Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur redigera HDR-bilder tagna med iPhone i Photoshop (alt Lightroom)?

Produkter
(logga in för att koppla)

KenMac

Medlem

När man tar bilder med iPhonen så blir de oftast bättre om man har HDR påslaget. Bilden ser riktigt bra ut i kamerarullen eller i Bilder (på Macen eller på iPhonen). Men när jag importerar en HDR bild till Adobe Canera Raw (ACR) -> Photoshop (eller Lightroom) så blir det bra om jag trycker på HDR-knappen men om jag ska spara bilden så går det inte att göra en jpg utan att HDR-effekten försvinner. Spara till TIFF är ju ett alternativ men då sväller bilden från 2 MB till 70 MB. Vill jag ha en 2-4 mb och i ett användbart format. Jag har provat att byta från 32 bits till 8 eller 16 bits via Image->Mode->16 bits. Då tvingas jag välja HDR-toning. Om jag tex tar Exposure 0 och Gamma 1 och trycker på OK så ser det bra ut ända till jag trycker på OK. För så fort jag trycker på OK så tappar bilden rejält i dynamik och HDR-effekten är borta.

Egentligen vill jag inte hålla på med finjusteringar tonemapping och gamma mm. Den lilla bilden på 2 mb från iPhonen innehåller redan så mycket information på en liten fil. Det finns detaljer i ljusa och mörkar partier som inte skulle funnits om inte telefonen fotograferade med HDR. Allt ser bra ut i telefonen och i Apples egna Bilder men så fort jag vill fortsätta i Adobe så blir det förstört alternativt att jag måste spara bilden i tex TIFF (3500% större och oanvändbar i många sammanhang).

Som det är nu använder jag ACR/Photoshop för min systemkamera.
Bilderna från iPhonen redigerar jag i Apples egna app ”Bilder”.
Apples Bilder förstör inte bilden men till priset av att appen har många begränsningar.
ACR -> Photoshop (eller Lightroom) har alla spakar jag vill ha men till priset av att HDR-bilderna från iPhonen tappar i kvalitet om jag inte är beredd att blåsa upp bilderna med tusentals procent och få ett format som knappt kan användas.

Troligen finns en genväg/metodik som jag inte känner till.

Om jag börjar med en 2 mb HEIC bild vill jag gärna skuta med en lika stor bild utan att kvaliteten har försämrats avsevärt.

I kameran (iPhone 15 Pro Max) har jag inställningen:
- Bildläge 24 MP
- Högeffektiv
- Pro Raw Max (upp till 48 mb)
-DNG avslagen (utom i bland)

Den färdiga bilden blir ca 2 mb om jag sparar i HEIC och 3,4 mb om jag sparar i JPEG (dvs ”mest kompatibel” istället för ”Högeffektiv”

Jag har alltså provat att använda både HEIC filer och JPEG-filer och importerar till Photoshop via Bridge -> Adobe Camera Raw. Jag får dock samma problem oavsett om jag använder en HEIC eller JPEG.

När man tar bilder med iPhonen så blir de oftast bättre om man har HDR påslaget. Bilden ser riktigt bra ut i kamerarullen eller i Bilder (på Macen eller på iPhonen). Men när jag importerar en HDR bild till Adobe Canera Raw (ACR) -> Photoshop (eller Lightroom) så blir det bra om jag trycker på HDR-knappen men om jag ska spara bilden så går det inte att göra en jpg utan att HDR-effekten försvinner. Spara till TIFF är ju ett alternativ men då sväller bilden från 2 MB till 70 MB. Vill jag ha en 2-4 mb och i ett användbart format. Jag har provat att byta från 32 bits till 8 eller 16 bits via Image->Mode->16 bits. Då tvingas jag välja HDR-toning. Om jag tex tar Exposure 0 och Gamma 1 och trycker på OK så ser det bra ut ända till jag trycker på OK. För så fort jag trycker på OK så tappar bilden rejält i dynamik och HDR-effekten är borta.

Egentligen vill jag inte hålla på med finjusteringar tonemapping och gamma mm. Den lilla bilden på 2 mb från iPhonen innehåller redan så mycket information på en liten fil. Det finns detaljer i ljusa och mörkar partier som inte skulle funnits om inte telefonen fotograferade med HDR. Allt ser bra ut i telefonen och i Apples egna Bilder men så fort jag vill fortsätta i Adobe så blir det förstört alternativt att jag måste spara bilden i tex TIFF (3500% större och oanvändbar i många sammanhang).

Som det är nu använder jag ACR/Photoshop för min systemkamera.
Bilderna från iPhonen redigerar jag i Apples egna app ”Bilder”.
Apples Bilder förstör inte bilden men till priset av att appen har många begränsningar.
ACR -> Photoshop (eller Lightroom) har alla spakar jag vill ha men till priset av att HDR-bilderna från iPhonen tappar i kvalitet om jag inte är beredd att blåsa upp bilderna med tusentals procent och få ett format som knappt kan användas.

Troligen finns en genväg/metodik som jag inte känner till.

Om jag börjar med en 2 mb HEIC bild vill jag gärna skuta med en lika stor bild utan att kvaliteten har försämrats avsevärt.

I kameran (iPhone 15 Pro Max) har jag inställningen:
- Bildläge 24 MP
- Högeffektiv
- Pro Raw Max (upp till 48 mb)
-DNG avslagen (utom i bland)

Den färdiga bilden blir ca 2 mb om jag sparar i HEIC och 3,4 mb om jag sparar i JPEG (dvs ”mest kompatibel” istället för ”Högeffektiv”

Jag har alltså provat att använda både HEIC filer och JPEG-filer och importerar till Photoshop via Bridge -> Adobe Camera Raw. Jag får dock samma problem oavsett om jag använder en HEIC eller JPEG.
Vilken profil använder du i ACR? Har du testat att byta från adobes profiler till de som ligger under kameraprofiler? Vad menar du med importerar till ACR? Exporterar du från något program eller app som kanske har felinställda exportinställningar eller öppnar du bilden (som du har laddat ner till datorn) med hjälp av Bridge (så att den skickas till acr eller ps (beroende om det är en HEIC eller jpg)?

Tack till er som svarat!

Tyvärr får jag det inte att fungera.

Det jag hade önskat var att jag kunde öppna bilden och välja:

- Flaten HDR image:

Slå ihop alla HDR-lager och gör att bilden ser ut exakt som den gjorde från början, men utan HDR-lager och att den får en "vanlig" profil sRGB alt AdobeRGB och att den får 8 eller 16 bitar så vanliga markron i Photoshop fungerar.

Nu känns det som att Photoshop vill lägga till ett lager Lützens-dimma på bilden om jag ska kunna fortsätta att bearbeta bilden i Photoshop.

Arbetsgång:

1. Bridge (ger överblick över mina bilder) ungefär som Lightroom (men man tittar direkt på filerna på hårddisken istället för importera (in i det svarta hålet).

2. Adobe Camera Raw (ARC): Dubbelklicka på bilden i Bridge så den öppnas i ACR (samma som framkalla-modulen i Lightroom)

3. Öppna bilden till photoshop så jag kan använda makron (actions på engelska) bland annat för att lägga på en lagermask för högpassskärpning.

4. Photoshop protesterar och stänger av makrot eftersom den inte gillar 32 bitar.

5. Försöker därmed att förminska bilden från 32 bits till 8 eller 16 bits via Image->Mode->16 bits. Då tvingas jag välja HDR-toning. Om jag tex tar Exposure 0 och Gamma 1 och trycker på OK så ser det bra ut ända till jag trycker på OK. För så fort jag trycker på OK så tappar bilden rejält i dynamik och HDR-effekten är borta. Istället inträder Lützens-dimma över hela bilden.

6. Om jag ska komma vidare blir tappar bilden all dynamik (blir platt och tråkig).

7. Går tillbaka till Apples app Bilder på datorn. Allt ser bra ut. Det går att redigera. Bilderna är små från början (2 mb) och slutresultatet ser bra ut och bilden är lika liten som när jag börjar (2 mb). All information är kvar (man ser himmel och skuggpartier som man ska.

MEN: Apples app "Bilder" är inget om man vill redigera flera bilder med samma inställning. Den saknar alla spakar jag vill ha. Photoshop och Lightroom har alla spakar jag behöver men förstör bilderna.

- Kanske gör jag fel.
- Kanske finns det inget sätt för Photoshop att fixa detta på ett enkelt sätt.
-Kanske finns det något tredjeparsprogram som kan slå ihop bilden till ett lager utan att ändra utseendet och att jag efter att tredjepartsprogrammet plattat till bilden och omvandlat bilden så den går att redigera i photoshop på 8 eller 16 bitar.

En HDR bild kan ha mer än 16 steg stegs dynamisk omfång. Vilket innebär att en konvertering från möjliga 32 steg innebär att man måste göra en mappning. Så nån sorts mappning av HDR är nästan alltid nödvändigt.
Lightroom har en slå ihop till HDR som skapar en ny sammanslagen fil 32-bitar. Som kan exporteras med HDR se artikeln jag länkade till ovan.
HEIF och vanlig jpeg stöder inte HDR. Men t ex Jpeg XL gör det.

ANNONS