Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LEE filters vs Flera exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och ska jag skruva på ett cirkulärt polarisation + ND på mitt 16-35 så lär det bli vinjettering < 20 mm gissar jag eftersom det då är dubbla filter (minst ett ordinarie storlek och ett slim).
Eller är jag ute och cyklar? Har ju inte testat själv så jag vet inte, men av vad jag läst så kan det bli problem med flera filter / tjocka filter på 82mm och 16-35an.

Därav som jag tänkte 105mm borde gå att använda för att undvika sånt.

Ah, då missförstod jag dig lite. Själv har jag skruvfilter för cir. polifilter och Lee filterhållare för ND filter så jag har inte testat din kombination men jag ser din poäng med att vilja ha en 105:a även om jag inte har någon egen erfarenhet men det borde det finnas här på fotosidan som använt de nkombinationen kan man tycka.

Jag är själv lite intresserad av att skaffa ett fyrkantigt cir. polfilterglass till min Lee hållare och sälja mina skruvfilter för att jag sällan använder dessa när jag fotar handhållet och för att eftersom jag inte längre använder avtonande filter så jat jag inget behov av att kunnna rotera polariseringsfiltret separat utan kan istället rotera hela filterhållaren.
 
Ah, då missförstod jag dig lite. Själv har jag skruvfilter för cir. polifilter och Lee filterhållare för ND filter så jag har inte testat din kombination men jag ser din poäng med att vilja ha en 105:a även om jag inte har någon egen erfarenhet men det borde det finnas här på fotosidan som använt de nkombinationen kan man tycka.

Jag är själv lite intresserad av att skaffa ett fyrkantigt cir. polfilterglass till min Lee hållare och sälja mina skruvfilter för att jag sällan använder dessa när jag fotar handhållet och för att eftersom jag inte längre använder avtonande filter så jat jag inget behov av att kunnna rotera polariseringsfiltret separat utan kan istället rotera hela filterhållaren.

Ja, det var lite dessa två alternativ som jag klurade på.

1. Skruvfilter (105 för att inte få vinjettering)
2. LEE-filter. (kan rotera så som jag önskar), Med ett LEE-gradierat så borde jag kunna hålla detta filter manuellt framför de övriga filterna också om jag skulle vilja ha graderat?

Vart köpte du dina LEE-filter. Jag hittar mest bara engelska sidor. Vet inte om något svenskt företag säljer dem/har dem på lager?
 
Japp, det är jag med på :) Den delen har jag sökt mig till.

Min tanke var om man ska köpa en step-up-ring till "vanliga" runda filter (icke LEE FILTERS alltså).
Så kanske man kan undvika vinjettering på dem genom att gå t.ex. från 72/77/82 -> 105 eller nåt liknande och köra på 105mm polarisation och ND-filter? (runda alltså).
Då har t.ex. LEE (och andra märken) 105 runda polarisationsfilter och (tror jag?) ND-filter som man kan nyttja tillsammans.

Annars så är det en LEE-filter-hållare, deras 82mm vidvinkeladapterring som du nämnde som är alternativet. Men då blir det lite "bökigare" att sätta upp, samt kostar mer. Men det kanske är en vettig lösning.
Köra på LEE-filterhållare, LEE-4x4-polarisation, LEE-ND-filter.

Liknar ganska mycket den uppsättning som jag använder. LEE har en speciell Vidvinkeladapter för väldigt korta brännvidder, typ 15-24. Den skruvas på gluggen så att den typ skruvas mot dig, så den klarar väldigt korta brännvidder. Jag använder den tillsammans med LEE filterhållare, och GND-filter av olika styrkor.
Längst fram på filterhållaren, har jag även en hållare för Polfilter i storlek 105 mm. Så jag använder både Avtonat gråfilter och Polfilter tillsammans när så behövs. Inga som helst problem med vinjettering.
Däremot så är ett Polfilter vid extrem vidvinkel(15-18) ganska värdelöst.

Vill du ha riktigt kul, så sätt dit ett LEE BigStopper också. Kolsvart blir det i sökaren med detta filter. Så du får komponera och göra övriga inställningar före du sätter dit filtret.
 
Liknar ganska mycket den uppsättning som jag använder. LEE har en speciell Vidvinkeladapter för väldigt korta brännvidder, typ 15-24. Den skruvas på gluggen så att den typ skruvas mot dig, så den klarar väldigt korta brännvidder. Jag använder den tillsammans med LEE filterhållare, och GND-filter av olika styrkor.
Längst fram på filterhållaren, har jag även en hållare för Polfilter i storlek 105 mm. Så jag använder både Avtonat gråfilter och Polfilter tillsammans när så behövs. Inga som helst problem med vinjettering.
Däremot så är ett Polfilter vid extrem vidvinkel(15-18) ganska värdelöst.

Vill du ha riktigt kul, så sätt dit ett LEE BigStopper också. Kolsvart blir det i sökaren med detta filter. Så du får komponera och göra övriga inställningar före du sätter dit filtret.

Vilken lösning var det som liknade din säger du?

Vad är det för hållare du har, den vanliga för 10x10-filter? Foundation kit?
Och filterhållaren längst ut, är det en rund filterhållare?
Min tanke med polfilter vid extrem vidvinkel är snarast om jag skulle behöva ha det för "anti-reflex" inte för att påverkar himlar. Gissar att polarisationseffekten märks mindre "problemmässigt" mot något som t.ex en flod än en himmel vid extremare vidvinklar?

LEE bigstopper är omöjlig att få tag på, men det hade varit ett drömfilter att testa med! :)
 
Vill du ha riktigt kul, så sätt dit ett LEE BigStopper också. Kolsvart blir det i sökaren med detta filter. Så du får komponera och göra övriga inställningar före du sätter dit filtret.

Big stopper är roligt att jobba med, det håller jag med om, men använder man LiveView så går det alldeles utmärkt att fixa komposition och exponering även med filtret på. Åtminstone på en Canon ;)
 
Ja, det var lite dessa två alternativ som jag klurade på.

1. Skruvfilter (105 för att inte få vinjettering)
2. LEE-filter. (kan rotera så som jag önskar), Med ett LEE-gradierat så borde jag kunna hålla detta filter manuellt framför de övriga filterna också om jag skulle vilja ha graderat?

Vart köpte du dina LEE-filter. Jag hittar mest bara engelska sidor. Vet inte om något svenskt företag säljer dem/har dem på lager?

Jag har köpt mina grejer på lite olika ställen, främst ifrån England men även en svensk site som jag inte kommer ihåg namnet på nu men de sysslade med ljussättning och filter på ett lite bredare plan än för bara foto. Två svenska som jag hittar nu är http://www.photax.se och http://www.goecker.se som jag känner igen till namnet men jag har ingen personlig erfarenhet av någon av dom.

Glömde kommentera handhållet, jag gör det ibland med mina ND filter men då behöver jag ju inte bry mig om någon horisont så det gör inget om jag roterar dem lite, å andra sidan kanske det inte är så ofta du använder både polfilter och avtonande filter samtidigt så att det är värt besväret med en dyrare lösning.
 
Big stopper är roligt att jobba med, det håller jag med om, men använder man LiveView så går det alldeles utmärkt att fixa komposition och exponering även med filtret på. Åtminstone på en Canon ;)

Ja, den är säkert trevlig att jobba med, men det gäller ju att få tag på den också! =)
 
Ja, den är säkert trevlig att jobba med, men det gäller ju att få tag på den också! =)

Det verkade som att dem hade inne Big stopper på en av sidorna så jag lade en sådan beställning nu med filterhållare och adapterringar :) ska bli spännande att se!
 
Vilken lösning var det som liknade din säger du?

Vad är det för hållare du har, den vanliga för 10x10-filter? Foundation kit?
Och filterhållaren längst ut, är det en rund filterhållare?
Min tanke med polfilter vid extrem vidvinkel är snarast om jag skulle behöva ha det för "anti-reflex" inte för att påverkar himlar. Gissar att polarisationseffekten märks mindre "problemmässigt" mot något som t.ex en flod än en himmel vid extremare vidvinklar?

LEE bigstopper är omöjlig att få tag på, men det hade varit ett drömfilter att testa med! :)

Det är Foundation kit jag menar, för filter 100x150.
Ja, det är en rund hållare avsedd för Polfilter 105 mm. Du har rätt. naturligtvis är det högst användbart för att ta bort vattenreflexer mm. Det är för himlar vid mycket vidvinkel som det är värdelöst, i mitt tycke.

Ja, känner till att Big Stopper tydligen är svårt att få tag på fortfarande. Köpte mitt från en firma i England, tror dom heter Studio Direct eller liknande.
 
Big stopper är roligt att jobba med, det håller jag med om, men använder man LiveView så går det alldeles utmärkt att fixa komposition och exponering även med filtret på. Åtminstone på en Canon ;)

Ah ! Intressant, det måste jag prova. Tack för tipset.
Har varit dålig på att köra LiveView hitills.
 
Jag kör ofta med Live View och manuell fokus när jag fotograferar landskap. Det är bara att ställa in den lilla rutan där man vill lägga fokus och sätta förstoringen till 10 ggr. Jag har också ställt min Live View så att ljusheten ändras när jag ändrar bländaren eller slutartiden. Då är det inga problem att få Live View ljus (samma ljushet som exponeringen) även om man har ett mörkt ND-filter framför. Jag tycker också det är lättare i Live View att se var jag ska låta toningen börja när jag använder ett tonat gråfilter. Kameran jag kör med är en Canon 5D II.

Jag har beställt två ND-filter (ej tonade) och en ring (vidvinkel) till hållaren från http://www.speedgraphic.co.uk/. En firma som några har rekommenderat här på FS. Beställde i går och idag fick jag ett mail idag att sakerna är på väg, så jag får se hur det går.

Tidigare körde jag med ND-filter som man skruvade på objektivet, men filter + ringen till hållaren gav vinjettering från 20 mm och nedåt. Däremot kom inte hållaren med. Dessutom blir det lättare att byta ND-filter utan att behöva skruva av och på dessa på objektivet. Jag kör också med LEEs 100 mm system.

/Gunnar
 
Jag kör ofta med Live View och manuell fokus när jag fotograferar landskap. Det är bara att ställa in den lilla rutan där man vill lägga fokus och sätta förstoringen till 10 ggr. Jag har också ställt min Live View så att ljusheten ändras när jag ändrar bländaren eller slutartiden. Då är det inga problem att få Live View ljus (samma ljushet som exponeringen) även om man har ett mörkt ND-filter framför. Jag tycker också det är lättare i Live View att se var jag ska låta toningen börja när jag använder ett tonat gråfilter. Kameran jag kör med är en Canon 5D II.

Jag har beställt två ND-filter (ej tonade) och en ring (vidvinkel) till hållaren från http://www.speedgraphic.co.uk/. En firma som några har rekommenderat här på FS. Beställde i går och idag fick jag ett mail idag att sakerna är på väg, så jag får se hur det går.

Tidigare körde jag med ND-filter som man skruvade på objektivet, men filter + ringen till hållaren gav vinjettering från 20 mm och nedåt. Däremot kom inte hållaren med. Dessutom blir det lättare att byta ND-filter utan att behöva skruva av och på dessa på objektivet. Jag kör också med LEEs 100 mm system.

/Gunnar

Är det någon specifik inställning du ändrat för att få det resultatet på live view?

Jag har beställt på den svenska sidan Goecker en filterhållare och adapterringar, plus en big stopper. Får se hur den leveransen går :)
Sen ska jag klura lite vilka filter som jag behöver/önskar. Men ett cirkulärt (10x10) polarisationsfilter och något ND-filter verkar det bli i alla fall.
 
Hej!

På en Canon 5D II så går man in i menyn "Live View/Movie func. set. -> LV func. setting -> Still only -> Exposure simulation. Det finns även Stills + movie, men den inställningen har jag inte utforskat.

Då visar bilden i Live View som det kommer bli när du har tagit bilden. Kör man med mörka filter eller det är lite mörkt ute, så är det bara ställa bländare och slutartid så exponeringen blir bra. Då är Live View ljus, så då kan man finjustera kompositionen, justera det tonade gråfiltret och fixa skärpan genom öka förstoringen till 10 ggr och ställa skärpan manuellt. Betydligt enklare än att försöka se något genom en mörk sökare och höra autofokus jaga fram och tillbaka.

Leta i instruktionsboken efter Exposure simulation eller vad det kan heta på svenska.

/Gunnar
 
Hej!

På en Canon 5D II så går man in i menyn "Live View/Movie func. set. -> LV func. setting -> Still only -> Exposure simulation. Det finns även Stills + movie, men den inställningen har jag inte utforskat.

Då visar bilden i Live View som det kommer bli när du har tagit bilden. Kör man med mörka filter eller det är lite mörkt ute, så är det bara ställa bländare och slutartid så exponeringen blir bra. Då är Live View ljus, så då kan man finjustera kompositionen, justera det tonade gråfiltret och fixa skärpan genom öka förstoringen till 10 ggr och ställa skärpan manuellt. Betydligt enklare än att försöka se något genom en mörk sökare och höra autofokus jaga fram och tillbaka.

Leta i instruktionsboken efter Exposure simulation eller vad det kan heta på svenska.

/Gunnar

Plockade fram instruktionsboken nu till mark IIIan och där fanns det på sida 205. Ska ta fram kameran och ställa in den inställningen nu :)
Helt klart smidigt och bra!
 
Plockade fram instruktionsboken nu till mark IIIan och där fanns det på sida 205. Ska ta fram kameran och ställa in den inställningen nu :)
Helt klart smidigt och bra!

Möjlig: Ljusstyrkan som visas är snarlik den faktiska ljusstyrkan hos den bild (exponering) som tas. Om du ställ in exponeringskompensation kommer bildens ljusstyrka att ändras i enlighet med det.

Under: Vanligtvis visas bilden med standardljusstyrka för att det ska bli enklare att se Live View-bilden. Bilden visas med snarlik faktisk ljusstyrka (exponering) som hos den bild som tas när du enbart håller ned knappen för skärpedjupskontroll.

Ej möjlig: Bilden visas med standardljusstyrka för att det ska bli enklare att se Live View-bilden. Även om du ställer in exponeringskompensation visas bilden med standardljusstyrka.

Är det "möjlig" som du syftar på?
 
Det verkar som man har lagt till fler möjligheter på mark III. Alternativet "Under" har jag inte hittat på mark II. Läget "Möjlig" verka stämma med det läget jag har på mark II.
Jag exponerar dock inte efter skärmen utan finjusteringen gör jag genom att kolla på exponeringsmätaren. Jag har dock inte kontrollerat om det fungerar med exponeringskompensation då jag alltid kör i läget manuellt, men det ska väl fungera även om man kör med bländare eller slutarprioritet och ställer in exponeringskompensering.

/Gunnar
 
Det verkade som att dem hade inne Big stopper på en av sidorna så jag lade en sådan beställning nu med filterhållare och adapterringar :) ska bli spännande att se!

Tyvärr så var det ju så att den inte fanns på lager ändå, fastän jag tom ringde för att bekräfta det! Dålig stil att man kan beställa saker som är på lager och sen visade det sig att det inte fanns på lager!
Så nu har jag avbrutit hela min order på goecker.se.
 
Vilken lösning var det som liknade din säger du?

Vad är det för hållare du har, den vanliga för 10x10-filter? Foundation kit?
Och filterhållaren längst ut, är det en rund filterhållare?
Min tanke med polfilter vid extrem vidvinkel är snarast om jag skulle behöva ha det för "anti-reflex" inte för att påverkar himlar. Gissar att polarisationseffekten märks mindre "problemmässigt" mot något som t.ex en flod än en himmel vid extremare vidvinklar?

LEE bigstopper är omöjlig att få tag på, men det hade varit ett drömfilter att testa med! :)

big stopper finns på lager på en finsk butik jag köpte min där efter stått i kö 6 månader i en engelsk butik. Här är mail adressen till henne som hjälpte mig på finska butiken, Deras hemsida är på finska men jag mailade dom.
[email protected]

Jag har ett sprillans nytt likadan filter med den nya versionen från hitech om någon är intresserad.
 
ANNONS