Annons

Storlek på bilderna??? Svårt tycker jag!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej
När jag har tagit en bild i RAW med min kamera blir bilden 23,26 MB.
När jag sen öppnar den i Photoshop & sparar den blir den 8,23 MB i jpeg.

Ska jag sen framkalla denna hos Crimsom i 70x100 står det att kvaliten inte räcker till...
Det borde den väl göra om den var 23,26 MB?? Det gåt ju inte ladda upp RAW filer hos Crimson & dem tar emot högst 17 MB.

Kan man förstora en bild i Photoshop utan att den egentliga kvaliten försämras när den ska tryckas på papper?

Säg att jag tar en jpeg bild i min kamera som blir 7 MB, kan jag förstora den så att jag kan framkalla 70x100 & kvaliten är fortfarande på topp??

Någon som kan rekommendera någon sida där man kan läsa mer om liknande?
Men svara MER än gärna på min fråga här.
Mvh
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Storlek på filen säger nästan aldrig något om bilkvalitén.
Det du nog har gjort är beskurit bilden alldeles för hårt så antalet pixlar blivit för lite.

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Storlek på filen säger nästan aldrig något om bilkvalitén.
Det du nog har gjort är beskurit bilden alldeles för hårt så antalet pixlar blivit för lite.

/Stefan
Jag har inte beskurit något..
Jag tog ursprungsbilden RAW & öppnade den i Photoshop & gick direkt in på spara som & sparade nu i jpeg då blev det så....
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag har inte beskurit något..
Jag tog ursprungsbilden RAW & öppnade den i Photoshop & gick direkt in på spara som & sparade nu i jpeg då blev det så....
Läste att jag kunde förstora en bild under image size.
Välja bicubic smoother (best for enlargement) & göra bilden större...
Kan du nåt om det det?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Cad menar du att det inte räcker till? Hur många Mpx har du?
Laddade nyss upp en fil 18 MPx och klart det är en varningstriangel på den för den uppfyller inte högsta möjliga dpi för deras skrivare. Men det är inga problem att skriva ut ändå (beställa)

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Läste att jag kunde förstora en bild under image size.
Välja bicubic smoother (best for enlargement) & göra bilden större...
Kan du nåt om det det?
Nej sånt är imte lönt. Deras system förstorar upp den själv och väldigt bra. Såvida vi inte pratar om väldigt stora förstoringar.

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Varningstriangel är det på alla mått som inte stämmer överrens med bilden du har laddat upp, men den gröna "stickan" visar bildkvaliten.
När jag laddade upp min bild som från början var i RAW & som jag bara öppnade & sparade direkt i Photoshop till jpeg blev den ju 8,23 MB 240dpi.
Då visar den gröna "stickan" att det saknas ett streck från att bilden har full kvalite.
Hoppas du förstår vad jag menar....
Tack för att du svarar!!!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja, varningstriangeln betyder att bilden inte hatr samma mått som pappret du valt. Ex så har du valt 70*100 cm
Det är samma sak som 7/10. Din bild är säkert 2/3 i proportioner. Därmed måste Crimson antingen beskära eller så blir det vita streck för att fylla ut pappret.

Den gröna stapeln säger hur många MPx som behövs för att få 100 % kvalité. Sålänge den är grön är det ok. Men tänk även om du en dag skulle göra en på flera meter så kommer den säkert att bli gul. Men den är faktiskt bra eftersom du inte står lika när en flera meter lång bild som en 1m eller com en 10'15 cm papperskopia.

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
http://arnesdesignblogg.foretagsuniversitetet.se/2010/08/11/forstora-bilder-med-for-lag-upplosning/

Som här tex...
Han har förstorat en bild från 20MB till 60MB...
Blir det verkligen bra???
Mja, om man vill ha kontroll och kan detta så visst blir detr bra. Men inte för inte för dig. Du behöver inte göra så stora förstoringar. Därför är det bättre att lämna sånt åt Crimsons datorer sålänge pelaren är grön.

EDIT: Glöm MB. De säger INGET om bildkvalitén eller antal pixlar!!

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Ja, varningstriangeln betyder att bilden inte hatr samma mått som pappret du valt. Ex så har du valt 70*100 cm
Det är samma sak som 7/10. Din bild är säkert 2/3 i proportioner. Därmed måste Crimson antingen beskära eller så blir det vita streck för att fylla ut pappret.

Den gröna stapeln säger hur många MPx som behövs för att få 100 % kvalité. Sålänge den är grön är det ok. Men tänk även om du en dag skulle göra en på flera meter så kommer den säkert att bli gul. Men den är faktiskt bra eftersom du inte står lika när en flera meter lång bild som en 1m eller com en 10'15 cm papperskopia.

/Stefan
ÄR DET SÅ????
Va sjutton då är det ju inte alls svårt, hmmm.....
Men säg att min bild är på 4MB direkt från kameran, är det ändå ok att förstora till 70x100 alltså???
Hur vet man sånt?
Detta är svårt tycker jag :O/
 

Rommel

Avslutat medlemskap
ÄR DET SÅ????
Va sjutton då är det ju inte alls svårt, hmmm.....
Men säg att min bild är på 4MB direkt från kameran, är det ändå ok att förstora till 70x100 alltså???
Hur vet man sånt?
Detta är svårt tycker jag :O/
Dessa är från en RAW fil
8 MB https://dl.dropbox.com/u/3697094/20110406-IMG_4512-2.jpg
3 MB https://dl.dropbox.com/u/3697094/20110406-IMG_4512.jpg
1 MB https://dl.dropbox.com/u/3697094/20110406-IMG_4512-3.jpg

Om du ser stora skillnader mellan dom så är du duktig. Det går,men svårt. Och när du trycker upp dom på papper så blir det nog ännu svårare

Fast 1 MB versionen skulle jag ändå aldirg valt ;)

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Dessa är från en RAW fil
8 MB https://dl.dropbox.com/u/3697094/20110406-IMG_4512-2.jpg
3 MB https://dl.dropbox.com/u/3697094/20110406-IMG_4512.jpg
1 MB https://dl.dropbox.com/u/3697094/20110406-IMG_4512-3.jpg

Om du ser stora skillnader mellan dom så är du duktig. Det går,men svårt. Och när du trycker upp dom på papper så blir det nog ännu svårare

Fast 1 MB versionen skulle jag ändå aldirg valt ;)

/Stefan
Men om jag INTE tar bilden i RAW utan den kommer ut direkt från kameran som en jpeg & är 4MB. Kan jag då framkalla i 70x100?? Är det bara att följa Crimsons "sticka"?? Och så länge den inte är gul går det bra, eller???
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Men om jag INTE tar bilden i RAW utan den kommer ut direkt från kameran som en jpeg & är 4MB. Kan jag då framkalla i 70x100?? Är det bara att följa Crimsons "sticka"?? Och så länge den inte är gul går det bra, eller???
Gul är också ok sålänge vi pratar om stora förstoringar.
Gul på 10*15 cm som man tittar när man håller den i handen är väl inte super.
Men en 2*1,5 m bild är gul helt ok. För då står du ca 2 m ifrån och betraktar den.
Grön på 100*70 cm är kanon!

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Ett ex

Jag har tagit en jpeg bild med min Kamera (Canon 5D MarkII) med 24-70 2,8 objektiv
Bilden blev 4,30 MB
5616x3744 pixlar
72 dpi

Kan jag bara skicka in den PRECIS som den är till Crimson & framkalla den i vilken storlek jag vill (beroende på förhållanden) & välja tex 70x100???
Och så länge stapeln är lite grön är det ok?
Har jag förstått dig rätt??
 

Rommel

Avslutat medlemskap
JA, vill du inte redigera den eller annat så är det bara att skicka filen som du får ut från den kameran.

Men glöm inte ange på Crimsons hemsida om hur den ska beskära eller fylla ut bilden eftersom proportioner inte stämde med 70/100 och kameran 2/3

/Stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
JA, vill du inte redigera den eller annat så är det bara att skicka filen som du får ut från den kameran.

Men glöm inte ange på Crimsons hemsida om hur den ska beskära eller fylla ut bilden eftersom proportioner inte stämde med 70/100 och kameran 2/3

/Stefan
Vilket är "det bästa sättet" att välja om inte måtten stämmer?
Fyll ut hela pappret eller passa in på pappret?
Fyll ut borde jag väl välja om jag verkligen vill att HELA min bild ska bli 70x100, eller??
Annars måste jag väl skära bort en del av bilden & då passar inte ramen som är på 70x100...???
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det ser du själv ju vad du tycker är bäst. Inget jag kan avgöra. Jag hade fyllt ut. Gillar inte vita kanter.

/Stefan
 

MrDip

Aktiv medlem
Ett ex

Jag har tagit en jpeg bild med min Kamera (Canon 5D MarkII) med 24-70 2,8 objektiv
Bilden blev 4,30 MB
5616x3744 pixlar
72 dpi

Kan jag bara skicka in den PRECIS som den är till Crimson & framkalla den i vilken storlek jag vill (beroende på förhållanden) & välja tex 70x100???
Och så länge stapeln är lite grön är det ok?
Har jag förstått dig rätt??
Som Stefan säger behöver du inte bry dig om hur många megabyte bilden är på, den enda informationen som betyder något är "5616x3744 pixlar"

Om du räknar ut förhållandet mellan bredd och höjd(1:1.42 i detta fall) kan enkelt croppa bilden rätt i PS och LR.
 
ANNONS