Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SpectraView Profiler 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Har en Nec Referece 26". Nu har jag bytt till W8 och köpt en ny kalibrator i1 Display pro.
Har laddat hem senaste mjukvaran SpectraView Profiler 5, då den gamla inte stödjer det nya instrumentet. Har mejlat till Nec, dom säger att programmet ska funka i W8.

Problemet: SpectraView Profiler 5 hittar inte i1 Display Pro!

Det går att profilera med dess egna mjukvara. Jag inbillar mig att resultatet blir bättre med NEC:s eget program, som jag fattat det även justerar hårdvarukalibrering.
Fattas det på något sätt en drivrutin, det finns inga på den medföljande skivan. Där är bara installationsprogrammet för deras egen mjukvara.

Någon som har idé?

Har en Nec Referece 26". Nu har jag bytt till W8 och köpt en ny kalibrator i1 Display pro.
Har laddat hem senaste mjukvaran SpectraView Profiler 5, då den gamla inte stödjer det nya instrumentet. Har mejlat till Nec, dom säger att programmet ska funka i W8.

Problemet: SpectraView Profiler 5 hittar inte i1 Display Pro!

Det går att profilera med dess egna mjukvara. Jag inbillar mig att resultatet blir bättre med NEC:s eget program, som jag fattat det även justerar hårdvarukalibrering.
Fattas det på något sätt en drivrutin, det finns inga på den medföljande skivan. Där är bara installationsprogrammet för deras egen mjukvara.

Någon som har idé?

Prova med att installera X-Rites eget program, i1Profiler. Då får du en drivrutin installerad som gör att din SpectraView Profiler bör fungera. För du har rätt i att resultatet blir bättre när du använder SpectraView med din NEC-skärm.

Prova med att installera X-Rites eget program, i1Profiler. Då får du en drivrutin installerad som gör att din SpectraView Profiler bör fungera. För du har rätt i att resultatet blir bättre när du använder SpectraView med din NEC-skärm.

Jag vill börja med att tacka dig för att du ständigt försöker att hjälpa oss med våra färghanteringsproblem.

Jag har installerat den medföljande skivan, samt uppdaterat mjukvaran till i1 Profiler. Det går att profilera med det programmet.

Har även hämtat Divers från X-Rites och manuellt lagt in i "drivers".

Prövade nu att ansluta min gamla GretagMacBeth Eay One, den hittar SpectraView 5!
Nog är det märkligt!

Jag vill börja med att tacka dig för att du ständigt försöker att hjälpa oss med våra färghanteringsproblem.

Jag har installerat den medföljande skivan, samt uppdaterat mjukvaran till i1 Profiler. Det går att profilera med det programmet.

Har även hämtat Divers från X-Rites och manuellt lagt in i "drivers".

Prövade nu att ansluta min gamla GretagMacBeth Eay One, den hittar SpectraView 5!
Nog är det märkligt!

Men fungerar inte din i1Display Pro med SpectraView 5?

Men fungerar inte din i1Display Pro med SpectraView 5?

Nä, det är det som är problemet :-(

När jag startar Profiler 5 så kommer det upp en liten ruta "Selekt instrument", sen väljer jag l1Dispay Pro och trycker på "connect". Ny ruta, "No instrument found". Samma med den gamla "pucken" fungerar? Så programmet startar aldrig med min nya i1Display Pro.

Nu fick jag till det :)

Hittade drivrutiner i den Zippen med programvara Profiler 5, som jag hämtat från NEC.
Det såg lika ut som de från X-Rite, men något måtte skilja efter som jag nu "kommer in".

Slutet gott....

Tack Stefan!

Mats G

Nu fick jag till det :)

Hittade drivrutiner i den Zippen med programvara Profiler 5, som jag hämtat från NEC.
Det såg lika ut som de från X-Rite, men något måtte skilja efter som jag nu "kommer in".

Slutet gott....

Mats G
Du får gärna berätta hur du gick tillväga för att lösa problemet, dvs var du hittade "zippen", för jag har EXAKT samma problem med min skärm, som du beskriver ovan :-(.

Jag har också en i1 Display pro och Sprectra Wiew 5 programvara och precis som dig så hittar inte SW5 i1 Display pro, men som också du beskriver så fungerar det utmärkt med den egna programvaran, i1 profiler, till kalibratorn. Riktigt frustrerande, måste jag tillägga.

Skillnaden är att jag har en Spectra View 242.

Senast ändrad:
Det var ett tag sedan...
Men vad jag kommer ihåg var att jag hämtade programvaran hos NEC
Här är en länk:
http://www.nec-display-solutions.co...tails/rp/SpectraViewProfiler.xhtml?cat=Colour
(Man får logga in först)
Sen Zippade jag upp filen och där hittade jag en drivrutin. Man bör kunna högerkklicka och välja installera. Annars så får man gå manuellt via Windows/ Windows32/ Spol/ Drivers/ och lägga dit den.
Har även för mig att jag raderade X-rite programvaran

Senast ändrad:
Det var ett tag sedan...
Men vad jag kommer ihåg var att jag hämtade programvaran hos NEC
Här är en länk:
http://www.nec-display-solutions.co...tails/rp/SpectraViewProfiler.xhtml?cat=Colour
(Man får logga in först)
Sen Zippade jag upp filen och där hittade jag en drivrutin. Man bör kunna högerkklicka och välja installera. Annars så får man gå manuellt via Windows/ Windows32/ Spol/ Drivers/ och lägga dit den.
Har även för mig att jag raderade X-rite programvaran

Detta är ju något som man som Windows-användare får dras med. Det konstiga är att de inte påpekar att drivrutinen måste installeras. Jag ska ta upp det med NEC nästa gång jag träffar dem.

Har då installerat filen som du länkade till och gjort ett nytt försök att kalibrera skärmen med i1:an men den är stendöd, dvs den blinkar inte !

Däremot när jag kopplar upp den mot i1:ans egna programvara, då vaknar den till liv. Otroligt frustrerande att prylarna inte fungerar som det är tänkt, inte minst med tanke på att man vid denna tidpunkt investerat en inte oansenlig summa pengar.

Jag förstår ingenting av detta och det verkar som att jag blir tvungen att kontakta NEC.

Senast ändrad:
Har då installerat filen som du länkade till och gjort ett nytt försök att kalibrera skärmen med i1:an men den är stendöd, dvs den blinkar inte !

Däremot när jag kopplar upp den mot i1:ans egna programvara, då vaknar den till liv. Otroligt frustrerande att prylarna inte fungerar som det är tänkt, inte minst med tanke på att man vid denna tidpunkt investerat en inte oansenlig summa pengar.

Jag förstår ingenting av detta och det verkar som att jag blir tvungen att kontakta NEC.

Testa att avinstallera "1:ans egna", har för mig att det är en konflikt där, som jag ovan nämnde gjorde jag det.

Problemet är löst. Jag missade steget " installera drivrutiner manuellt ". När jag installerade drivrutinerna fungerade det.

Bra att du rapporterar här, det är ju viktigt för mig, så att jag nästa gång vet hur man löser det, det är viktigt för andra användare. Jag blir ibland så irriterad på inlägg här, som säger att nu är det fixat, men inget om hur de har gjort.

Bra att du rapporterar här, det är ju viktigt för mig, så att jag nästa gång vet hur man löser det, det är viktigt för andra användare. Jag blir ibland så irriterad på inlägg här, som säger att nu är det fixat, men inget om hur de har gjort.
Bra att du nämner det ;-). Jag får försöka hålla det i minnet att rapportera när jag funnit lösningen på ett problem, så att andra inte behöver leta.

Nu har jag kalibrerat skärmen efter de förställningar som finns i SV5 och fått en del rapporter. Skall försöka göra det begripligt för mig själv vad de egentligen betyder, men eftersom jag fått en grön bock efter varje kalibrering så är det säkert bra =).

Turligt nog har jag boken " Digital bild 4.0 " . Tror mig kunna få förklaringen till vad de olika värdena som kommer fram i rapporterna får sin förklaring där ;-) !?

Skulle idag validera min senaste kalibrering då Spectraview ber om en licensnyckel, något jag inte har. Till saken hör att jag uppdaterat till W10 helt nyligen och inte kalibrerat/profilerat skärmen sedan dess och tänkt göra det nu, men som sagt, det går inte, då programmet ber om en licensnyckel jag inte har och dessutom så skriver Nec själva att om man har en nec skärm (spectraveiw) kopplad till datorn, då behövs ingen licensnyckel.

Hur kommer jag runt det här problemet, utan att behöva avinstallera W10 eller något annat program ?

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    75.9 KB · Visningar: 23
ANNONS
Götaplatsens Foto