Annons

Ska iväg – vilken vidvinkeloptik till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikone

Avslutat medlemskap
Tjena, ska till thailand och funderar på att köpa ett vidvinkelobjektiv till min D7000, De kommer nog mest användas för att fota natur/landskap men även inne i städer också, gärna med zoom.
Vilket är det ni rekommenderar om man säger till en budget på 10 000:-

tacksam för tips!
/Nikone

Tjena, ska till thailand och funderar på att köpa ett vidvinkelobjektiv till min D7000, De kommer nog mest användas för att fota natur/landskap men även inne i städer också, gärna med zoom.
Vilket är det ni rekommenderar om man säger till en budget på 10 000:-

tacksam för tips!
/Nikone

Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5G ED 7000kr.

Varning

Köpte själv ett Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5G ED (som Ola rekommenderade) till min D300. Det är fruktansvärt vanebildande/beroendeframkallande. Perfekt vid stadsvandring, skarpt, enormt skärpedjup och snabb och säker fokusering. Bra pris.

Det orsakade vånda när jag gick över till D800 och insåg att Nikons 14 - 24 var det enda som fyllde mina önskemål, 15000,- SEK. Puh!

10 - 24 är ett riskfritt val om du inte redan nu sneglar på FX.
/nic

en begagnad.... AF-S 14-24/2,8 G ED. går kanske att hitta för 10 000:-

Säkert, men det är en rejäl glasbit att sätta på en DX kamera, men bra val om man planerar att gå över till fullformat i framtiden. Att det sedan är en av bättre vidvinklar gör inte saken sämre. En nackdel är dock att den stora välvda frontlinsen inte medger att man använder filter.

Jag skulle nog satsa på Nikons 10-24. 14-24:an är stor, tung, igonfallande och dyr - inte de egenskaper jag värdesätter för utrustning som ska användas på resa. Däremot är den väldans bra :)

Jag skulle nog satsa på Nikons 10-24. 14-24:an är stor, tung, igonfallande och dyr - inte de egenskaper jag värdesätter för utrustning som ska användas på resa. Däremot är den väldans bra :)

14-24:an är dessutom fullformat, man kommer få släpa på massa glas som man inte använder (för en DX), dessutom är det dyrt.

10-24 är som flera håller med om ett guldobjektiv, 24 i långänden ger massor med "normala" bilder som man kanske inte tänkt sig när man satte på det.

Annonser och liknande är inte tillåtna i forumet, så undvik att posta sådant. TS och andra intresserade kan säkerligen söka i Köp/Sälj ändå.

Kommentarer kring moderering tas i forumet fotosidan.se

/Mod

ANNONS
Götaplatsens Foto