Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera Canon-innehav

Produkter
(logga in för att koppla)

Meka

Ny medlem
Har nu en Canon 1000D och vill byta upp mig. Pluggat in kamerans manual, har Guld på Moderskeppet och som sagt var - önskar höja ett litet snäpp. Väljer mellan 650D och 60D.
Har försökt söka i några redan befintliga trådar men hittar inga ledtrådar då det på slutet handlar om objektiv, som jag vet har stor betydelse. Önskar ni svara så emotser jag även tips/förslag med kort motivering av modeller snäppet "ovanför" ovan två nämnda. Tack på förhand.

Nu har jag inte erfarenhet av någon av dessa kamerahus, men enligt informationen jag sett om dem så hade jag köpt respektive kamera om följande är viktigt, kanske det är till någon hjälp:

60D: Riktigt prisma i sökaren (ljusare sökare), något större sökare, har extradisplay på toppen där all viktig information visas hela tiden, har dubbel batteritid mot 650D.
650D: Billigare, AF vid filmning (Kanske användbart?).

Hej,

Kan du hjälpa oss lite?

1. Vad är det du vill ska bli bättre?
2. Vad fotograferar du för nånting? När eller långt bort, stort eller smått, snabbt eller långsamt?

Så kanske du kan få ännu bättre förslag.

Mvh,
/Ola

Svar:

Jag blir nästan överväldigad att ngn svarar på ytterligare en fråga om "uppgradering", eftersom jag inte är den första!! Nåväl:
1. Bättre "färg/kvalité" känns det som. Någonstans är kostymen för liten, eller materialet för "gammalt" - vikbar skärm tilltalar mig, HDR likaså (lite teknik alltså).
2. När jag ser resultat av mina hittills 7' exponeringar så är det mycket komposition; fötter, händer, kroppsliga positioner, porträtt, macro, produkt, färger av olika variationer. Nu längtar jag efter att sätta klorna i att utforska "fota i befintligt ljus" - och det är väl det som det hela handlar om ;-)) Moderskeppet, wow. Hittills mer Av än Tv.

Tänker på %-satserna när man talar om foto; betydelsen av material och den som hanterar materialet. Känner mig rådvill när nya kameror blir gamla efter något år (som 650D som ska ersättas med 700D). Snäppet upp till pro modeller känns dock för stort - så jag vill utforska fotandet med känsla och teknik i mindre skala och vet då inte vad jag ska välja då jag hamnar mellan instegsmodell och entusiastvarianten. Ekonomin är försumbar.
Vet inte om ngn blir klokare av ovan men dock ett svar :)

Egentligen tror jag inte du behöver ett nytt hus, det mesta har du redan :)

Enda direkta fördelen är bättre iso hantering. Hade själv en 1100D och uppgraderade till en 650D. Med 1100D gick man sällan upp till 800 i iso, med 650D är det lite skämtsamt ingen skillnad mellan 100 och 800 iso. Tagit en del bilder inomhus utan blixt med iso på 1600-3200. Lite brusigt, men fullt användbart.

Väljer du mellan 650D och 60D, skulle jag nog säga 650D om du är bekväm med din nuvarande kamera. En 60D är klart bättre, men blir så att säga en ny upplevelse. Vilket såklart är positivt, om du vill ha det så :)

650D tycker jag har allt, även om jag upptäcker att en hel del av de där smådetaljerna man hittar i proffshusen saknas. Jag lider inte direkt av det men tror jag kommer bli väldigt nöjd den dagen jag tar nästa steg. Den inbyggda blixtstyrningen hjälper mig att komma igång att experimentera med extern blixt och storleken på huset känns rätt lagom. Även om jag får erkänna att jag fundera på att skaffa ett batterigrepp. Touchskärmen tycker jag med är smidig, sparar en del tid i menyer och är en funktion man ännu inte hittar i proffshusen.

Mellan 650D och 700D händer i stort sett inget. Ratten går väl runt 360 grader, men annars inget man "behöver". Så då är det bättre att spara lite pengar på att köpa den billigare 650D. Vänta dock lite och se till att du får din 650D med det nya 18-55mm STM som 700D säljs med. STM är en tyst motor för filmning, vilket är trevligt att ha till 650D. Även om man bara tänker filma lite då och då :)

Verktyg som är roliga att använda, för att de har HDR eller vikbarskärm, trivs man mer med och därför känns de bättre att jobba med. Åtminstone har jag rationaliserat flera, ibland dyra, leksaksinköp med liknande tankebanor.

Inte för att låta detta gå över i en tråd om sensorer och dynamiska rymder, men jag tror att Canon måste vara på väg att ta ett steg med sin sensorteknik snart. När det kommer så blir det nog ett litet hopp bildmässigt, även i 650/700D serien. I ditt fall lär detta påverka färger och naturligtljus delen av det du nämner. Men man kan vänta ihjäl sig på nästa steg när det gäller teknik.

Vad gäller nya kamerahus har du nog fått kommentarer på de förslag som finns. Jag lägger två andra förslag som du kan prova om du vill (om du inte redan gjort det):

- Skaffa Lightroom, fota i raw. Kostar runt 1000-lappen. Här kan du faktiskt hitta en del detaljer i naturligtljusbilder (och andra). Kan också ge ny möjlighet att kontrollera dina färger.
- Prova ett objektiv med fast brännvidd. Det 85/1.8 som jag skaffade öppnade lite ögonen för mig att det faktiskt går att zooma med fötterna. De finns så många fasta, så det finns säkert fallgropar. Det du pratar om som motiv låter mer som vidvinkel än tele. Här har jag ingen egen erfarenhet, men du kanske kan prova en 35mm hos någon handlare. Meningen är att det skall vara ljusstarkare än den zoom jag antagit du brukar använda.

Ibland är det bara kul med prylar. Det kan man ju också leva ut ;-)

Lycka till!
/Ola

Tusen tack!

Suger åt mig allt det bra ni förmedlat; Jonas, Martin &Ola. TACKAR!
Det blir nog 650D, Ligthroom, 18-55 STM, vidvinkel och på sikt något i stil "85/1.8".

Något som jag glömde, eftersom jag inte blivit nöjd av resultatet, är behov av "blixtstyrning" då detta inte fungerat på 1000D - men fungerar med lite "finare" kameror! Jag har trots allt varit väldigt nöjd med kameran i denna min nya hobby.

Får man fortsätta med ytterligare en fråga - har ni tid killar?
Då jag bor i en pyttestad med bara en fotoaffär, skulle någon avråda att handla på nätet? Jag måste bolla med mig själv det där att stödja lokala handlare, men ändå priset skiljer sig på 1000:- !

Tack än en gång!
Margareta

Det är ju alltid bra att stödja sin lokala handlare, men om priset skiljer så mycket är det kanske bättre att handla på nätet t ex Cyberphoto.

Fast en fysisk butik kunna rabattera lite, speciellt om man handlar en del. Kanske inte mycket men får du ett par hundra kronor rabatt (typ ett gratis minneskort) så kan det ändå göra det "värt". Lättare att klämma och känna på prylarna i butik med ;-)

Håller med Martin.

Jag handlar själv på nätet. För det mesta. Senaste huset köpte jag på Mediamarkt när dom krigade med Rajala. Så egentligen kanske jag borde säga att jag handlar där jag tycker jag får ett bra pris.

/Ola

Kolla reatips här på FS. Cyberphoto har just nu 60D för 4995:- i helgen. Inte dumt alls och bättre sökare än t ex 650D.

Tips

Det är ju alltid bra att stödja sin lokala handlare, men om priset skiljer så mycket är det kanske bättre att handla på nätet t ex Cyberphoto.

Fast en fysisk butik kunna rabattera lite, speciellt om man handlar en del. Kanske inte mycket men får du ett par hundra kronor rabatt (typ ett gratis minneskort) så kan det ändå göra det "värt". Lättare att klämma och känna på prylarna i butik med ;-)

Ge din lokala handlare en chans att konkurera! Printa ut Cyberphotos erbjudande och gå till butiken. Visa erbjudandet och förklara att hellre köper lokalt, men att priset bara kan vara någon hundralapp dyrare. Det brukar fungera.

Tack!

Inhandlade 650D i lördags i fotoaffären "nära mig". Har glömt att åter igen tacka för all support då jag suttit med näsan i manualen och fingrandes på kameran. Jag betalade säkert ett överpris då detta är en utgående modell, men jag orkade inte vänta till de reas ut då ersättare kommer i maj/juni - jag hade bestämt mig.

Är nöjd med mitt val och tänker återkomma till detta forum när jag ska byta kamera igen - härligt med så många kloka ord och råd på vägen!
TACK igen!
Margareta

ANNONS
Götaplatsens Foto