Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

T85P

Ny medlem
Behöver hjälp att hjälpa min "teknik-handikappade" pappa.

Det är nämligen så att han är av den gamla skolan och fotar endast med kameror med "vanlig" film typ
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/kamerafilm/fujifilm-iso200-p20219

Nu är problemet att hans favoritkamera gått sönder efter ca 15år och han vill köpa en ny då han är helt emot digitalakameror.
Har försökt kolla runt i stan där jag bor men det finns inga som faller han i smaken. Då tänkte jag att jag slänger ut en efterfråga här på en bra sådan kamera.
Några kriterier är datumbakstycke, zoom 70-100mm.

All hjälp uppskattas.

Behöver hjälp att hjälpa min "teknik-handikappade" pappa.

Det är nämligen så att han är av den gamla skolan och fotar endast med kameror med "vanlig" film typ
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/kamerafilm/fujifilm-iso200-p20219

Nu är problemet att hans favoritkamera gått sönder efter ca 15år och han vill köpa en ny då han är helt emot digitalakameror.
Har försökt kolla runt i stan där jag bor men det finns inga som faller han i smaken. Då tänkte jag att jag slänger ut en efterfråga här på en bra sådan kamera.
Några kriterier är datumbakstycke, zoom 70-100mm.

All hjälp uppskattas.

Vad är det för märke?
Om det är Nikon så hjälper Kameradoktorn för ett bra pris, vad jag hört.

Han vill alltså köpa en NY analog småbildskamera? Av SLR-typ förmodar jag.

Mja, problemet är att dessa inte tillverkas längre, såvida man inte vill köpa någon från Kina. Men det är knappast något att satsa på, i så fall är det mycket bättre att köpa en begagnad kamera i samlarskick från någon av de välkända "fyra stora" - Nikon, Minolta, Canon och Pentax. Olympus är ett mindre märke, men deras grejer är fina.

Beroende på vilken modell han köper så kan objektiven användas även på moderna DSLR-kameror, ifall han någon gång i framtiden trots allt skulle våga ta steget över till den digitala världen... :)
.

Han vill alltså köpa en NY analog småbildskamera? Av SLR-typ förmodar jag.

Mja, problemet är att dessa inte tillverkas längre, såvida man inte vill köpa någon från Kina. Men det är knappast något att satsa på, i så fall är det mycket bättre att köpa en begagnad kamera i samlarskick från någon av de välkända "fyra stora" - Nikon, Minolta, Canon och Pentax. Olympus är ett mindre märke, men deras grejer är fina.

Beroende på vilken modell han köper så kan objektiven användas även på moderna DSLR-kameror, ifall han någon gång i framtiden trots allt skulle våga ta steget över till den digitala världen... :)
.

Okej då var det som jag trodde att de inte finns. Får försöka övertala han att övergå till didgtalt.

Det är inte så att du helt enkelt kan köpa en likadan som hans favoritkamera på Ebay?

Har man kört 15 år med en och samma kamera lär ju handgreppen sitta i händerna så det kan vara värt att skaffa en likadan.

Zoom-kompakter brukar inte kosta några större summor, optiken är sällan av sådan kvalitet att de lockar de som fortfarande kör film och kan välja och vraka bland före detta proffsprylar.

En snabbsökning gav följande som verkar kunna vara något.

http://www.ebay.co.uk/itm/Yashica-Zoomate-80-Compact-Zoom-35mm-Camera-Case-/251062160330

Men du lär ju kunna hitta samma märke och modell om du bara söker.

Okej då var det som jag trodde att de inte finns. Får försöka övertala han att övergå till didgtalt.

Det finns faktiskt en:
http://www.amazon.com/Nikon-35mm-Film-Camera-Body/dp/B0006GQ6K6
Den kan även registrera datuminformation, dock inte på bilderna, utan den skriver infon mellan filmrutorna på filmen.

Risken är väl att prislappen är för hög. Men det är nog den sista avancerade kameran för småbildsfilm som tillverkats, hade varit kul att ha bara av den anlendingen. För det priset är det dock förmodligen bättre att skicka pappa på avvänjning och lära honom använda film. Ett par minneskort med bilder från en Nikon D600/Canon 6D eller bättre borde göra susen. Jag föreslår du börjar avvänjningsprocessen med att ta några nattbilder på fri hand.

ANNONS
Götaplatsens Foto