Annons

Årlig service av stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Hur många av er gör det?
Glöm inte att dessa också behöver omsorg. Tyckte det var dags för min efter vinterns alla bravader med sand, saltvattem grus, gyttja och dylikt att får sig en rejäl omgång smörj.
Gnisslande fint i låsen och snabbfästet.
När jag plockade isär så luktade det inte precis mumma i håligheterna. Kloaklukt...., instängt och en massa sand i fettet.
Gäller bara att inte glömma ihåg vart alla delarna ska vara.

/Stefan

Bilagor

• Photo_2013-05-06_22_06_55.jpg
    Photo_2013-05-06_22_06_55.jpg
    16.6 KB · Visningar: 581
Här är en steg-för-steg-genomgång av hur man rengör Gitzo- och RRS-stativ: länk.

Gitzo skickar med en liten tub molybdensulfidfett när man köper ett stativ, liknande fett finns även på Biltema, art.nr. 36415 (29,90 kr).

Ähm, näe så ordentlig är jag inte.

Däremot så rengör jag stativet efter varje gång det varit med ute och blivit nedkletat. Gillar inte att låta smuts sitta kvar. Nästa gång det ska användas kanske det ska stå inomhus på en fin vit matta, då är det skönt att bara kunna ta med utrustningen utan att behöva tänka på rengöring/service ;)

Ähm, näe så ordentlig är jag inte.

Däremot så rengör jag stativet efter varje gång det varit med ute och blivit nedkletat. Gillar inte att låta smuts sitta kvar. Nästa gång det ska användas kanske det ska stå inomhus på en fin vit matta, då är det skönt att bara kunna ta med utrustningen utan att behöva tänka på rengöring/service ;)

Mjo, men när man håller på att justera benen i skitig miljö så tar fettet upp det . Gnisslar fint. Sen har jag en förmåga att ha stativet nerssänkt i vatten då och då bara för att få rätt ut snitt. Den sväljer lite vatten då...

/stefan

Det är ju bra det! Men beror klart på hur man använder det, var och hur ofta.
Själv fick jag med servicekit till mina 2 senaste stativ. De förra billigare fick jag inget. Men det var skrangligt billigt skit.

/stefan

klassikern 055B men det används väl inte jätteflitigt tyvärr
Men jag är sugen på ett nytt videostativ med riktigt videohuvud, fy fn va dyrt de ä!

Nej, men det börjar definitivt behövas på mitt Benro! Framför allt börjar fettet i benlåsen gegga ihop sig och sega. Dessutom är det fullt med gul lera från Sala silvergruva!

Vi fotografer får utstå många svåra prövningar :)

Tack för tipset om fettet Emil! Jag har funderat länge på vilket man ska använda.

Ja tack för tipset. Mitt var slut. Nu är den ihopsatt igen och den att använda den känns som den vore ny. Bara skavanker man ser som ingen service tar hand om. Speciallackning kanske.... känner en lackerare. Man kan lacka kolfiber?

/Stefan

Problemet med att lacka skulle vara att man skulle repa det varje gång man fäller ut och in benen.

Däremot finns det ju saker som gelcoat och liknande som man har på plastbåtar, det är ju också epoxymaterial. Det är som du förstår en hel vetenskap, precis som allt annat. Vanlig tvåkomponents epoxi vore säkert inte fel det heller!

Kolfibret är ju egentligen bara armeringen, materialet på ytan är epoxyplast även om en del stativ verkar ha kolfiber på ytan också.

ANNONS
Götaplatsens Foto