Annons

FOTOGRAFER - SE HIT! Varför visar ni inte priser på er hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
När jag väljer entreprenör så väljer jag bland de bästa och jämför priserna mellan dom.
Jag väljer knappast bland de sämsta och tar den dyraste.
Så har man bra portfolio och omdömen så spelar visst priset roll.
Hur bra cyberphoto än må vara. Råkar de ha en 5D mk3 för 32kkr ch japanphoto har den för 25kkr så köper jag den klart hos den Japanphoto. Och så tänker nog majoriteten. Är priset nära varandra så väljer jag oftast den affär jag är mest nöjd med.
Precis och om jag var tvingad att ringa runt till topp tio på prisjakt för att få det exakta priset, tja då skulle jag vara en mindre glad människa.
 

Mesch

Aktiv medlem
Min erfarenhet är den här:

De som sätter bilden i första rummet väljer utifrån fotografens bildstil/kunnande i första hand och priset i andra hand.

De som utgår från plånboken letar efter de billigaste fotograferna som tar tillräckligt bra bilder.

Det är två olika beteenden. Inget är fel, inget är rätt.
Så det du säger att det rör sig om klassiskt snobberi!
 

Anjou

Aktiv medlem
När jag i jobbet köper bilder så är det enbart portfolio eller tidigare erfarenheter som gäller. Visst spanar jag på fotografers hemsidor men bara för att se bilderna. Priset beror ju helt på vad som ska göras och hur mycket bilderna ska visas.

Ett fast pris kan på mig få den helt omvända effekten - har någon med så lågt pris verkligen den erfarenheten som krävs.

Jag kan tänka mig att det blir lite annorlunda om man jobbar mycket med bröllop och behöver visa vilken ambitionsnivå man strävar efter. Då blir ju priset lite av imagen. Men även där är min erfarenhet att man oftast kommer överrens om ett pris som passar båda parter. Då blir prislistan mer en start på förhandlingen. Tro inte att alla verkligen får ut det priset som står på listan :)
 

jn4u

Aktiv medlem
Jag har aldrig fattat problemet med att det inte står pris som kund. När jag har beställt fotouppdrag så har jag skrivit en spec på vad jag vill ha. Sedan har gått in med det till fotografen och bett att få en offert på just det jag är ute efter. Sedan har jag jämfört olika alternativ i pris/kvalitet. Sedan köpt in vad jag behöver.

En del fotografer vägrar att svara. En del skickar sin prislista och ber en räkna själv. Andra sätter sig ned skriver sin kostnad. Gällande fasta och löpande pris. Till slut hittar man dem man kan jobba med som passar ens företag/privatperson.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har aldrig fattat problemet med att det inte står pris som kund. När jag har beställt fotouppdrag så har jag skrivit en spec på vad jag vill ha. Sedan har gått in med det till fotografen och bett att få en offert på just det jag är ute efter. Sedan har jag jämfört olika alternativ i pris/kvalitet. Sedan köpt in vad jag behöver.

En del fotografer vägrar att svara. En del skickar sin prislista och ber en räkna själv. Andra sätter sig ned skriver sin kostnad. Gällande fasta och löpande pris. Till slut hittar man dem man kan jobba med som passar ens företag/privatperson.
Jag föredrar dock att sålla bort de som är ointressanta pga bilder eller pris utan personlig kontakt. Det går normalt mycket fortare.
Fast du föredrar kanske butiker generellt som kräver att du pratar med någon för att få reda på priset?
 

BeriJan

Aktiv medlem
Fast det här är ju mer som om inga priser skulle stå på bilarna i bilhandlarens visningsrum utan en lapp ligger i rutan. "För pris kontakta en säljare"

Sedan förstår jag att priset varierar mycket beroende på jobbets natur. Att inte kunna sätta ut någon form av pris är märkligt.

Man kan ju skriva, studioporträtt från 850:- så har man någon form av referensram som kund.

Personligen brukar jag förkasta sidor/företag som säljer saker utan att sätta ut pris.
Bilhandlaren har ju pris utsatt på varje produkt (tjänst) som denne säljer. Det sitter ju inte en skylt på entrédörren som säger bilar från 25000 kr. Hade det gjort det så säger det ju fortfarande inget om vad varje specifik bil kostar och vilka tillbehör en kund ev vill ha.

Visst kan man skriva ut "studioporträtt från 850:- " men vad är det för porträtt, är det med print, vad är det för storlek/upplösning,antal bilder som levereras, styling mm.

Det blir ju ungefär som att använda sig av jämförpriser men utan att ange enhet, vilken är billigast av dessa 100kr/??? eller 500kr/???.
 

Mesch

Aktiv medlem
Bilhandlaren har ju pris utsatt på varje produkt (tjänst) som denne säljer. Det sitter ju inte en skylt på entrédörren som säger bilar från 25000 kr. Hade det gjort det så säger det ju fortfarande inget om vad varje specifik bil kostar och vilka tillbehör en kund ev vill ha.

Visst kan man skriva ut "studioporträtt från 850:- " men vad är det för porträtt, är det med print, vad är det för storlek/upplösning,antal bilder som levereras, styling mm.

Det blir ju ungefär som att använda sig av jämförpriser men utan att ange enhet, vilken är billigast av dessa 100kr/??? eller 500kr/???.
Visst, jag inser att det inte finns något diskussionutrymme alls i den här frågan.

Så jag håller med er andra: Det är en fördel att det inte finns priser utsatta.

Nu ska jag till BMW, dustin m.fl. och tala om för dem att de gör kunderna en otjänst.
Det är ju så mycket bättre om man skickar en offertbegäran på sin varukorg till olika butiker och sedan får reda på priset.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kan man sammanfatta att yrkesfolk sätter inte ut exakta priser och kännersig därmed mer proffsiga medan amatörfotografen direkt sätter en prislapp på sig själv och därmed även vilken kvalité/proffsighet man erbjuder?
 

Michael f8

Aktiv medlem
Visst, jag inser att det inte finns något diskussionutrymme alls i den här frågan.

Så jag håller med er andra: Det är en fördel att det inte finns priser utsatta.

Nu ska jag till BMW, dustin m.fl. och tala om för dem att de gör kunderna en otjänst.
Det är ju så mycket bättre om man skickar en offertbegäran på sin varukorg till olika butiker och sedan får reda på priset.
Ja, vad kostar en BMW egentligen och vad tar du för pris för att ta ett porträtt till nästa vecka?


Michael - Jag kan räkna på det -
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Visst, jag inser att det inte finns något diskussionutrymme alls i den här frågan.

Så jag håller med er andra: Det är en fördel att det inte finns priser utsatta.

Nu ska jag till BMW, dustin m.fl. och tala om för dem att de gör kunderna en otjänst.
Det är ju så mycket bättre om man skickar en offertbegäran på sin varukorg till olika butiker och sedan får reda på priset.
Du måste ärligt talat skilja på hantverk och färdiga produkter såsom elektronik och dylikt. Som så många sagt innan mig, du hittar ytterst få hantverkare som skriver ut exakta priser på sina sidor. Visst kan man ha ett minimipris, men i slutändan säger det ändå ganska lite om slutpriset. Hur folk väljer att göra är så klart upp till dem, men jag anser inte att man kan jämföra hantverksyrken med exempelvis elektronikbranschen (där företag dessutom fallit som furor p.g.a. prispress från lågpriskedjor). Du vet alltid vad en specifik modell från Sony eller Apple kostar i inköp, det är inte fullt så elementärt att veta exakt hur mycket ett fotojobb kommer att kosta i förväg.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Frisören är också ett hantverk. Dock med fasta priser.
Tandläkaren är också hantverk. Båda kan ta olika lång tid med varje moment. Men det kostar inte mer.
Konstnärer likaså. Ofta tar de betalt per storlek och ofta räknar de inte ut om det tagit 1 år eller 2 veckor att färdigställa eller om färgen gått upp under året.

Takläggare och målare tar betalt per m2 och måste endast beräknas är egentligen hur dyr färgen/materialet är eller avvakta större jobb. Därför tar det ett par veckor att få pris.
Dvs de har egentligen fast pris. Det fula är att de måste räkna för att se vad de kan ta för färgen. Salta räkningen utan att det syns. Prova säga att du köper materialet. Inte ofta de vill det ;)

Just saying ;)
 

eskil23

Aktiv medlem
Takläggare och målare tar betalt per m2 och måste endast beräknas är egentligen hur dyr färgen/materialet är eller avvakta större jobb. Därför tar det ett par veckor att få pris. Dvs de har egentligen fast pris. Det fula är att de måste räkna för att se vad de kan ta för färgen. Salta räkningen utan att det syns. Prova säga att du köper materialet. Inte ofta de vill det ;)
Jag hade en målare hemma hos mig förra veckan. Han tog betalt per timme. Inte något fast pris som t,.ex. "5000 kronor per rum" eller dylikt. Totalpriset är ju det som jag som kund är intresserad av och något sådant kunde han inte ge utan att komma dit och titta först.

Att köpa materialet själv är oftast en dålig idé. Dels måste man släpa hem det själv, dels så blir det dyrare. Många hantverkare säljer material om 0% påslag. De tar ut sin vinst på arbetskostnaden i stället. Något som man som privatperson bara betalar hälften av tack vare ROT.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Visst, jag inser att det inte finns något diskussionutrymme alls i den här frågan.
Det är väl just diskusionsutrymme vi har i och med att vi kan föra fram olika åsikter i ämnet som diskuteras både från de som håller med dig och de som har annan åsikt.

Med ditt inlägg "inte finns något diskussionutrymme alls" så verkar det ju mer som att du vill begränsa diskussionsutrymmet till bara de som håller med dig.

Om jag nu på min sida beribild.se skulle skriva ut t ex Fotografering 850kr/timme på vilket sätt underlättar det för dig om du skulle vilja köpa en fotografering av mig?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag hade en målare hemma hos mig förra veckan. Han tog betalt per timme. Inte något fast pris som t,.ex. "5000 kronor per rum" eller dylikt. Totalpriset är ju det som jag som kund är intresserad av och något sådant kunde han inte ge utan att komma dit och titta först.

Att köpa materialet själv är oftast en dålig idé. Dels måste man släpa hem det själv, dels så blir det dyrare. Många hantverkare säljer material om 0% påslag. De tar ut sin vinst på arbetskostnaden i stället. Något som man som privatperson bara betalar hälften av tack vare ROT.
Konstig målare. Man kan alltid begära fast pris eller löpande. De säger oftast att löpande är billigast. Alla målare som målar till företag brukar ge offert och tidsåtgång. Samt i kontrakt skriva in böter ifall de bryter tidsplanen.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Nu ska jag till BMW, dustin m.fl. och tala om för dem att de gör kunderna en otjänst.
Det är ju så mycket bättre om man skickar en offertbegäran på sin varukorg till olika butiker och sedan får reda på priset.
Kolla t ex här på Dustins sida där de säljer olika former av tjänster(http://www.dustin.se/page/3655/overblick/), finns inga priser där utan man får kontakta dem och diskutera mer i detalj vad man vill ha och då få en offert på det.
 
Kan man sammanfatta att yrkesfolk sätter inte ut exakta priser och kännersig därmed mer proffsiga medan amatörfotografen direkt sätter en prislapp på sig själv och därmed även vilken kvalité/proffsighet man erbjuder?
Vissa av mina tjänster är prissatta medan andra inte är det. I huvudsak handlar det om riktpriser eftersom inget uppdrag är det andra likt. Vissa saker går inte att prissätta alls, utan får ett pris efter diskussion med uppdragsgivaren.

Att hanteringen av prisuppgifter skulle vara ett tecken på nivå av professionalism har jag svårt att se. Däremot vet alla som ägnar sig åt fotografering på professionell nivå att det är oerhört svårt att sätta fasta priser som ska gälla i alla lägen.
 
ANNONS