Annons

LEE filters vs Flera exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Ok trist, gäller det bara 10 stopps-filtret eller gäller det även dom andra ND filtrena från Hitech?
Tyvärr även på dem mindre mörka också, även om det inte är lika markant.
Ju kraftigare "mörkning" desto mer blir effekten.. så att kombinera flera "minde mörka" funkar inte heller.
Det jag läst mig till efter att ha googlat och läst på forum, recensioner i flera veckor är att LEE kostar, men levererar också bäst kvalitet, tyvärr.. fanns som ingen genväg där.

Dock är detta inget som jag själv personligen testat, må så tilläggas igen.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Har bara läst på forum och pratat med andra och du får tydligen rätt så starkt framträdande fula färgstick i bilden mot lilahållet tyvärr
Man får rätt ofta färgstick med så här täta filter, speciellt i solsken (de stoppar nämligen inte IR-strålning lika mycket som synligt ljus). Jag kan ibland se färgstick även med mitt B+W 106 i solsken, färgstick som inte syns när det är lite mörkare.

Engelska tidningen Black and White Photography testade Lee, Hitech och ett märke till förra året, Hitech fick mycket bra kritik. En annan jämförelse finns här som visserligen påvisar färgstick men så stora är de inte i mina ögon (och mer blått än magenta?).

Jag har inte haft några problem med färgstick i mina tonade ND-filter från Hitech (2-3 steg).
 

fiend

Aktiv medlem
Man får rätt ofta färgstick med så här täta filter, speciellt i solsken (de stoppar nämligen inte IR-strålning lika mycket som synligt ljus). Jag kan ibland se färgstick även med mitt B+W 106 i solsken, färgstick som inte syns när det är lite mörkare.

Engelska tidningen Black and White Photography testade Lee, Hitech och ett märke till förra året, Hitech fick mycket bra kritik. En annan jämförelse finns här som visserligen påvisar färgstick men så stora är de inte i mina ögon (och mer blått än magenta?).

Jag har inte haft några problem med färgstick i mina tonade ND-filter från Hitech (2-3 steg).
Jag tror att jämför man LEEs bigstopper mot Hitechs motsvarande så har jag iaf läst och sett några bilder på klart stora skillnader på dem, men nu har jag det inte färskt i minnet vart exakt jag såg dessa tester och bilder :/
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag tror att jämför man LEEs bigstopper mot Hitechs motsvarande så har jag iaf läst och sett några bilder på klart stora skillnader på dem, men nu har jag det inte färskt i minnet vart exakt jag såg dessa tester och bilder :/
Ja, någon skillnad är det förhoppningsvis, om inte annat eftersom det skiljer nära 500 kr i pris! Leveransläget verkar dock ha förbättrats, engelska fotohandlaren Robert White skriver på sin hemsida att de är nere i 2-4 v väntetid. Länk RW är dessutom billigare än många andra handlare (inkl Fimeko) på just Big Stopper.

Någon gång när jag blir vuxen skall jag också köpa Lee-filter! :)
 

snap01

Aktiv medlem
Man får rätt ofta färgstick med så här täta filter, speciellt i solsken (de stoppar nämligen inte IR-strålning lika mycket som synligt ljus). Jag kan ibland se färgstick även med mitt B+W 106 i solsken, färgstick som inte syns när det är lite mörkare.

Engelska tidningen Black and White Photography testade Lee, Hitech och ett märke till förra året, Hitech fick mycket bra kritik. En annan jämförelse finns här som visserligen påvisar färgstick men så stora är de inte i mina ögon (och mer blått än magenta?).

Jag har inte haft några problem med färgstick i mina tonade ND-filter från Hitech (2-3 steg).
den nya versionen av hitech formath hitech pro stop är bättre än version ett som det finns tester på.
ett test på dom bägge
http://www.dannylintonphotography.com/nggallery/hitech-nd-pro-10-stop-review/
 

fiend

Aktiv medlem
Ja, någon skillnad är det förhoppningsvis, om inte annat eftersom det skiljer nära 500 kr i pris! Leveransläget verkar dock ha förbättrats, engelska fotohandlaren Robert White skriver på sin hemsida att de är nere i 2-4 v väntetid. Länk RW är dessutom billigare än många andra handlare (inkl Fimeko) på just Big Stopper.

Någon gång när jag blir vuxen skall jag också köpa Lee-filter! :)
Det låter bra med 2-4v väntetid, lite mer humant! :) Blir nog att investera i lite filter här framöver då.
 

snap01

Aktiv medlem
Det låter bra med 2-4v väntetid, lite mer humant! :) Blir nog att investera i lite filter här framöver då.
jag är nog tveksam till att det tar 2-4 veckor väntetid när dom har kölistor som är uppåt 1 år. Det enda stället jag hittat det på är på finska butiken ingen av dom engelska butikerna kan säga när dom kan leverara. Det är möjligt att det kommer in filter men dom kommer gå till dom första i den års långa kön.
 

Emil-G

Aktiv medlem
jag är nog tveksam till att det tar 2-4 veckor väntetid när dom har kölistor som är uppåt 1 år. Det enda stället jag hittat det på är på finska butiken ingen av dom engelska butikerna kan säga när dom kan leverara. Det är möjligt att det kommer in filter men dom kommer gå till dom första i den års långa kön.
Så här skriver i alla fall RW på sin hemsida:
Lee Filters Update - 10th of August 2012
General News
Below you will find a summary of the current situation regarding Lee Filters products.

The Big Stopper: The situation with the Big Stopper is as follows: We are pleased to say that following recent deliveries we have now cleared all Big Stopper orders up to the 7th of August 2012. - We are still processing the back orders this week so please be patient if you have not yet received it.

Following this we should be receiving a more regular supply of smaller deliveries that will hopefully keep our waiting times to between approximately 2 weeks and one month. Owing to the issues in supply of this filter we cannot guarantee this, but we are pleased that the days of nine month waiting times for this filter seem to be gone.
Och testet jag länkade till (Danny Linton) gällde Pro-versionen, det har tidigare funnits en standardversion med kraftigt färgstick. Var har du sett att det finns två olika Pro-filter? (Du länkar för övrigt till samma test som jag?)
 

snap01

Aktiv medlem
Så här skriver i alla fall RW på sin hemsida:


Och testet jag länkade till (Danny Linton) gällde Pro-versionen, det har tidigare funnits en standardversion med kraftigt färgstick. Var har du sett att det finns två olika Pro-filter? (Du länkar för övrigt till samma test som jag?)
jag gick inte in på din länk. Det finns två oliks versioner av hitech filter den senare modellen pro som jag har heter format har ludd i en ram runt filtret för att hindra ströljus komma in o ligger i ett läder fodral o ska vara bättre än den gamla varianten som ligger i en plastficka. Jag har pratat med general agenten om filtrena. se länk på gamla filtret.
http://blog.robertstrachan.com/archives/844/lee-big-stopper-hitech-10-stop-nd-filter-review/
 

snap01

Aktiv medlem
Så här skriver i alla fall RW på sin hemsida:


Och testet jag länkade till (Danny Linton) gällde Pro-versionen, det har tidigare funnits en standardversion med kraftigt färgstick. Var har du sett att det finns två olika Pro-filter? (Du länkar för övrigt till samma test som jag?)
hitech pro model liknar lees med en ram med ludd för hindra ströljus att komma in o det fanns inte på första versionen. Jag har inte sagt att det finns två pro modeller utan två olika versioner från hitech o jag tror version två ersätter första modellen utan ströljus skydd.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Hur är det med färgsticken, går dom att korrigera i tex Lightroom? Hjälper det med gråkort, eller är det ojämnt färgstick som är svårt att få till i efterbehandlingen?

För det här verkar vara Pro-filtret: http://viewitem.eim.ebay.se/Hitech-100mm-ZPro-Series-Pro-Stop-10-Filter-with-3mm-Gasket--Fits-Hitech/130642527508/item

Men hur är det med två- och fyra stopps filterna, finns det två versioner där också? Det jag har hittat är det här: http://viewitem.eim.ebay.se/Hitech-100mm-Series-12-ND16--4-Stop-Neutral-Density-Filter-Fits-Cokin--Lee/140841486784/item
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det är inte helt enkelt att korrigera färgsticken, ofta slutar det med att jag har konverterat till svartvitt istället om det har varit för krångligt. IR-färgsticket mot rödbrunt är nog värst eftersom det ibland varierar lite över bilden, speciellt i starkt solsken. Jag har nog ett par QP-kort liggande någonstans så jag skulle kunna prova om det hjälper nästa gång.

Mig veterligen är de tunnare filtren (1-4 steg) av den gamla modellen och de tjockare (5-10 steg) av den nya med skumgummikant. Jag har ett gammalt 10-stegsfilter som jag nästan inte använt, kanske borde plocka fram det... Jag har också 3 och 6 steg men då som skruvfilter (Kenko resp B+W), jag tycker de är lättare att använda. Att det skulle vara lättare att trycka i ett fyrkantsfilter i hållaren än att skruva dit ett runt filter i gängan håller jag inte med om, jag tycker jag rubbar kameran mer med fyrkantsfilter.

Hitech-filter kan även köpas direkt från Formatt, www.formatt.co.uk
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det är inte helt enkelt att korrigera färgsticken, ofta slutar det med att jag har konverterat till svartvitt istället om det har varit för krångligt. IR-färgsticket mot rödbrunt är nog värst eftersom det ibland varierar lite över bilden, speciellt i starkt solsken. Jag har nog ett par QP-kort liggande någonstans så jag skulle kunna prova om det hjälper nästa gång.

Mig veterligen är de tunnare filtren (1-4 steg) av den gamla modellen och de tjockare (5-10 steg) av den nya med skumgummikant. Jag har ett gammalt 10-stegsfilter som jag nästan inte använt, kanske borde plocka fram det... Jag har också 3 och 6 steg men då som skruvfilter (Kenko resp B+W), jag tycker de är lättare att använda. Att det skulle vara lättare att trycka i ett fyrkantsfilter i hållaren än att skruva dit ett runt filter i gängan håller jag inte med om, jag tycker jag rubbar kameran mer med fyrkantsfilter.

Hitech-filter kan även köpas direkt från Formatt, www.formatt.co.uk
Även om det inte är enklare med fyrkantsfilter, så måste man väl spara en del pengar då filterna kan användas på flera objektiv.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Även om det inte är enklare med fyrkantsfilter, så måste man väl spara en del pengar då filterna kan användas på flera objektiv.
Tja, visst finns det fördelar med fyrkantsfilter men jag har samma filterdiameter på mina zoomar så i mitt fall är det inget problem =)

Sambon har dock tre olika diametrar på sina objektiv så hon kör med fyrkantiga filter, precis som du säger.
 

Team Member

Aktiv medlem
Ja, någon skillnad är det förhoppningsvis, om inte annat eftersom det skiljer nära 500 kr i pris! Leveransläget verkar dock ha förbättrats, engelska fotohandlaren Robert White skriver på sin hemsida att de är nere i 2-4 v väntetid. Länk RW är dessutom billigare än många andra handlare (inkl Fimeko) på just Big Stopper.

Någon gång när jag blir vuxen skall jag också köpa Lee-filter! :)


Och så är det sluthandlat på Robert White....så länge man ha grejerna skickade till Sverige iaf..

Efter att ha försökt att beställa LEE filter ifrån dom för några veckor sen så fick jag via mail besked att dom inte skickar till Sverige längre....

"Hi,



Due to a dispute with the Swedish Tax authorities no longer supply goods to Sweden, this is why you are getting this message.



Regards,



Daniel.



Website Sales Department


....skit oxså....


Iaf, jag har mycket LEE filter sen tidigare och det är det enda som funkar.
 

Team Member

Aktiv medlem
Det var någon som rekomenderade Speed Graphic i England tidigare i tråden.
Jag kontaktade dom och hörde mig för om frakt osv.....inga problem var svaret.

Så jag beställde ett Lee Bigstopper, förvisso får jag vänta 2 veckor men det kan jag leva med när kostnaden inkl frakt blev 1175:-.
 

snap01

Aktiv medlem
Det var någon som rekomenderade Speed Graphic i England tidigare i tråden.
Jag kontaktade dom och hörde mig för om frakt osv.....inga problem var svaret.

Så jag beställde ett Lee Bigstopper, förvisso får jag vänta 2 veckor men det kan jag leva med när kostnaden inkl frakt blev 1175:-.
dom hade ingen kö? jag är tveksam att till att du har ett filter i din hand om 2 veckor om dom inte har ett i lager för lee har svårt att får fram o kön på ,många ställen är årslång. Jag väntade på ett ställe i 6 månader när jag till slut hittade finska firman som hade det i lager . Visserligen något dyrare men jag fick det på 3 dar. Återkom gärna om du fick det på två veckor.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det var då ett gnällande från dig, Ove?!

Om nu flera olika butiker säger att de inte har någon kö längre, varför maler du på så där? Kan det inte vara så enkelt att Lee fått (bättre) ordning på sin produktion?
 

Team Member

Aktiv medlem
dom hade ingen kö? jag är tveksam att till att du har ett filter i din hand om 2 veckor om dom inte har ett i lager för lee har svårt att får fram o kön på ,många ställen är årslång. Jag väntade på ett ställe i 6 månader när jag till slut hittade finska firman som hade det i lager . Visserligen något dyrare men jag fick det på 3 dar. Återkom gärna om du fick det på två veckor.
...well...

Enligt Robert White så är dom nere på 2-4 veckors leveranstid nu och så även Speed Graphics.
Lee har tydligen äntligen lyckats med det som dom annonserade om för ett halvår sen, att anställa fler och även utbilda ny personal i att tillverka filter.

Så nej, jag är inte ett dugg förvånad om jag har mitt filter i handen om 2 veckor.
 
ANNONS