Annons

plats på 32GB minneskort för D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelargonium

Medlem
Hejsan!
En liten konstig fråga så här mitt i min semester.
Hur många bilder brukar man få plats på ett 32GB minneskort om man fotar så med de "finaste" inställningarna med Nikon D600? Alltså bildstorlek å högsta, finaste kvalitet och Nef på 14.

Jag ställer frågan eftersom kameran tidigare visat att jag haft möjlighet att fota ca femhundra bilder om storleken var på medium. Men så igår visade kameran plötsligt mycket fler bilder kvar. Faktiskt det dubbla fastän jag ställde in det på large.
Med plötsligt menar jag att jag inte rörde vid bildkvalitet-inställningarna.

Blev lite orolig.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nu tror jag du blandar fruktsallad här. Bildstorlek medium resp. large spelar bara någon roll om du plåtar jpg och det går i sin tur inte att kombinera med 14-bitars NEF (som ju är råformatet). Är du helt säker på att du inte kommit åt och råkat ändra bildkvalitet eller filformat?

Av egen erfarenhet är räkneverket på kameradisplayen mycket konservativt, jag brukar få ut betydligt fler bilder än det visar (mellan 1,5-2x fler). På min D300 stod det 197 bilder på ett tomt 4GB-kort, i verkligheten blev det 330 eller så (12-bitars NEF). Jag minns inte vad det står på min D600 med ett tomt 16 GB-kort men det får plats ungefär 650 bilder. Med ett 32 GB-kort borde det alltså rymmas 1200-1300 bilder i 12-bitarsläge.
 

frwe

Aktiv medlem
Om man kör förlustfri komprimering t ex så visar displayen det antal (ungefär) man får ut okomprimerat men justerar antalet bilder kvar efter hand. Om räkneverket står på 500 med tomt minneskort och du sedan tar 100 bilder så kanske displayen visar 450 bilder kvar. Den klarar helt enkelt inte att räkna ut komprimeringsgraden och visa efter det. Exakt blir det aldrig i alla fall för alla bilder innehåller olika mängder data. På min D800 får jag ut ungefär dubbelt så många bilder som displayen visar vid tomt kort när jag kör förlustfri komprimering vilket jag alltid gör.

/Frode
 

Pelargonium

Medlem
Jag har inte lärt mig terminologin alls ännu, men enligt inställningarna och filerna på datorn sedan så verkar bilderna sparas som både jpeg och nef, det var därför jag radade upp allt :)

Nu fick jag i alla fall höra talas om förlustfri komprimering. Är det någon inställning på det?
(jag är väldigt ny på allt detta)

Men då verkar det som att det inte är något fel i alla fall, track och lov.
 

frwe

Aktiv medlem
Förlustfri komprimering kan du göra på RAW-filer, alltså NEF. Förlustfri innebär att bilderna komprimeras för att spara plats på minneskortet men packas upp igen när du skall bildbehandla dem. Du kan också komprimera bilderna mer men då förlorar du litet data i bilden. Om du märker någon skillnad i praktiken vet jag inte, har inte testat.

Du kan ställa in kameran att spara bilder på ett antal olika sätt men håll isär RAW och JPG.

Nu vet jag inte exakt hur det är på D600, jag har D800 och D700 men det borde vara ungefär det samma.
RAW- formatet kan du komprimera i olika grader och dessutom ställa in 12 eller 14 bitars färghantering och sedan kan du komprimera bilden i olika grader.

Du kan också ställa in så att det sparas både en RAW (NEF) och en JPG, bara TIFF (osäker om det finns på D600) eller bara JPG.

JPG kan i sin tur komprimeras i olika grader, allt efter behov.

Bara att grotta ner sig i det och se vilka behov du har.

/Frode
 
ANNONS