Annons

100-400 vs 70-200/2,8 + 2x vs 120-400?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoli

Aktiv medlem
Jag är nybörjare och funderar på vad som skulle ge mest användbart objektiv för pengarna för mina ändamål. Efter att ha googlat och läst en del om objektiven är jag ändå inte säker på vad jag ska ha. Kan ni komma med lite tips? Smärtgränsen kostnadsmässigt ligger nog kring 13000.

Målet är att ta fina bilder på t.ex. fåglar vid fågelbord, rovfåglar (mest flygande) och sjöfåglar eftersom jag bor nära sjön. Jag vill kunna fota även på frihand så stabilisator måste finnas men även vikten kommer ju påverka. Man vill kunna använda grejerna och inte lämna dem hemma pga vikten.

Jag har förstått att 400mm troligen är minst vad man behöver och att många är väldigt förtjusta i Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS men för betydligt mindre pengar finns Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS som på pappret verkar lika ljusstarkt, eller?

Ett annat alternativ verkar vara ett ljusstarkare Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG OS med 2x-extender för ungefär samma pengar som Canons 100-400. Blir det inte så att med en 2x och 2.8 kommer man upp i 4?

Canon EF 70-200/4,0 L IS USM med Canons 2x-extender blir ju dyrare, men lättare, men blir det för ljussvagt för att behålla AF? (Jag har en Canon 60D).

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG OS
Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS

För- och nackdelar med dessa?
Canon 100-400 = 1380 gr.
Sigma 120-400 = 1750 gr.
Sigma 2.8 70-200 = ca 1430 gr + extender 2,0x ?gr
Canon 70-200 4L 760 gr + extender 325 gr = 1085 gr

Har jag missat några alternativ? Finns det några nackdelar med att använda extender förutom ljuset?

Jag är nybörjare och funderar på vad som skulle ge mest användbart objektiv för pengarna för mina ändamål. Efter att ha googlat och läst en del om objektiven är jag ändå inte säker på vad jag ska ha. Kan ni komma med lite tips? Smärtgränsen kostnadsmässigt ligger nog kring 13000.