Annons

Gammal FF vs. Ny FX

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hej!

Gör denna tråd åt min bror som är för lat för att bli medlem.

Han har en 5D Mark II idag med 24-70 2.8/f L USM, dvs helt okej setup.

Han säger att han har "tröttnat" på sin gamla fullformat och vill ha något nytt, han har kikat på Nikons D7100 eller Canons 70D. Vilket visserligen inte är FF.

Både de kamerorna är ju av modell -13 och har en del nya roliga funktioner.
Canon har ju inte lika nya modeller av FF som Nikon har, t.ex D600 + D800.
Canon har iofs sin 6D men den har t.ex bara 1 cross type?

Köra på D7100/70D eller D600/D800/6D? FF vs. FX!

Vad kan ni rekommendera för honom? Detta ligger lite ovanför min prisklass så är inte riktigt insatt i allt detta, men ni som kan får gärna dela med er av era tankar.

Han/du får nog förklara varför han tröttnat på sin 5D II och vad han tror sig vinna med att köpa en ny kamera. Visst finns det nyare kameror med "roliga funktioner" därmed inte sagt att de ger bättre bilder.

Han/du får nog förklara varför han tröttnat på sin 5D II och vad han tror sig vinna med att köpa en ny kamera. Visst finns det nyare kameror med "roliga funktioner" därmed inte sagt att de ger bättre bilder.

Som sagt jag kan inte så mycket, men han är väl lite som mig när de gäller gamla saker vs nya. Man är sugen på att köpa nytt, förstår han på ett sätt, men samtidigt om man har "L" optik så känns de lite dumt att sälja de för att köpa en nikon.

Missnöjd

Hehe! Tror han kommer att slita sitt hår när han märker att de gamla bilderna sopar banan med de nya!

Hej!

Gör denna tråd åt min bror som är för lat för att bli medlem.

Han har en 5D Mark II idag med 24-70 2.8/f L USM, dvs helt okej setup.

Han säger att han har "tröttnat" på sin gamla fullformat och vill ha något nytt, han har kikat på Nikons D7100 eller Canons 70D. Vilket visserligen inte är FF.

Både de kamerorna är ju av modell -13 och har en del nya roliga funktioner.
Canon har ju inte lika nya modeller av FF som Nikon har, t.ex D600 + D800.
Canon har iofs sin 6D men den har t.ex bara 1 cross type?

Köra på D7100/70D eller D600/D800/6D? FF vs. FX!

Vad kan ni rekommendera för honom? Detta ligger lite ovanför min prisklass så är inte riktigt insatt i allt detta, men ni som kan får gärna dela med er av era tankar.

Dum fråga kanske men va är skillnaden mellan ff & fx?

Omöjligt att besvara när man inte vet vad han fotar eller vilka nya "roliga" sakerna på årets modeller som attraherar din bror.

WiFi kan ju va en både kul å nyttig grej kanske, speciellt om den är inbyggd.
Sen har det kommit en del kameror utan lågpassfilter som kanske är nåt för han?

Kameran han har är knappast dålig sett även med dagens mått, skulle va den omtalat lite slöa fokuseringen i så fall.

Att gå från FX (fullformat) till DX kan jag bara se vara intressant om man vill ha en billigare, mindre och lättare utrustning. Största fördelen med DX som jag ser det är att man får ut mer av sitt teleobjektiv eftersom dessa kameror ger en brännviddsförlängning på 1,5 - 1,6 ggr. alltså 200mm blir 300mm och då kommer man billigare undan om man t.ex. fotar fåglar!

Sen är det väl så att kameran är minst viktig i fotokedjan!

1: Fotografen
2: Objektivet
3: Kameran

Men som sagt kom med lite mera info om hans fotande.

mvh

Lars-Göran

@ Tony: Du menar DX jämför med fullformat eller?
@ Anders: Skrev fel, men man kan väl säga FF canon, FX nikon? haha menade iaf fullformat mot crop :)
@ Lars: jadu, när vi två fotar ihop så är de mest natur/stad osv, dvs inte så mycket action och sånt.
Samt känns lite säkrare med L optik på en 6D vs billigt 50mm på en D600 ^^

@ Tony: Du menar DX jämför med fullformat eller?
@ Anders: Skrev fel, men man kan väl säga FF canon, FX nikon? haha menade iaf fullformat mot crop :)
@ Lars: jadu, när vi två fotar ihop så är de mest natur/stad osv, dvs inte så mycket action och sånt.
Samt känns lite säkrare med L optik på en 6D vs billigt 50mm på en D600 ^^

Så sant ingen ide att byta läger om man har L opik :)
6D är ingen tokig kamera men vad får han mer genom att byta till den, jo WiFi och GPS, för övrigt tror jag han blir missnöjd efter ett tag för mycket annat är ju sämre eller saknas!!!

Tror 6D kan fokusera bättre i mörker än 5D mk ll och så kanske sensorn är lite bättre om man vill ljusa upp mörka partier rejält, men det är ingen revolution vi pratar om här utan snarare nyanser.

Har Nikon DX samt köpte nyss en 5D mk lll, vilket kanske va lite förhastat när jag upptäckte att sensorn är typ samma som 5D mk ll...skit....nikon D800 har ju verkligen en modern sensor jämfört med 5D mk ll och lll.

Jag skulle nog vänta och kolla om inte Canon kommer med nåt bättre inom ett år eller så, ja inom senortekniken på dessa varianter.

Annars är det bara att inhandla Canon 1D X :)

Jag skulle aldrig byta ner mig från FX till DX..... men kanske komplettera med ett DX hus.

Trots den gammalmodiga sensorn i 5D mk lll så trivs jag med kameran, det var underbart att kliva upp från DX..... en liten sak jag bara älskar med kameran är dess tysta läge när man fotar....som en viskning bara....mycket användbart när man smyger omkring på gatorna :) ingen hör att man fotar!

Säg till honom att testa en 6D innan han köper något sådant, eller behåll den gamla också.

LG

Så sant ingen ide att byta läger om man har L opik :)
6D är ingen tokig kamera men vad får han mer genom att byta till den, jo WiFi och GPS, för övrigt tror jag han blir missnöjd efter ett tag för mycket annat är ju sämre eller saknas!!!

Tror 6D kan fokusera bättre i mörker än 5D mk ll och så kanske sensorn är lite bättre om man vill ljusa upp mörka partier rejält, men det är ingen revolution vi pratar om här utan snarare nyanser.

Har Nikon DX samt köpte nyss en 5D mk lll, vilket kanske va lite förhastat när jag upptäckte att sensorn är typ samma som 5D mk ll...skit....nikon D800 har ju verkligen en modern sensor jämfört med 5D mk ll och lll.

Jag skulle nog vänta och kolla om inte Canon kommer med nåt bättre inom ett år eller så, ja inom senortekniken på dessa varianter.

Annars är det bara att inhandla Canon 1D X :)

Jag skulle aldrig byta ner mig från FX till DX..... men kanske komplettera med ett DX hus.

Trots den gammalmodiga sensorn i 5D mk lll så trivs jag med kameran, det var underbart att kliva upp från DX..... en liten sak jag bara älskar med kameran är dess tysta läge när man fotar....som en viskning bara....mycket användbart när man smyger omkring på gatorna :) ingen hör att man fotar!

Säg till honom att testa en 6D innan han köper något sådant, eller behåll den gamla också.

LG

Tack för ditt svar Lars, brodern här. Du verkar kunna en del, det är så att jag mest fotar mörka bilder som natt/stjärnor osv, stad och natur/landskap.

Om vi utgår från det, Vad är "bäst" då, 6D med 24-70 2.8/f L eller D600/D800? Dvs om vi utgår från de saker jag fotar :) tacksam för svar.

Tack för ditt svar Lars, brodern här. Du verkar kunna en del, det är så att jag mest fotar mörka bilder som natt/stjärnor osv, stad och natur/landskap.

Om vi utgår från det, Vad är "bäst" då, 6D med 24-70 2.8/f L eller D600/D800? Dvs om vi utgår från de saker jag fotar :) tacksam för svar.

Jadu det beror sig på lite hur du fotar (nu igen) hur högt iso brukar du använda som mest?

När du fotar stjärnor använder du liveview eller sökaren?

Brukar du fota i RAW eller jpg?

D600 och D800 har betydligt större dynamiskt omfång än 6D och alla 5D vilket ger ett klart lyft vid landskap. Sen så har 800:an mer megapixels ca: 36 Mpixel vilket är en fördel vid landskap samt att man kan kroppa bilden hårt utan större förlust.

Ska kolla mera när jag får ditt svar!

Jadu det beror sig på lite hur du fotar (nu igen) hur högt iso brukar du använda som mest?

När du fotar stjärnor använder du liveview eller sökaren?

Brukar du fota i RAW eller jpg?

D600 och D800 har betydligt större dynamiskt omfång än 6D och alla 5D vilket ger ett klart lyft vid landskap. Sen så har 800:an mer megapixels ca: 36 Mpixel vilket är en fördel vid landskap samt att man kan kroppa bilden hårt utan större förlust.

Ska kolla mera när jag får ditt svar!

Använder mest sökaren, men händer att jag använder mig utav liveview. Omfånget är ju väldigt trevligt iofs, jag använder som mest runt 3000+ ISO, inte så ofta då.

Fotar nästan alltid i RAW.

Använder mest sökaren, men händer att jag använder mig utav liveview. Omfånget är ju väldigt trevligt iofs, jag använder som mest runt 3000+ ISO, inte så ofta då.

Fotar nästan alltid i RAW.

OK tack för snabbt svar men måste nog sussa nu :) återkommer i morrn så får vi se hur läget är.

Nikon har för övrigt bättre jpg direkt ur kameran då Canon lägger på för hård brusreducering men det har ju mindre betydelse när du kör RAW.

Ingen av dessa kameror är dåliga men ska kolla mer i morrn vad som kan ge dig mest för slantarna.
Har du dator som orkar med 800:ans massiva filer :)

Just det, var känner du att det går emot mest i bildkvaliten i dagsläget?

OK tack för snabbt svar men måste nog sussa nu :) återkommer i morrn så får vi se hur läget är.

Nikon har för övrigt bättre jpg direkt ur kameran då Canon lägger på för hård brusreducering men det har ju mindre betydelse när du kör RAW.

Ingen av dessa kameror är dåliga men ska kolla mer i morrn vad som kan ge dig mest för slantarna.
Har du dator som orkar med 800:ans massiva filer :)

Just det, var känner du att det går emot mest i bildkvaliten i dagsläget?

Låter mycket bra, tack för all hjälp.

Jag har en bra dator ja, fast vad är viktigast för stora filer att bearbeta? Har iaf en SSD samt Haswell processor.

Vad exakt menar du med går emot mest? :)

Låter mycket bra, tack för all hjälp.

Jag har en bra dator ja, fast vad är viktigast för stora filer att bearbeta? Har iaf en SSD samt Haswell processor.

Vad exakt menar du med går emot mest? :)

Lite dumt uttryckt kanske men vad skulle du vilja förbättra i dina bilder. Är det något speciellt som känns begränsande.

Lite dumt uttryckt kanske men vad skulle du vilja förbättra i dina bilder. Är det något speciellt som känns begränsande.

Hehe den frågan hade väl kommit förr eller senare. Handen på hjärtat så kanske jag inte BEHÖVER köpa ny kamera, utan mest suget efter en ny. Har fingrat lite på 6D i Media Markt och gillade den skarpt faktiskt, men har även gillat Nikon's D600/D800 med de intrycket de gett mig. Därför har jag så svårt att välja FAST jag har L optik :/.

Hehe den frågan hade väl kommit förr eller senare. Handen på hjärtat så kanske jag inte BEHÖVER köpa ny kamera, utan mest suget efter en ny. Har fingrat lite på 6D i Media Markt och gillade den skarpt faktiskt, men har även gillat Nikon's D600/D800 med de intrycket de gett mig. Därför har jag så svårt att välja FAST jag har L optik :/.

Jaha ja det är köptarmen som lever loppan med dig precis som det var för mig när jag köpte min 5D mk lll och sen för några veckor sen ett 70-200 2,8 för 20 lök :). Lite ångest har man efter att ha spenderat nästan 50 kkr. Så tänk efter noga innan du förhastar dig eftersom du har en bra kamera redan, mitt bästa råd är att investera i bra objektiv om nu pengarna bränner i fickan:)

Av de kameror du kikat på så är D800 den som ger mest valuta för pengarna (cyberphoto skickar med en blixt vid köp av 800:an värde 2700:- som du kan sälja till förmån för nytt glas), men då måste du även köpa nytt 24-70 som hos nikon kostar ca: 15-16 000.

Under iso 800 är D800:an klart bättre än 6D, vid 3200 är skillnaden mindre men du har fortfarande högre upplösning för cropning eller om du vill göra stora utskrifter.

Har du sett den lilla finessen D800 har att man kan stänga titthålet med en knapp för att undvika ströljus att komma in den vägen när man gör långa exponeringar.

24-70 Canon vs Nikon så är Canons glugg en nyare konstruktion (om du nu har 24-70 mk ll) och ett strå vassare än Nikons, men Canons gamla 24-70 är underlägsen Nikons.

Ska du byta system så måste du köpa en likvärdig glugg till Nikon annars kan du bli besviken.

Är du inkörd på Canons färger så kan det ta ett tag att konvertera kanske men eftersom du kör RAW så fixar du säkert färgbalansen dit du vill ha den ändå.

6D har ju WiFi som kan va kul att använda för fjärrstyrning men funktionen drar massor av ström så det kan bli mindre roligt att använda i vissa fall eller så bär du med några extra batterier.

6D har en mycket ljuskänslig mittre fokuspunkt bättre än din mk ll, men det gäller endast den i mitten.

6D har en ny sensor och är något bättre än din på höga ISO 3200 och uppåt.

D600 är generellt sett en bättre kamera än 6D, båda är ju snikversioner av sina större syskon men Canon har snikat till det betydligt mer här än Nikon. Canon 6D har inte 100% sökare så man ser inte hela bilden i sökaren vilket kan va irriterande för vissa sen så är det bara mittfokuspunkten som är korslagd för bättre känslighet (men spelar ingen roll om du bara använder den).

Angående gluggar så är Nikon generellt sett lika eller bättre än Canon under 100 mm över hundra är det tvärt om.
Nikons 14-24 är dock sanslöst bra och Canon har absolut inge motsvarighet just där.

Mycke tjafs hit å dit :)

Vill du ha en markant skillnad i dagsläget (och som kanske står sig ett par år till) köp D800 (eller D800E om du vill ha det där lilla extra i IQ) och ett bra objektiv som nikons 24-70.

Annars råder jag dig till att investera i en ny glugg 70-200 2,8 kanske för att hitta mer stjärnor, för att dämpa köpångesten.

Vill du absolut leka med en ny kamera köp då 6D men behåll den du har och sälj sen den du inte gillar.

LG

ANNONS
Götaplatsens Foto