseglad är den allt.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
A580 är en lysande kamera som jag aldrig kommer göra mig av med. Jag ska fortsatt ha den som min tjockkamerabackup. A580 måste annars vara ett utmärkt val för unga nya instegsfotografer som just ska börja fota med systemkamera. Får man en sådan idag för säg 3500, med kitobjektivet och allt, så har man ju något riktigt bra att börja med. Sexton megapixel och den sensorn räcker mycket långt. Sedan har ju en del av de finesser som kom redan i A550 blivit ytterligare lite bättre och mer slipade.

Jag har som sagt kvar både den och A350:an som ju har en alldeles speciellt avtryck med sin fina CCD-sensor som ju är något alldeles extra på låga ISO. Där kan inte mycket tävla med den när det gäller att generera verkligt rena och fina bilder med väldigt bra färgåtergivning. Det finns en lång lätt förvånad tråd kring just en sådan jämförelse av A350 och A580 där ägarna av den senare modellen undrar om det är något fel på deras (då) nya A580-kameror som får på skallen av den där äldre leksakskameran.

Man ska inte skratta åt gamla CCD-sensorer även om tekniken idag är övergivna av samtliga tillverkareutom Leica möjligen, då det gäller sensorer i systemkameror. Men lite omseglad är den allt.
Jo, det finns några milstolpar. A580 var en otroligt bra kamera. Tyvärr hade jag inte möjlighet att ha kvar den också om jag skulle köpa en A77a, annars hade jag behållt den.

Samma sak med A350! Otroligt rena bilder med den i bra ljus. CCD-sensorerna har ju inte mikrolinserna och Bayer-filtret som mjukar upp bilden.

CCD är inte övergivnet av alla. Hasselblad, Mamiya/PhaseOne osv använder ju det fortfarande just pga. krispigheten på låga ISO..


/Mats
 
ANNONS