Annons

Har någon testat Nikons 40mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marskatt

Medlem
Nej usch nu behöver jag hjälp att bestämma mig! Har någon provat Nikons 40 mm?! Frågade en vän om hon kunde rekommendera ett bra objektiv för porträtt, hundar, katter, barn och ansikten från bröst och uppåt. Ja ni fattar. Då sa hon att jag skulle testa Nikons macro. Vad tror ni? Eller ska jag satsa på ett fast 50mm? Snälla välj åt mig :)

För det ändamål du beskriver, så hade jag gått på 85mm primärt och i andra hand 50mm.
Om det inte är så att du även ska plåta macro. Lycka till i ditt val!!

För det ändamål du beskriver, så hade jag gått på 85mm primärt och i andra hand 50mm.
Om det inte är så att du även ska plåta macro. Lycka till i ditt val!!

Tack för ditt svar! Hade precis bestämt mig för 50 mm när jag fick ditt svar så antar att det stärker mitt beslut ytterligare :) att jag utesluter 85mm just nu är att det ligger lite över min budget!

Vad har du för kamera?

Det finns en föregångare till dagens 85/1,8 som är bra och mycket billigare. Dock har de 85 mm en nackdel, de har så dålig närgräns att man lätt kommer för nära med t.ex. en katt. 60/2,8 micro och 85/3,5 micro är andra alternativ.

40 mm är nog helt enkelt för kort brännvidd för att kunna ge fina ansiktsporträtt, 50 mm är något bättre men 60-100 mm är att föredra.

Vad har du för kamera?

Det finns en föregångare till dagens 85/1,8 som är bra och mycket billigare. Dock har de 85 mm en nackdel, de har så dålig närgräns att man lätt kommer för nära med t.ex. en katt. 60/2,8 micro och 85/3,5 micro är andra alternativ.

40 mm är nog helt enkelt för kort brännvidd för att kunna ge fina ansiktsporträtt, 50 mm är något bättre men 60-100 mm är att föredra.

Hej! Det är en D3100, så dom äldre brukar inte funka då dom inte har en sån där SW motor eller vad det nu är! Har kollat runt massa, och de jag egentligen skulle vilja ha ligger på ca 4000! Dock ska jag ha en liten om ett par veckor och vill ha ett objektiv NU NU NU, så då kändes 50mm mer snällt mot plånkan :)

Ok, med en D3100 är det svårare, eftersom den som sagt saknar autofokusmotor.

50 mm är såklart bättre än inget och det är ett riktigt trevligt objektiv på många sätt, så det är ju absolut inte fel att skaffa ett!

Ett sätt att kompensera för kort brännvidd är att backa lite mer och sedan beskära som man egentligen ville ha det. Problemet är nämnligen att om man har för kort brännvidd och sedan går för nära så kommer folks ansikten att få fel proportioner, näsan ser större ut bland annat.

Ok, med en D3100 är det svårare, eftersom den som sagt saknar autofokusmotor.

50 mm är såklart bättre än inget och det är ett riktigt trevligt objektiv på många sätt, så det är ju absolut inte fel att skaffa ett!

Ett sätt att kompensera för kort brännvidd är att backa lite mer och sedan beskära som man egentligen ville ha det. Problemet är nämnligen att om man har för kort brännvidd och sedan går för nära så kommer folks ansikten att få fel proportioner, näsan ser större ut bland annat.

Aha! Det visste jag inte faktiskt :) men tack för tipset, det ska jag tänka på :)

ANNONS