Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkameror med mekanisk zoomring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Norén

Aktiv medlem
Vilka kompaktkameror har mekanisk zoomring?

Jag ogillar vidvinkel (< motsv 35 mm) och vet att skaffar jag en kamera som börjar på motsv. 24 mm - som tyvärr alltför många av dagens kameror, både enklare och dyrare - så kommer 9 av 10 bilder andra tar att tas på den brännvidden. Därför vore det trevligt att kunna parkera objektivet på 35. (Stegzoom är det ingen som kommer att begripa sig på.)

Fuji X10. Och Canon S100/110 har en ring runt objektivet som man kan använda för brännviddsinställning med fasta steg, vilket jag tycker är både praktiskt och trevligt.

Problemet är väl bara att on/off sköts med samma zoomring, så då hamnar den ju på lägsta brännvidd likt förbannat om man låter någon annan fotografera...

Sant. Då är ju X100 bättre. Eller en S100. Den kan man ställa in så att den alltid startar på en bestämd brännvidd.

Jag blir å andra sidan alltid irriterad på den bedrövliga kompositionen når jag lånar ut kameran, oavsett brännvidd. Då är det idag bättre med en högupplöst digitalkamera och 24mm, det är lättare att i efterhand välja utsnitt ur en bild som är tagen för långt ifrån... Zoomar de in kapar de obönhörligen fötterna osv...

Ja X100 är ju optimal - det GÅR ju inte att zooma då det är en fast brännvidd motsv 35mm. Intressant info om S100/110 förresten!

Jag blir å andra sidan alltid irriterad på den bedrövliga kompositionen når jag lånar ut kameran, oavsett brännvidd. Då är det idag bättre med en högupplöst digitalkamera och 24mm, det är lättare att i efterhand välja utsnitt ur en bild som är tagen för långt ifrån... Zoomar de in kapar de obönhörligen fötterna osv...

Mitt problem med 24 mm är det motsatta - det lockar folk att gå för nära vilket ger en obehaglig förvrängning av perspektivet i jämförelse med normalbrännvidd (35-50 mm) vid samma bildutsnitt. Hellre en och annan kapad fot än en avlång skalle, liksom. Eller som vidvinkelmissbruket i dagstidningarna, där man blir sjösjuk av alla lutande linjer.

Men kan man ställa in standardbrännvidden på S100 (och 110?) så ska jag definitivt titta närmare på den.

Pentax Q med 8.5mm F1.9 så hamnar du alltid på motsvarande ~50mm fullformat. ;)
Släng på den nya telezoomen så har du din kompakta telekamera.

Ni klagar på resultaten som blir när ni låter andra fotografera med er kamera.
Enkel lösning, låt bli att låna ut kameran.
Alternativ lösning, lev med att andra tycker annorlunda, och radera kortet när ni fått tillbaka kameran.

Ni klagar på resultaten som blir när ni låter andra fotografera med er kamera.
Enkel lösning, låt bli att låna ut kameran.
Alternativ lösning, lev med att andra tycker annorlunda, och radera kortet när ni fått tillbaka kameran.

Eftersom "andra" i det här fallet är vänner och familjemedlemmar som inte vet vad brännvidd är, än mindre perspektivförvrängning, så är det inte fråga om vad de "tycker" utan om vad som händer när de slår på kameran, höjer den framför sig och trycker ner avtryckaren.

Eftersom "andra" i det här fallet är vänner och familjemedlemmar som inte vet vad brännvidd är, än mindre perspektivförvrängning, så är det inte fråga om vad de "tycker" utan om vad som händer när de slår på kameran, höjer den framför sig och trycker ner avtryckaren.

Om det här med rätt bnrännvidd känns oerhört viktigt kan jag nog hålla med Gunnar: Gillar du inte resultatet när du lånar ut kameran så har du väl tre alternativ: a) låt bli att titta på resultatet, b) låt bli att låna ut kameran eller - kanske mest konstruktivt - c) förklara saken för de du lånar ut kameran till :)

Men, det finns en intressant poäng i det du tar upp - i stort sett alla kompaktkameror (som jag har stött på i alla fall) med zoom ställer med automatik in kortaste brännvidden när man startar dem. Inte helt ologiskt i sig. Men skulle det inte vara ganska enkelt att införa en funktion där man själv får ställa in sin egen "standardbrännvidd" som kameran med automatik går till när man startar den?

Jag tror många skulle uppskatta en sådan funktion i alla fall i de lite mer avancerade kompakterna.

Canon G1X har den funktionen i kontrollratten bak. 28, 35, 30, 85, 100 eller 112 mm. Ställ in önskad brännvid och den startar alltid på den brännvidden.

ANNONS
Götaplatsens Foto