Hehe den frågan hade väl kommit förr eller senare. Handen på hjärtat så kanske jag inte BEHÖVER köpa ny kamera, utan mest suget efter en ny. Har fingrat lite på 6D i Media Markt och gillade den skarpt faktiskt, men har även gillat Nikon's D600/D800 med de intrycket de gett mig. Därför har jag så svårt att välja FAST jag har L optik :/.
Jaha ja det är köptarmen som lever loppan med dig precis som det var för mig när jag köpte min 5D mk lll och sen för några veckor sen ett 70-200 2,8 för 20 lök

. Lite ångest har man efter att ha spenderat nästan 50 kkr. Så tänk efter noga innan du förhastar dig eftersom du har en bra kamera redan, mitt bästa råd är att investera i bra objektiv om nu pengarna bränner i fickan
Av de kameror du kikat på så är D800 den som ger mest valuta för pengarna (cyberphoto skickar med en blixt vid köp av 800:an värde 2700:- som du kan sälja till förmån för nytt glas), men då måste du även köpa nytt 24-70 som hos nikon kostar ca: 15-16 000.
Under iso 800 är D800:an klart bättre än 6D, vid 3200 är skillnaden mindre men du har fortfarande högre upplösning för cropning eller om du vill göra stora utskrifter.
Har du sett den lilla finessen D800 har att man kan stänga titthålet med en knapp för att undvika ströljus att komma in den vägen när man gör långa exponeringar.
24-70 Canon vs Nikon så är Canons glugg en nyare konstruktion (om du nu har 24-70 mk ll) och ett strå vassare än Nikons, men Canons gamla 24-70 är underlägsen Nikons.
Ska du byta system så måste du köpa en likvärdig glugg till Nikon annars kan du bli besviken.
Är du inkörd på Canons färger så kan det ta ett tag att konvertera kanske men eftersom du kör RAW så fixar du säkert färgbalansen dit du vill ha den ändå.
6D har ju WiFi som kan va kul att använda för fjärrstyrning men funktionen drar massor av ström så det kan bli mindre roligt att använda i vissa fall eller så bär du med några extra batterier.
6D har en mycket ljuskänslig mittre fokuspunkt bättre än din mk ll, men det gäller endast den i mitten.
6D har en ny sensor och är något bättre än din på höga ISO 3200 och uppåt.
D600 är generellt sett en bättre kamera än 6D, båda är ju snikversioner av sina större syskon men Canon har snikat till det betydligt mer här än Nikon. Canon 6D har inte 100% sökare så man ser inte hela bilden i sökaren vilket kan va irriterande för vissa sen så är det bara mittfokuspunkten som är korslagd för bättre känslighet (men spelar ingen roll om du bara använder den).
Angående gluggar så är Nikon generellt sett lika eller bättre än Canon under 100 mm över hundra är det tvärt om.
Nikons 14-24 är dock sanslöst bra och Canon har absolut inge motsvarighet just där.
Mycke tjafs hit å dit
Vill du ha en markant skillnad i dagsläget (och som kanske står sig ett par år till) köp D800 (eller D800E om du vill ha det där lilla extra i IQ) och ett bra objektiv som nikons 24-70.
Annars råder jag dig till att investera i en ny glugg 70-200 2,8 kanske för att hitta mer stjärnor, för att dämpa köpångesten.
Vill du absolut leka med en ny kamera köp då 6D men behåll den du har och sälj sen den du inte gillar.
LG